Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

Dimorb

Frågor på kalciumklorid och kalciumklorid dihydrat - Och kalciumhydroxid!!

52 inlägg i detta ämne

On 2017-06-21 at 09:08, Dimorb sa:

Japp.. men snabbt bara.. innebär det att jag bara skall ta 75% ac kalciumkloriden (i gram) jämfört med det jag tog från kalciumklorid dihydrat? Förstår inte om jag skall räkna om den faktiska vikten i gram eller om jag behöver räkna om något med mol'en.

ja, 75% av vikten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

On 2017-06-12 at 18:53, Lasse sa:

Jonbalans hit och jonbalans dit. krångla inte till det för mycket. Gör du regelbundna vattenbyten? Då kan du strunta i jonbalansen.

Bestäm dig för de värden du vill ha. Se till att du får hyfsade blandningar av kemikalierna och dosera sedan upp varje ämne till den nivå du vill (Ca Mg och alkaliniteten) Svårare är det inte. Eller välj tritons CORE 7 system så slipper du tänka. Välj bara om du skall köra med refugium eller inte.

MVH Lasse

Håller med Lasse att vänd inte vrid mer på detta nu. Vi har svarat, o förklarat vad en Balling är, dessa recept finns o är förklarade. Svårare än så är det inte. Inget illa ment:-)  Följ ett recept, inte mer med det. Jag hade som sagt kört en Balling classic, eller den som Stig har, med lite Mg med också. Skulle du med tiden få för mkt mg i karet kan du alltid backa tillbaka till en vanlig balling classic (som alltså inte har Mg). 

Kemikalier skulle jag köpt rena, så du vet vad du har.

Det allra enklaste är såklart en helt färdigvägd lösning som tritons. Dessa är liknande en Balling Plus (läs om den i min pdf tex). Den kan enligt mig ibland ge för mkt av spårelement o mg, eftersom du kan aldrig veta hur mkt just ditt kar förbrukar av mg o spårelement. Jag tror nämligen inte riktig på att det är så enkelt så spårelement förbrukas helt proportionellt mot Kalcium o KH. O beträffande Mg så förbrukas det mkt lite. Kalkalger innehåller som mest 4% Mg o koraller högst 1%!..etc...

När jag körde Balling plus fick jag ganska snabbt för högt mg i karet.

/Jonas

Redigerad av jonasroman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu