Gå till innehåll

Frågor på kalciumklorid och kalciumklorid dihydrat - Och kalciumhydroxid!!


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Får rätta mig lite. Eftersom magnesiumsulfaten är heptahydrate innehåller 1 gram av magnesiumsulfat mindre magnesium än den vanliga magnesiumkloriden. Men det kan ändå bli så att man får i mer magnesium per inlagd viktenhet av pulvret om man ligger nära lösningsgraden för magnesiumklorid eftersom det är olika ämnen som löses.

 

Det där med att ha det balanserat så man ger samma mängd (i ml) från varje flaska tror jag inte helt på - man måste hela tiden justera mängderna efter sina mätresultat.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igjen.


@Lasse Det var inte balanserat mellan flaskorna som jag menade. Det var mellan joner jag tänkte på.

Stig skriver ju på sin hemsida:

Tillverka Ballinglösningarna.

* Häll upp fyra liter vatten i varje dunk. Tillsätt sedan:

Dunk 1   220 g Kalciumklorid- dihydrat + 65 g Magnesiumklorid-hexahydrat.

Dunk 2   262 g Natriumbikarbonat passar till kalciumkloriden. För 65 g Magnesiumklorid ökar vi med 54 g natriumbikarbonat. Totalt är det alltså 316 g Natriumbikarbonat som behövs när vi har den mängden magnesiumklorid. Behöver vi använda mer eller mindre magnesiumklorid bör natriumbikarbonatmängden ändras 83% av ändringen av
magnesiumkloridtillsatsen.

Dunk 3   61 g Natriumkloridfritt salt.

Där väljer han att lägga till magnesiumklorid till kalciumkloriden och så höjer han mängden med natriumkarbonat. Jag antar att detta görs för att man skall få balans mellan kloridjonerna i lösningarna? Det är något liknande @jonasroman har förklarat i sin artikel men han skriver att magnesiumet skall tillsättas i lösningen som innehåller NaCl-fritt salt.

Man tillsätter Magnesiumklorid separat i den tredje behållaren med NaCl-fritt salt, bibehåller Kalciumkloriddosen, samt höjer Natriumvätekarbonatdosen i samma mängd som vi tillsatte Magnesiumklorid. Här adderar vi alltså Magnesiumklorid separat, utan att sänka Kalciumkloriddosen. Problemet då är att vi får ett överskott av koridjoner, om vi
inte höjer dosen Natriumvätekarbonat också. Men genom att då höja dosen Natriumvätekarbonat i samma proportion som vi tillsatte Magnesiumklorid, så
bibehålls kloridjonsbalansen då de extra kloridjonerna som magnesiumkloriden tillförde, tas om hand av den extra dosen Natriumvätekarbonat. Slutresultatet blir
samma som i ”metod” 1, nämligen: en del av kalciumjonerna har bytts ut mot Magnesiumjoner, och karbonattillsatsen är lika med summan kalcium o
Magnesium, dvs så länge korallen bygger in Mg i den proportion vi har i receptet, kommer Ka och Kh- relationen i karet förbli korrekt samt Mg oförändrat.

 

@jonasroman varför skall det tillsättas i NaCL-lösningen? När jag har läst runt på internet så skriver en del att det skall tillsättas i NaCl-lösningen men då är det alltid för att de också använder magnesiumsulfat som, om det blandas i kalciumkloriden, fäller ut kalciumsulfat. Är det därför det skall i Nacl-lösningen eller har du en annan tanke om det?

Den magnesiumen som jag skall köpa av Grotech innehåller både magnesiumklorid och magnesiumsulfat så den bör väl kanske blandas i Nacl-lösningen om det inte skall bli problem med utfällning? Jag räknar med att det går fint att följa samma recept som @stigigemla har men att istället för att stoppa magnesiumklorid/sulfat blandningen i kalciumkloriden så stoppar jag den bara i nacl-lösningen istället.

Men påverkar det faktum att det är magnesiumklorid/sulfat proportionerna mellan magnesiumet och natriumbikarbonaten? Skall det fortsatt vara samma ökning utav mängden natriumbikarbonat (83%) i förhållande till magnesiumet som det hade varit om magnesiumet hade varit "enbart" magnesiumklorid? Obalansen i NaCL-joner blir den samma trots att det också är magnesiumsulfat i blandningen så de behöver "vägas upp" av mer natriumbikarbonat. Den enda fördelen är att man får sulfatjon i balans i tillägg.

Det är inga andra uträkningar/proportioner mellan ämnen som man måste ta med i beräkningarna när man väljer att använda kalciumklorid istället för kalciumklorid dihydrat eller magnesiumklorid/sulfat mix istället för enbart magnesiumklorid?

Undrar också lite över tillsättning av spårämnen från Grotech. De har 3 lösningar som de rekommenderar tillsammans med balling. Men de menar att det skall doseras 10 ml/vecka i ett akvarium med högt bestånd av koraller och det är lite svårt å veta om de produkterna kan adderas till balling-lösningarna. Enligt innehållsförteckningarna är det en del blandade komponenter. 

Corall A contains Strontium, Magnesium, Barium, Lithium .
Corall B contains Magnesium, Iron, Chrome, Mangan, Nickel, Kobalt, Copper .
Corall C contains Fluor, Iodine, Bor, Molybdenum .

Jag studsar över att det är koppar i (är det inte många djur som är extremt känsliga för det?) och på att det är ämnen med olika jon-laddningar. Jonas du skriver ju om att de ämnen med positiva laddningar skall i en lösning och övriga i en annan. Här verkar de ha blandat.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag räknar inte Cl- joner alls då det kommer så mycket mer av dem från Natriumkloriden i saltvatten.

Jag räknar inte heller med sulfat då jag inte någonstans har läst att höga eller låga sulfatvärde skulle påverka någonting i akvarier.

Koppar är ett nödvändigt spårämne för ämnesomsättningen så det måste man ha i karet. Men tillsatsen som spårämne är många, många gånger mindre än giftighetsgränsen.

Att några har alldeles för mycket koppar i karet betyder inte att det är omöjligt att få för lite av det.

Du blandar ihop termer så att det blir förvirrande för mig. Du skriver om natriumkloridfritt salt som teoretiskt skall innehålla allt i saltvatten utom just NaCl.

Lite längre ned skriver du om NaCl lösning.

Jag är inte säker på om Grotecs magnesiumblandning går att blanda med NaCl fritt salt. Det kanske blir en utfällning.

 

För min del skulle jag hellre försöka med Tropic Marins tillsatser. Deras chefskemist är just Hans Werner Balling, mannen bakom Ballingmetoden.

Och han forskar och publicerar nu som tidigare. 

I nästa nummer av Koralle skall det komma artiklar om spårämnen igen och jag är övertygad om att han kommer att ha ett bidrag. Spännande.

 

Varför Grotec har med Litium vet jag inte då jag aldrig har läst om någon påvisad effekt av det ämnet i saltvatten.

Jag saknar Zink som påverkar hur grovt skelettet blir i grenväxande stenkoraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, stigigemla sa:

Jag räknar inte Cl- joner alls då det kommer så mycket mer av dem från Natriumkloriden i saltvatten.

Jag tänkte att när man stoppar i magnesiumklorid så får man ett överskott av kloridjoner som man måste kompensera med hjälp av en högre dos natriumbikarbonat.. för att få bildat Nacl som man sedan balanserar ut med nacl-fritt salt. På det sättet blir det väl jonbalans och en ökning i salthalten som man kan åtgärda med vattenbyte.

Om man använder magnesium-sulfat.. har man då fortsatt samma behov för att jämna ut lösningarna med mer natriumbikarbonat för att få jonbalans eller när man använder sulfat så tillsätter man ingen extra natriumbikarbonat?

 

3 timmar sedan, stigigemla sa:

Jag räknar inte heller med sulfat då jag inte någonstans har läst att höga eller låga sulfatvärde skulle påverka någonting i akvarier.

Koppar är ett nödvändigt spårämne för ämnesomsättningen så det måste man ha i karet. Men tillsatsen som spårämne är många, många gånger mindre än giftighetsgränsen.

Att några har alldeles för mycket koppar i karet betyder inte att det är omöjligt att få för lite av det.

Du blandar ihop termer så att det blir förvirrande för mig. Du skriver om natriumkloridfritt salt som teoretiskt skall innehålla allt i saltvatten utom just NaCl.

Lite längre ned skriver du om NaCl lösning.

Med Nacl-lösning menar jag blandningen av nacl fritt salt och vatten.. alltså en lösning som INTE innehåller nacl.. det var så jag menade.
 

3 timmar sedan, stigigemla sa:

Jag är inte säker på om Grotecs magnesiumblandning går att blanda med NaCl fritt salt. Det kanske blir en utfällning.


 

Grotechs magnesiumblandning skall ju bestå av magnesiumklorid och magnesiumsulft. Ingenting annat. Det går ju inte att blanda i kalciumkloriden för då fäller det ut. Kan det fälla ut något i nacl fritt salt-lösningen? Vad skulle det i så fall vara?
 

3 timmar sedan, stigigemla sa:

För min del skulle jag hellre försöka med Tropic Marins tillsatser. Deras chefskemist är just Hans Werner Balling, mannen bakom Ballingmetoden.

Och han forskar och publicerar nu som tidigare. 

I nästa nummer av Koralle skall det komma artiklar om spårämnen igen och jag är övertygad om att han kommer att ha ett bidrag. Spännande.

 

Varför Grotec har med Litium vet jag inte då jag aldrig har läst om någon påvisad effekt av det ämnet i saltvatten.

Jag saknar Zink som påverkar hur grovt skelettet blir i grenväxande stenkoraller.

Tack för svaren.

Jag klarar mig på det som jag har hemma nu och så kör jag inom dig nästa gång jag är i Sverige.

Behöver man göra någon ny beräkning på receptet i och med att det är kalciumklorid istället för kalciumklorid dihydrat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, stigigemla sa:

Ja eller nej. Vill du tillsätta lika mycket från varje dunk är det bra att ha 75% av mängden CaCl dihydrat.

