Gå till innehåll

Frågor på kalciumklorid och kalciumklorid dihydrat - Och kalciumhydroxid!!


Dimorb

Rekommenderade inlägg

On 2017-06-21 at 09:08, Dimorb sa:


Japp.. men snabbt bara.. innebär det att jag bara skall ta 75% ac kalciumkloriden (i gram) jämfört med det jag tog från kalciumklorid dihydrat? Förstår inte om jag skall räkna om den faktiska vikten i gram eller om jag behöver räkna om något med mol'en.

ja, 75% av vikten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-06-12 at 18:53, Lasse sa:

Jonbalans hit och jonbalans dit. krångla inte till det för mycket. Gör du regelbundna vattenbyten? Då kan du strunta i jonbalansen.

 

Bestäm dig för de värden du vill ha. Se till att du får hyfsade blandningar av kemikalierna och dosera sedan upp varje ämne till den nivå du vill (Ca Mg och alkaliniteten) Svårare är det inte. Eller välj tritons CORE 7 system så slipper du tänka. Välj bara om du skall köra med refugium eller inte.

 

MVH Lasse

Håller med Lasse att vänd inte vrid mer på detta nu. Vi har svarat, o förklarat vad en Balling är, dessa recept finns o är förklarade. Svårare än så är det inte. Inget illa ment:-)  Följ ett recept, inte mer med det. Jag hade som sagt kört en Balling classic, eller den som Stig har, med lite Mg med också. Skulle du med tiden få för mkt mg i karet kan du alltid backa tillbaka till en vanlig balling classic (som alltså inte har Mg). 

Kemikalier skulle jag köpt rena, så du vet vad du har.

 

Det allra enklaste är såklart en helt färdigvägd lösning som tritons. Dessa är liknande en Balling Plus (läs om den i min pdf tex). Den kan enligt mig ibland ge för mkt av spårelement o mg, eftersom du kan aldrig veta hur mkt just ditt kar förbrukar av mg o spårelement. Jag tror nämligen inte riktig på att det är så enkelt så spårelement förbrukas helt proportionellt mot Kalcium o KH. O beträffande Mg så förbrukas det mkt lite. Kalkalger innehåller som mest 4% Mg o koraller högst 1%!..etc...

När jag körde Balling plus fick jag ganska snabbt för högt mg i karet.

 

/Jonas

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎23‎.‎06‎.‎2017 at 15:13, jonasroman sa:

Håller med Lasse att vänd inte vrid mer på detta nu. Vi har svarat, o förklarat vad en Balling är, dessa recept finns o är förklarade. Svårare än så är det inte. Inget illa ment:-)  Följ ett recept, inte mer med det. Jag hade som sagt kört en Balling classic, eller den som Stig har, med lite Mg med också. Skulle du med tiden få för mkt mg i karet kan du alltid backa tillbaka till en vanlig balling classic (som alltså inte har Mg). 

Kemikalier skulle jag köpt rena, så du vet vad du har.

 

Det allra enklaste är såklart en helt färdigvägd lösning som tritons. Dessa är liknande en Balling Plus (läs om den i min pdf tex). Den kan enligt mig ibland ge för mkt av spårelement o mg, eftersom du kan aldrig veta hur mkt just ditt kar förbrukar av mg o spårelement. Jag tror nämligen inte riktig på att det är så enkelt så spårelement förbrukas helt proportionellt mot Kalcium o KH. O beträffande Mg så förbrukas det mkt lite. Kalkalger innehåller som mest 4% Mg o koraller högst 1%!..etc...

När jag körde Balling plus fick jag ganska snabbt för högt mg i karet.

 

/Jonas

 

Jag vet vad en balling är och har kört med det ett tag nu men alltid helt utifrån Stigs rekommendationer. Så därför har jag aldrig tänkt själv på det.

Nu har jag andra kemikalier än stigs (fortsatt rena kemikalier så säkert samma koncentrationer i pulvren) men blev osäker på hur jag skulle räkna för att andelen av de olika ämnena skall stämma med det gamla receptet jag har använt förr eftersom kalciumklorid inte längre hette dihydrat och magnesiumblandningen är ett komplex innehållandes både klorid och sulfat.