Men det går bra att ha blanda lika mycket och minska doseringen i stället.

 

Så calciumklorid är lite starkare och kräver då bara 75% av den mängden som kalciumklorid dihydrat kräver?

Om jag förändrar ner till 75% blir det inte en annorlunda procentsats mellan kalciumklorid och natriumbikarbonat?

Jag trodde förhållande mellan dem alltid skulle vara helst 87% kalciumklorid av natriumkarbonaten. Så t.ex. om jag tog 100 gram natriumbikarbonat så skall det vara 87 gram av kalciumklorid dihydrat. Om jag ändrar och tar 25% mindre av kalciumklorid för att det är starkare behöver jag då inte ändra på natriumbikarbonaten?

Det kanske inte var 87% av vikten utan av något annat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

REPOST!

Vet inte varför jag inte kan redigera i detta inlägget som vanligt. Var tvungen att klippa det ut och klistra in det igjen. Är det ett visst antal timmar som man har på sig att redigera inlägg?

@Lasse Det var inte balanserat mellan flaskorna som jag menade. Det var mellan klorid-joner och saltet i akvariet som jag tänkte på.

Stig skriver ju på sin hemsida:

Tillverka Ballinglösningarna.

* Häll upp fyra liter vatten i varje dunk. Tillsätt sedan:

Dunk 1   220 g Kalciumklorid- dihydrat + 65 g Magnesiumklorid-hexahydrat.

Dunk 2   262 g Natriumbikarbonat passar till kalciumkloriden. För 65 g Magnesiumklorid ökar vi med 54 g natriumbikarbonat. Totalt är det alltså 316 g Natriumbikarbonat som behövs när vi har den mängden magnesiumklorid. Behöver vi använda mer eller mindre magnesiumklorid bör natriumbikarbonatmängden ändras 83% av ändringen av
magnesiumkloridtillsatsen.

Dunk 3   61 g Natriumkloridfritt salt.


Där väljer han att lägga till magnesiumklorid till kalciumkloriden och så höjer han mängden med natriumkarbonat. Jag antar att detta görs för att man skall få balans mellan kloridjonerna i lösningarna? Stämmer det?

Det är något liknande @jonasroman har förklarat i sin artikel men han skriver att magnesiumet skall tillsättas i lösningen som innehåller NaCl-fritt salt.

 

Från Jonas artikel:

Man tillsätter Magnesiumklorid separat i den tredje behållaren med NaCl-fritt salt, bibehåller Kalciumkloriddosen, samt höjer Natriumvätekarbonatdosen i samma mängd som vi tillsatte Magnesiumklorid. Här adderar vi alltså Magnesiumklorid separat, utan att sänka Kalciumkloriddosen. Problemet då är att vi får ett överskott av koridjoner, om vi
inte höjer dosen Natriumvätekarbonat också. Men genom att då höja dosen Natriumvätekarbonat i samma proportion som vi tillsatte Magnesiumklorid, så
bibehålls kloridjonsbalansen då de extra kloridjonerna som magnesiumkloriden tillförde, tas om hand av den extra dosen Natriumvätekarbonat. Slutresultatet blir
samma som i ”metod” 1, nämligen: en del av kalciumjonerna har bytts ut mot Magnesiumjoner, och karbonattillsatsen är lika med summan kalcium o
Magnesium, dvs så länge korallen bygger in Mg i den proportion vi har i receptet, kommer Ka och Kh- relationen i karet förbli korrekt samt Mg oförändrat.

 

@jonasroman varför skall magnesiumkloriden tillsättas i lösningen som innehåller Nacl-fritt salt? När jag har läst runt på internet så skriver en del personer att det skall tillsättas i lösningen med Nacl-fritt salt men då är det alltid för att de också använder magnesiumsulfat som, om det blandas i kalciumkloriden, fäller ut kalcium. Är det därför du skriver att magnesiumkloriden skall i lösningen med Nacl-fritt salt eller har du en annan tanke bakom det?

Den magnesiumen som jag skall köpa av Grotech innehåller både magnesiumklorid och magnesiumsulfat så den bör väl kanske blandas in i lösningen med Nacl-fritt salt om det inte skall bli problem med utfällning utav kalcium? Jag räknar med att det går fint att följa samma recept som @stigigemla har men att istället för att stoppa magnesiumklorid och sulfat blandningen i kalciumkloriden så stoppar jag den bara i lösningen med nacl-fritt salt istället. Några invändningar mot att det är en bra plan?

Men påverkar det faktum att det är en blandning av magnesiumklorid och magnesiumsulfat proportionerna mellan magnesium-blandningen och natriumbikarbonaten?

I Stigs recept görs det ju en höjning av natriumbikarbonat för att det inte skall bli jonobalans mellan klorid-jonerna när man lägger till magnesium-klorid.

Skall det fortsatt vara samma ökning utav mängden natriumbikarbonat (83%) i förhållande till magnesiumet (klorid+sulfat) som det hade varit om magnesiumet hade varit "enbart" magnesiumklorid?

@jonasroman Blir obalansen i kloridjoner densamma trots att det också är magnesiumsulfat i blandningen? Så det behovs fortsatt mer natriumbikarbonat  för att få jonbalans och fördelen är att man får sulfatjon i balans i tillägg, eller måste man tänka på ett annat sätt när man blandar in magnesiumsulfat i uträkningarna?

Det är inga andra uträkningar/proportioner mellan ämnen som man måste ta med i beräkningarna när man väljer att använda kalciumklorid istället för kalciumklorid dihydrat eller magnesiumklorid/sulfat mix istället för enbart magnesiumklorid?

Det första svarade Stig på, kalciumklorid är mer koncentrerat så det behovs bara 75% av kalciumklorid som av kalciumklorid dihydrat. Men ändrar det mängden natriumbikarbonat som skall användas eller beräkningarna bygger inte på pulvrets vikt utan på beräkningar utav mol-vikt?


Undrar också lite över tillsättning av spårämnen från Grotech. De har 3 lösningar som de rekommenderar tillsammans med balling. Men de menar att det skall doseras 10 ml/vecka i ett akvarium med högt bestånd av koraller och det är lite svårt å veta om de produkterna kan adderas till balling-lösningarna. Enligt innehållsförteckningarna är det en del blandade komponenter. 

Corall A contains Strontium, Magnesium, Barium, Lithium .
Corall B contains Magnesium, Iron, Chrome, Mangan, Nickel, Kobalt, Copper .
Corall C contains Fluor, Iodine, Bor, Molybdenum .

Jag studsar över att det är ämnen med olika jon-laddningar. Jonas du skriver ju om att de ämnen med positiva laddningar skall i en lösning och övriga i en annan. Här verkar de ha blandat många olikheter. Är det ens möjligt att ha dessa lösningarna i ballingvätskorna?

Vart/Vilka ballingbehållare bör de då placeras i?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonbalans hit och jonbalans dit. krångla inte till det för mycket. Gör du regelbundna vattenbyten? Då kan du strunta i jonbalansen.

 

Bestäm dig för de värden du vill ha. Se till att du får hyfsade blandningar av kemikalierna och dosera sedan upp varje ämne till den nivå du vill (Ca Mg och alkaliniteten) Svårare är det inte. Eller välj tritons CORE 7 system så slipper du tänka. Välj bara om du skall köra med refugium eller inte.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 minuter sedan, Lasse sa:

Jonbalans hit och jonbalans dit. krångla inte till det för mycket. Gör du regelbundna vattenbyten? Då kan du strunta i jonbalansen.

 

Bestäm dig för de värden du vill ha. Se till att du får hyfsade blandningar av kemikalierna och dosera sedan upp varje ämne till den nivå du vill (Ca Mg och alkaliniteten) Svårare är det inte. Eller välj tritons CORE 7 system så slipper du tänka. Välj bara om du skall köra med refugium eller inte.

 

MVH Lasse

 

Jag gör inte regelbundna vattenbyten längre. Ibland blir det en gång/månad och ibland ännu mer sällan. Har ju nyfödd i huset och det tillåts inte stora projekt som tar lång tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vi vill är att ha bra vattenvärden i karet. Natriumbikarbonaten tillsätter vi för att hålla kH uppe.

Kalciumklorid tillsätter vi för att hålla uppe Ca värdet i karet.

Hur mycket vi tillsätter är oväsentligt så länge vi har bra värden i vattnet. 

Det enda är att om tillsatserna inte stämmer på ett ungefär så är något fel. Det kan vara mätfel eller att det blivit för mycket eller litet av något i vattenbytesvattnet.

Eller så doserar inte doserpumpen det vi har ställt in.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det gör inte jag heller men så länge det växer och fungerar så bryr jag mig inte speciellt mycket om jonbalans. Sedan vet jag att jag med ett antal vattenbyte på 80 - 90 liter lätt kan återställa systemet.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 timmar sedan, Dimorb sa:

REPOST!

Vet inte varför jag inte kan redigera i detta inlägget som vanligt. Var tvungen att klippa det ut och klistra in det igjen. Är det ett visst antal timmar som man har på sig att redigera inlägg?

@Lasse Det var inte balanserat mellan flaskorna som jag menade. Det var mellan klorid-joner och saltet i akvariet som jag tänkte på.

Stig skriver ju på sin hemsida:

Tillverka Ballinglösningarna.

* Häll upp fyra liter vatten i varje dunk. Tillsätt sedan:

Dunk 1   220 g Kalciumklorid- dihydrat + 65 g Magnesiumklorid-hexahydrat.

Dunk 2   262 g Natriumbikarbonat passar till kalciumkloriden. För 65 g Magnesiumklorid ökar vi med 54 g natriumbikarbonat. Totalt är det alltså 316 g Natriumbikarbonat som behövs när vi har den mängden magnesiumklorid. Behöver vi använda mer eller mindre magnesiumklorid bör natriumbikarbonatmängden ändras 83% av ändringen av
magnesiumkloridtillsatsen.

Dunk 3   61 g Natriumkloridfritt salt.