Men nu kan jag göra det ganska enkelt för mig och bara använda kalciumklorid och stigs kemikalier istället för kalciumklorid dihydrat från stig.

Då tar jag helt enkelt bara 75% kalciumklorid istället för 100% av det kalciumklorid dihydrat som jag normalt har använt som kommer från Stig.

Men är fortsatt osäker på tillägget. I stigs recept lägger man på natriumbikarbonat för att det skall stämma med magnesiumkloriden och jag vet ju inte hur stor andel av det som är i magnesiumkomplexet som är klorid och vad som är sulfat. Enligt tillverkarna skall magnesiumkomplexet vara uppbyggt så att det inte blir någon jonobalans. Så det kanske är en sådan balanserad blandning av magnesiumklorid och magnesiumsulfat.. men tycker det låter konstigt att det skulle innebära att man slipper lägga till natriumbikarbonat bara för att magnesiumkloriden är utblandad med magnesiumsulfat..  

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 minuter sedan, Dimorb sa:

Jag vet vad en balling är och har kört med det ett tag nu men alltid helt utifrån Stigs rekommendationer. Så därför har jag aldrig tänkt själv på det.

Nu har jag andra kemikalier än stigs (fortsatt rena kemikalier så säkert samma koncentrationer i pulvren) men blev osäker på hur jag skulle räkna för att andelen av de olika ämnena skall stämma med det gamla receptet jag har använt förr eftersom kalciumklorid inte längre hette dihydrat och magnesiumblandningen är ett komplex innehållandes både klorid och sulfat.

Men nu kan jag göra det ganska enkelt för mig och bara använda kalciumklorid och stigs kemikalier istället för kalciumklorid dihydrat från stig.

Då tar jag helt enkelt bara 75% kalciumklorid istället för 100% av det kalciumklorid dihydrat som jag normalt har använt som kommer från Stig.

Men är fortsatt osäker på tillägget. I stigs recept lägger man på natriumbikarbonat för att det skall stämma med magnesiumkloriden och jag vet ju inte hur stor andel av det som är i magnesiumkomplexet som är klorid och vad som är sulfat. Enligt tillverkarna skall magnesiumkomplexet vara uppbyggt så att det inte blir någon jonobalans. Så det kanske är en sådan balanserad blandning av magnesiumklorid och magnesiumsulfat.. men tycker det låter konstigt att det skulle innebära att man slipper lägga till natriumbikarbonat bara för att magnesiumkloriden är utblandad med magnesiumsulfat..  

Ja som sagt kör på 75% av vikten om du kör med CaCl som är icke hydrerad. Det har vi ju svarat på, det var det jag menade med att frågan går runt;-)

 

Beträffande Mg: Om du ser till originalrecepten så är sulfatdelen en mkt liten del av Mg-portionen och i den del nya recept som tex stigs(väl?) är sulfatdelen av mg helt borttagen, för att det helt enkelt finns så mkt sulfat i ett NSW så det spela nog ingen större roll.

 

Du har ju rätt i att det går inte veta vad Grotech har för kemikalier i sin Mg-burk. Det kan ju faktiskt vara så att det är en helt balanserad Mg-blandning(som dom ju säger), som tex tropic marines Bio-Magnesium...då har du isåfall i den sk Mg-burken från grotech både Magnesiumklorid och Natriumvätekarbonat, vilket i sin tur förklarar varför denna mg-bladning från Grotech, ej ger upphov till obalans. Därför kan du ej med säkerhet använda deras mg-burk till ditt Balling-recept. Du vill ju där ha ren magnesiumklorid, och det låter det som det INTE är i grotechs eftersom dom påstår att den är balanserad(dvs innehåller också NaHCO3). Då är den mer som det recept jag skrivit om som heter "Balling Magnesium" som alltså är en ren Mg blandning balanserat med NaHCO3. Denna sk balanserade Mg-blandning använder man inte för att rätta till ett underskott av Mg utan för att bara bibehålla de naturliga nivåerna, dvs dosera i samma takt som det förbrukas. 

 

Jag hade gjort så här för att sammanfatta detta:

 

Blandat till en Balling classic med Grotechs CaCl och NaHCO3 enligt Balling classic receptet(där CaCl får reduceras till 75%). dvs EJ med Magnesium i. 

 

Sen vid sidan om tillsatt Grotechs Mg pulver helt separat vid behov då o då utifrån uppmätta Mg värden i karet, då jag tolkar det som en balanserad "Balling Mg" dvs Mgcl + NaHCO3. Se min pdf om Balling Magnesium. 

 

Mvh

Jonas

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite tråkigt att säga men en balanserad magnesiumblandning finns inte.

 

I ett nystartat akvarium med hög magnesiumförbrukning blir tillsatsen av sulfat hög.

När akvariet gått några år och magnesiumförbrukningen är en bråkdel blir sulfattillsatsen låg.

 

Det sköna är att det spelar absolut ingen roll. Det finns ingen undersökning som visar att hög eller låg sulfathalt spelar någon som helst roll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, stigigemla sa:

Lite tråkigt att säga men en balanserad magnesiumblandning finns inte.

 

I ett nystartat akvarium med hög magnesiumförbrukning blir tillsatsen av sulfat hög.

När akvariet gått några år och magnesiumförbrukningen är en bråkdel blir sulfattillsatsen låg.

 

Det sköna är att det spelar absolut ingen roll. Det finns ingen undersökning som visar att hög eller låg sulfathalt spelar någon som helst roll.


Ok. Men tänker du då att jag kan använda magnesiumkomplexet i ballingdunk även fast jag inte vet proportionerna mellan klorid och sulfat. När man inte vet hur mycket det är av varje så kan man ju inte stoppa i tillräckligt med karbonater.

Kommer inte ihåg hur mycket jag köpte av allt men tror jag köpte mest av kalciumkloriden eftersom det var slut. Blir nog ett besök till dig inom kort. Har du tid i näst nästa vecka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 timmar sedan, Dimorb sa:

Tack för svar @jonasroman Tolkar också "balanserad" som om den innehåller natriumbikarbonat men det står ingenting om det på hemsida eller instruktionerna. :/

Typiskt grotech att inte skriva. O ibland när dom skriver så står det fel, som tex deras dosrek på deras KH pulver. Jag mailade dom men fick inget svar. Nu är felet, flera år senare, tillrättat tror jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 timmar sedan, Dimorb sa:


Ok. Men tänker du då att jag kan använda magnesiumkomplexet i ballingdunk även fast jag inte vet proportionerna mellan klorid och sulfat. När man inte vet hur mycket det är av varje så kan man ju inte stoppa i tillräckligt med karbonater.

Kommer inte ihåg hur mycket jag köpte av allt men tror jag köpte mest av kalciumkloriden eftersom det var slut. Blir nog ett besök till dig inom kort. Har du tid i näst nästa vecka?

Nej, som jag ju sa;-)... du skall  INTE använda Grotechs Mg-burk i en ballingblandning. Dosera det separat som jag skrev utifrån uppmätta Mg värden. Som jag ofta brukar skriva, Mg förbrukas inte så mkt så det behöver inte ingå i en automatiserad dosering:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 timmar sedan, Dimorb sa:

Tack för svar @jonasroman Tolkar också "balanserad" som om den innehåller natriumbikarbonat men det står ingenting om det på hemsida eller instruktionerna. :/

Och sen är det ju så här @Dimorb, att om du skall göra ett helt balanserat Mg-recept (som tex tropic marines BIO-Magnesium), och KANSKE grotechs (men det vet vi inte för dom redovisar inte innehållet) så skall du förutom molbalansera MgCl mot  NaHCO3 ( dubbelt så många mol NaHCO3 som MgCl), så måste du addera även här ett NaCl fritt salt. Det vet jag att Tropic marine gjort i deras Bio magnesium. 

 

Denna bladning kan du använda för att ersätta förbrukningen av mg, utan att skapa ngn obalans eller restjoner. Om vi som sagt utgår ifrån att Grotech har detta recept i sin sk Mg-bladning, så tillsätt som sagt detta pulver vid sidan om helt manuellt utifrån uppmätta Mg värden. Jag tror inte du kommer behöva tillsätta så mkt o så ofta. 