Där väljer han att lägga till magnesiumklorid till kalciumkloriden och så höjer han mängden med natriumkarbonat. Jag antar att detta görs för att man skall få balans mellan kloridjonerna i lösningarna? Stämmer det?

Det är något liknande @jonasroman har förklarat i sin artikel men han skriver att magnesiumet skall tillsättas i lösningen som innehåller NaCl-fritt salt.

 

Från Jonas artikel:

Man tillsätter Magnesiumklorid separat i den tredje behållaren med NaCl-fritt salt, bibehåller Kalciumkloriddosen, samt höjer Natriumvätekarbonatdosen i samma mängd som vi tillsatte Magnesiumklorid. Här adderar vi alltså Magnesiumklorid separat, utan att sänka Kalciumkloriddosen. Problemet då är att vi får ett överskott av koridjoner, om vi
inte höjer dosen Natriumvätekarbonat också. Men genom att då höja dosen Natriumvätekarbonat i samma proportion som vi tillsatte Magnesiumklorid, så
bibehålls kloridjonsbalansen då de extra kloridjonerna som magnesiumkloriden tillförde, tas om hand av den extra dosen Natriumvätekarbonat. Slutresultatet blir
samma som i ”metod” 1, nämligen: en del av kalciumjonerna har bytts ut mot Magnesiumjoner, och karbonattillsatsen är lika med summan kalcium o
Magnesium, dvs så länge korallen bygger in Mg i den proportion vi har i receptet, kommer Ka och Kh- relationen i karet förbli korrekt samt Mg oförändrat.

 

@jonasroman varför skall magnesiumkloriden tillsättas i lösningen som innehåller Nacl-fritt salt? När jag har läst runt på internet så skriver en del personer att det skall tillsättas i lösningen med Nacl-fritt salt men då är det alltid för att de också använder magnesiumsulfat som, om det blandas i kalciumkloriden, fäller ut kalcium. Är det därför du skriver att magnesiumkloriden skall i lösningen med Nacl-fritt salt eller har du en annan tanke bakom det?

Den magnesiumen som jag skall köpa av Grotech innehåller både magnesiumklorid och magnesiumsulfat så den bör väl kanske blandas in i lösningen med Nacl-fritt salt om det inte skall bli problem med utfällning utav kalcium? Jag räknar med att det går fint att följa samma recept som @stigigemla har men att istället för att stoppa magnesiumklorid och sulfat blandningen i kalciumkloriden så stoppar jag den bara i lösningen med nacl-fritt salt istället. Några invändningar mot att det är en bra plan?

Men påverkar det faktum att det är en blandning av magnesiumklorid och magnesiumsulfat proportionerna mellan magnesium-blandningen och natriumbikarbonaten?

I Stigs recept görs det ju en höjning av natriumbikarbonat för att det inte skall bli jonobalans mellan klorid-jonerna när man lägger till magnesium-klorid.

Skall det fortsatt vara samma ökning utav mängden natriumbikarbonat (83%) i förhållande till magnesiumet (klorid+sulfat) som det hade varit om magnesiumet hade varit "enbart" magnesiumklorid?

@jonasroman Blir obalansen i kloridjoner densamma trots att det också är magnesiumsulfat i blandningen? Så det behovs fortsatt mer natriumbikarbonat  för att få jonbalans och fördelen är att man får sulfatjon i balans i tillägg, eller måste man tänka på ett annat sätt när man blandar in magnesiumsulfat i uträkningarna?

Det är inga andra uträkningar/proportioner mellan ämnen som man måste ta med i beräkningarna när man väljer att använda kalciumklorid istället för kalciumklorid dihydrat eller magnesiumklorid/sulfat mix istället för enbart magnesiumklorid?

Det första svarade Stig på, kalciumklorid är mer koncentrerat så det behovs bara 75% av kalciumklorid som av kalciumklorid dihydrat. Men ändrar det mängden natriumbikarbonat som skall användas eller beräkningarna bygger inte på pulvrets vikt utan på beräkningar utav mol-vikt?

Undrar också lite över tillsättning av spårämnen från Grotech. De har 3 lösningar som de rekommenderar tillsammans med balling. Men de menar att det skall doseras 10 ml/vecka i ett akvarium med högt bestånd av koraller och det är lite svårt å veta om de produkterna kan adderas till balling-lösningarna. Enligt innehållsförteckningarna är det en del blandade komponenter. 

Corall A contains Strontium, Magnesium, Barium, Lithium .
Corall B contains Magnesium, Iron, Chrome, Mangan, Nickel, Kobalt, Copper .
Corall C contains Fluor, Iodine, Bor, Molybdenum .

Jag studsar över att det är ämnen med olika jon-laddningar. Jonas du skriver ju om att de ämnen med positiva laddningar skall i en lösning och övriga i en annan. Här verkar de ha blandat många olikheter. Är det ens möjligt att ha dessa lösningarna i ballingvätskorna?

Vart/Vilka ballingbehållare bör de då placeras i?

@Dimorb: Om man bara kör med Magnesiumklorid går det bra att blanda denna såväl i behållaren med Nacl fritt som i behållaren med kalciumklorid. Spelar ingen roll.