 

Tex kan man blanda så här för att få ett helt balanserat Mg-recept:

Behållare 1

 2 liter osmosvatten

 199gMagnesiumkloridhexahydrat  

(25gMagnesiumsulfatheptahydrat)

 

Behållare 2

 2 liter osmosvatten

 164gNatriumvätekarbonat

 

Behållare 3

 2 liter osmosvatten

 49gNatriumkloridfrittsalt 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, jonasroman sa:

Nej, som jag ju sa;-)... du skall  INTE använda Grotechs Mg-burk i en ballingblandning. Dosera det separat som jag skrev utifrån uppmätta Mg värden. Som jag ofta brukar skriva, Mg förbrukas inte så mkt så det behöver inte ingå i en automatiserad dosering:-)

Förstod det.. det inlägget var till Stig ;)

Jag älskar Stigs produkter och effektiva lösningar.

Jag borde få sälja Stigs produkter i Norge så jag kan ha ett STORT lager ;)@stigigemla

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack @jonasroman

jag kommer blanda classic balling med natriumbikarbonat, kalciumklorid (75% av mängden kalciumklorid dihydrat) och natriumkloridfritt salt. Så tar jag mg utanför.

 

Men kan man förlita sig på att proportionerna mellan ämnen och koncentrationen av all natriumbikarbonat, kalciumklorid och natriumkloridfritt salt är likartad? Även om utseendet är olika?


Ser på t.ex. natriumkloridfritt salt från Stig så är det stora korn. Det jag har från Grotech är mycket finare. Det ser nästan ut som mindre sockerkorn.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Dimorb sa:

Tack @jonasroman

jag kommer blanda classic balling med natriumbikarbonat, kalciumklorid (75% av mängden kalciumklorid dihydrat) och natriumkloridfritt salt. Så tar jag mg utanför.

 

Men kan man förlita sig på att proportionerna mellan ämnen och koncentrationen av all natriumbikarbonat, kalciumklorid och natriumkloridfritt salt är likartad? Även om utseendet är olika?


Ser på t.ex. natriumkloridfritt salt från Stig så är det stora korn. Det jag har från Grotech är mycket finare. Det ser nästan ut som mindre sockerkorn.

 

Vad menar du med: citat: "proportionerna mellan ämnen och koncentrationen av all natriumbikarbonat, kalciumklorid och natriumkloridfritt salt är likartad? Även om utseendet är olika?"....???...

 

Du har nog inget större val än att lita på leverantören;-) 

Beträffande det Nacl fria saltet kan det säkert ha olika mängd vatten i sig som förklarar olika kornstorlek. 

 

 

 

/Jonas

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, jonasroman sa:

Vad menar du med: citat: "proportionerna mellan ämnen och koncentrationen av all natriumbikarbonat, kalciumklorid och natriumkloridfritt salt är likartad? Även om utseendet är olika?"....???...

 

Du har nog inget större val än att lita på leverantören;-) 

Beträffande det Nacl fria saltet kan det säkert ha olika mängd vatten i sig som förklarar olika kornstorlek. 

 

 

 

/Jonas

 

 

 

Jag menar just det du skriver.

Utseendet på saltet är väldigt olika i form på korn och storlek på korn. Kan man likväl vara säker på att ett Naclfritt salt innehåller precis allt det andra som det förväntas att göra eller kan sammansättningen av allt det andra, det som INTE är natriumklorid, vara annorlunda eller i olika proportioner baserat på vilket utseende saltet har?

Nej man får väl lite på de som säljer det (inte alltid lika lätt att göra när de inte har överbevisat) och köra på.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, Dimorb sa:

Jag menar just det du skriver.

Utseendet på saltet är väldigt olika i form på korn och storlek på korn. Kan man likväl vara säker på att ett Naclfritt salt innehåller precis allt det andra som det förväntas att göra eller kan sammansättningen av allt det andra, det som INTE är natriumklorid, vara annorlunda eller i olika proportioner baserat på vilket utseende saltet har?

Nej man får väl lite på de som säljer det (inte alltid lika lätt att göra när de inte har överbevisat) och köra på.

100% Säker kan du nog aldrig va 

men rörande de andra salterna ser man rätt tydligt om det är rätt. O du kan ju testa dom med ett enkelt salifert test för mg o ka kH osv:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...