Den del av magnesiumet som ersätts som magnesiumSULFAT, skall EJ kompenseras upp med en motsvarande höjning av natriumvätekarbonat, Då Magnesiumsulfaten ej leder till kloridjonsöverskott.

Skälet att en del låter en del av mg biten vara i form av magnesiumsulfat, är att det finns för lite sulfat i det natriumkloridfria saltet, så skall man få en del komplett sammansatt havssalt som restprodukt (vilket man vill, det är vad Balling går ut på) behövs lite sulfat, och då är det praktiskt att tillföra sulftaten just som magnesiumsulfat eftersom magnesium ändå skall också tillsättas. Då får man minska lite på Magnesiumkloriden så det blir rätt mängd magnesium och det är alltså magnesiumkloriddelen som avgör hur mkt du skall höja på natriumvätekarbonatdosen.

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående jonobalans (som för övrigt, även om inget gått att bevis, knappast är ngt bra, vi strävar såklart efter NSW):

 

Du kan strunta i jonobalansen om du kör en korrekt blandad Balling, oavsett vattenbyten eller ej, för det blir ingen jonobalans för vattenbytena att rätta till. Det är endast det mkt märkliga receptet Balling light som ger jonobalans(därav att receptet är märkligt) och denna då obalans minskar med vattenbyten, MEN tar inte bort den, då man tex med ett 10% vattenbyte rättar till endast 10% av obalansen, marginellt alltså.  Det betyder att hur regelbundet man än byter vatten kommer obalansen alltid vara kvar, men stanna på en steady state nivå, som är beroende på vattenbytefrekvensen, mängden, samt doserad Balling light. Det finns enligt min ingen anledning att någon gång använda en Balling light, där dessutom ordet light är totalt missvisande, receptet är ju rent tekniskt/praktiskt inte ett dugg enklare. Med en riktig Balling kan du glömma jonobalans, för det uppstår helt enkelt ingen.!

/Jonas

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, jonasroman sa:

Angående jonobalans (som för övrigt, även om inget gått att bevis, knappast är ngt bra, vi strävar såklart efter NSW):

 

Du kan strunta i jonobalansen om du kör en korrekt blandad Balling, oavsett vattenbyten eller ej, för det blir ingen jonobalans för vattenbytena att rätta till. Det är endast det mkt märkliga receptet Balling light som ger jonobalans(därav att receptet är märkligt) och denna då obalans minskar med vattenbyten, MEN tar inte bort den, då man tex med ett 10% vattenbyte rättar till endast 10% av obalansen, marginellt alltså.  Det betyder att hur regelbundet man än byter vatten kommer obalansen alltid vara kvar, men stanna på en steady state nivå, som är beroende på vattenbytefrekvensen, mängden, samt doserad Balling light. Det finns enligt min ingen anledning att någon gång använda en Balling light, där dessutom ordet light är totalt missvisande, receptet är ju rent tekniskt/praktiskt inte ett dugg enklare. Med en riktig Balling kan du glömma jonobalans, för det uppstår helt enkelt ingen.!

/Jonas

 


Om jag kör balling classic och så vill jag tillsätta magnesium utan att få i mer kloridjoner.. då skrev du att man kunde använda något preparat som inte skapade jonobalans.. vilket preparat är det? Vad är det för ämne och varför blandar man inte in dem i t.ex. lösningen med Nacl-fritt salt?

Har jag förstått dig/din artikel riktigt om jag tror att om jag blandar balling classic och så tillsätter jag också magnesiumklorid och magnesiumsulfat vid sidan av balling classic så kallas metoden för plus och då skall jag man höja mängden karbonater motsvarande den mängden klorid jag stoppar i (alltid öka andelen karbonater med 83% av den mängden kloriden man stoppar ner). Den magnesiumsulfaten som jag stoppar i behöver jag inte kompensera för. Korrekt?

Lite lurigt då jag inte vet hur stor andel av magnesiumklorid och magnesiumsulfat det är i min magnesiumblandning. :/
Detta är den infon jag har: http://www.grotech-aquarientechnik.de/product_info.php/info/p511_Magnesium-pro-pure-1000g-Dose.html


Där står att med blandningen skall det INTE bli någon förändring i jonbalansen. Men om jag måste kompensera natriumbikarbonat mot magnesiumkloriden och det inte står hur mycket som är magnesiumklorid och vad som är sulfat så blir väl det väldigt svårt? Kanske rentav omöjligt?

Jag har förresten inte kalciumklorid dihydrat utan bara kalciumklorid. Skall skillnaden mellan kalciumklorid och natriumbikarbonat vara 87,5% i pulvrets vikt eller hur bestämmer jag andelen kalciumklorid när den är lite starkare än dihydraten?

Förstår det som att kalciumklorid är 25% starkare än kalciumklorid dihydrat. Är det då bara att ta 25% mindre av pulvret och så är det i balans med natriumbikarbonaten eller må man räkna på något annat sätt? @jonasroman



 

Ändrat av Dimorb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-06-13 at 15:18, Dimorb sa:


Om jag kör balling classic och så vill jag tillsätta magnesium utan att få i mer kloridjoner.. då skrev du att man kunde använda något preparat som inte skapade jonobalans.. vilket preparat är det? Vad är det för ämne och varför blandar man inte in dem i t.ex. lösningen med Nacl-fritt salt?

Har jag förstått dig/din artikel riktigt om jag tror att om jag blandar balling classic och så tillsätter jag också magnesiumklorid och magnesiumsulfat vid sidan av balling classic så kallas metoden för plus och då skall jag man höja mängden karbonater motsvarande den mängden klorid jag stoppar i (alltid öka andelen karbonater med 83% av den mängden kloriden man stoppar ner). Den magnesiumsulfaten som jag stoppar i behöver jag inte kompensera för. Korrekt?

Lite lurigt då jag inte vet hur stor andel av magnesiumklorid och magnesiumsulfat det är i min magnesiumblandning. :/
Detta är den infon jag har: http://www.grotech-aquarientechnik.de/product_info.php/info/p511_Magnesium-pro-pure-1000g-Dose.html


Där står att med blandningen skall det INTE bli någon förändring i jonbalansen. Men om jag måste kompensera natriumbikarbonat mot magnesiumkloriden och det inte står hur mycket som är magnesiumklorid och vad som är sulfat så blir väl det väldigt svårt? Kanske rentav omöjligt?

Jag har förresten inte kalciumklorid dihydrat utan bara kalciumklorid. Skall skillnaden mellan kalciumklorid och natriumbikarbonat vara 87,5% i pulvrets vikt eller hur bestämmer jag andelen kalciumklorid när den är lite starkare än dihydraten?

Förstår det som att kalciumklorid är 25% starkare än kalciumklorid dihydrat. Är det då bara att ta 25% mindre av pulvret och så är det i balans med natriumbikarbonaten eller må man räkna på något annat sätt? @jonasroman



 

1) Jonobalansen, läs kloridjonsöverskjottet som en tillsättning av Magnesiumklorid medför motverkas helt med att höja bikarbonatdosen som vi skrivit om ovan. 

2) Ja en Balling classic innehåller inget Mg alls, det får man dosera separat. Men som sagt, du kan köra en Balling classic MED Mg i där man alltså isåfall som jag skrev, får höja NaHCO3-dosen. Inget nytt, se svaren ovan. 

3) Balling plus är receptet med både Mg och spårelement

4) Om grotechs Magneisum PRO bara innehåller Mgklorid o Mgsulfat så blir det en obalans, då kommer du få ett överskott av kloridjoner. MEN om du har ett underskott av Mg kan man tillsatta Mg på det sättet, men sedan när du skall tillsätta Mg för att hålla stabil nivå, då skall du tillsätta Mg i balanserad variant, DVS du måste addera bikarbonat i samma mol-halt som du adderar Mg klorid. Som sagt, stigs recept o det som jag kallar Balling Magnesium, tar hänsyn till detta, dessa är balanserade. 

5) ang Kalciumklorid har vi nog svarat på det i början av tråden, lasse svarade nog också, du kommer behöva mindre om du använder CaCl då den är lättare. Se i trådens början.

 

 

Det känns som vi får ge dig ett recept som är baserat på det du har, det blir rörigt när frågorna går runt. 

 

Kan du en sista gång ange exakt vilka kemikalier du har, så skall jag göra när jag hinner, eller om lasse eller stig hinner före,  ett recept åt dig baserat på det.

 

Mvh

Jonas Roman

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 timmar sedan, jonasroman sa:

1) Jonobalansen, läs kloridjonsöverskjottet som en tillsättning av Magnesiumklorid medför motverkas helt med att höja bikarbonatdosen som vi skrivit om ovan. 

Precis...
 

22 timmar sedan, jonasroman sa:

2) Ja en Balling classic innehåller inget Mg alls, det får man dosera separat. Men som sagt, du kan köra en Balling classic MED Mg i där man alltså isåfall som jag skrev, får höja NaHCO3-dosen. Inget nytt, se svaren ovan.

Förstår detta men vad sker när man också har magnesiumSULFAT i magnesiumtillsatsen?
 

22 timmar sedan, jonasroman sa:

 

3) Balling plus är receptet med både Mg och spårelement

Då blir det kanske en så kallad balling plus för mig när allt är klart.
 

22 timmar sedan, jonasroman sa:

4) Om grotechs Magneisum PRO bara innehåller Mgklorid o Mgsulfat så blir det en obalans, då kommer du få ett överskott av kloridjoner. MEN om du har ett underskott av Mg kan man tillsatta Mg på det sättet, men sedan när du skall tillsätta Mg för att hålla stabil nivå, då skall du tillsätta Mg i balanserad variant, DVS du måste addera bikarbonat i samma mol-halt som du adderar Mg klorid. Som sagt, stigs recept o det som jag kallar Balling Magnesium, tar hänsyn till detta, dessa är balanserade. 

Jag har inget underskott.. Jag har i dag (med Stigs recept) ett stillastående magnesiumvärde på 1320-1350 och det är jag nöjd med. Så magnesiumet som jag i dag tillsätter i kalciumklorid dihydraten är bara för att hålla värdet stabilt. Inte för att höja det.
 

22 timmar sedan, jonasroman sa:

5) ang Kalciumklorid har vi nog svarat på det i början av tråden, lasse svarade nog också, du kommer behöva mindre om du använder CaCl då den är lättare. Se i trådens början.

Såg att både Lasse och Stig hade svarat på det.

 

22 timmar sedan, jonasroman sa:

Det känns som vi får ge dig ett recept som är baserat på det du har, det blir rörigt när frågorna går runt. 

Kan du en sista gång ange exakt vilka kemikalier du har, så skall jag göra när jag hinner, eller om lasse eller stig hinner före,  ett recept åt dig baserat på det.

Det hade varit helt super om du kunde hjälpt till med det.

 

Det finns nog två varianter att göra detta.. en i kombination med Stigs recept och en "ny".

 

Jag har nämligen kvar preparat från Stig så det räcker till några omgångar till MEN jag har inget mer kalciumklorid dihydrat utan har nu bara kalciumklorid.

De preparaten som jag har köpt från Grotech som är det som jag vill använda och det som jag behöver recept på är följande:


Kalciumklorid,

Enligt grotech helt ren kalciumklorid, de skriver att 750g skall lösas i 2000 ml vatten för att ge en lösning innehållandes 135000 mg/liter kalcium. Enligt instruktionerna skall 6,5 g av pulvret resultera i en höjning på 24 ml/liter på 100 liter akvariumvatten.

Natriumbikarbonat (natriumhydrogencarbonat)

Enligt grotech helt ren natriumbikarbonat, de skriver att 160g skall lösas i 2000 ml. Enligt instruktionerna skall 9 g av pulvret resultera i en höjning på 3 dKH/liter på 100 liter akvariumvatten.


Och så är det magnesiumkomplexet. Där står det att det är en mix bestående av magnesiumklorid hexahydrate och magnesium sulfate heptahydrate och att man, genom att använda detta komplexet, kan dosera magnesium utan att NÅGON förändring utav jonbalansen uppstår.

Magnesiumklorid/magnesiumsulfat

Enligt grotech skall 1000g lösas i 2000 ml vatten och det ger en lösning innehållandes 58500 mg/liter magnesium. Enligt instruktionerna skall 9 g av pulvret resultera i en på 10 mg/liter på 100 liter akvarievatten.

Det står ingenstans hur mycket av magnesiumblandningen som är magnesiumklorid och/eller magnesiumsulfat.

 

Tror du att du kan få i hop ett recept av det eller det är omöjligt utan att veta exakt hur stor andel som är magnesiumklorid och magnesiumsulfat?

 

@jonasroman 

Väldigt tacksam för att du tar dig tiden :D

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@dimorb, jag har lovat dig lite för mkt just nu. Har tyvärr  inte tid att knåpa ihop receptet, men du har fått svar på allt i denna tråd av oss som svarat, inklusive den PDF jag skrivit. Där har du all info om Balling helt enkelt, så gå tillbaka till källan.

Du kan alltid köra ett klassiskt recept, eller Stigs recept om du vill ha med mg också, o recepten på dessa har du, och omräkningsfaktorn mellan de två olika kalciumkloriderna har du ju med:-)

Det löser du:-)

 

Mvh

Jonas

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎19‎.‎06‎.‎2017 at 11:06, jonasroman sa:

@dimorb, jag har lovat dig lite för mkt just nu. Har tyvärr  inte tid att knåpa ihop receptet, men du har fått svar på allt i denna tråd av oss som svarat, inklusive den PDF jag skrivit. Där har du all info om Balling helt enkelt, så gå tillbaka till källan.

Du kan alltid köra ett klassiskt recept, eller Stigs recept om du vill ha med mg också, o recepten på dessa har du, och omräkningsfaktorn mellan de två olika kalciumkloriderna har du ju med:-)

Det löser du:-)

 

Mvh

Jonas

 


Japp.. men snabbt bara.. innebär det att jag bara skall ta 75% ac kalciumkloriden (i gram) jämfört med det jag tog från kalciumklorid dihydrat? Förstår inte om jag skall räkna om den faktiska vikten i gram eller om jag behöver räkna om något med mol'en.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Dimorb sa:


Japp.. men snabbt bara.. innebär det att jag bara skall ta 75% ac kalciumkloriden (i gram) jämfört med det jag tog från kalciumklorid dihydrat? Förstår inte om jag skall räkna om den faktiska vikten i gram eller om jag behöver räkna om något med mol'en.

Om du får tid senare så hade det varit guld.

Men för nu tror jag att jajg kanske bara köra helt klassiskt men med stigs spårämnen och så tillsätter jag magnesiumklorid/sulfat vid sidan om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, stigigemla sa:

Ja .

Ok.. natriumbikarbonat, magnesiumklorid och allt det är andra påverkas inte utan skall vara i samma mängder?

Kör hem över sommaren, jag tar kontakt för ett hembesök hos dig när det är dags. :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...