Gå till innehåll

Nu ger jag snart upp igen


Jeanette Johansson

Rekommenderade inlägg

Jag orkar inte mer, jag vet inte vad jag hela tiden gör för fel för nu har jag kämpat med mitt akvarium sen dagen jag köpte det och knappt haft en lugn stund på 3 månader.

Efter att jag fick lite hjälp från er här så verkade allt stabilt och bra i akvariet och då gick jag och köpte levande sand, aktivt kol och en ny belysning.

Det skulle jag då tydligen inte ha gjort för sedan jag gjorde detta vilket var för 5 dagar sedan så verkar akvariet i sämre skick än någonsin.

Det är smutsigt och jag gör vattenbyte och gör rent och skrapar alger, 20 minuter senare är det lika smutsigt igen, jag rengör igen och skrapar nya alger, det flyter omkring en massa smuts både i vattnet och på ytan som jag försöker få bort,

Det vimlar av alger i hela akvariet och då menar jag inte lite utan väldigt mycket.

Det börjar helt enkelt ta slut på mina krafter att hålla på med detta för jag har kunnat njuta av det en månad och resten av tiden har jag fått kämpa med problem.

Det verkar inte ens vara värt det längre, Igår såg alla koraller och anemoner ut att må bra, Idag ser knapparna nästan döda ut och vissa koraller ser inte heller ut att må så bra.

Jag gjorde tester i morse och alla utom KH var bra så då tog jag den förra ägarens blandning av karbonat(enligt balling metoden som hon blandat) och hällde i lite grann och tänkte hälla i lite mindre i morgon också. Vad gör jag för fel? Varför är mitt lilla kar så här hela tiden?

Jag börjar tycka rent av illa av hela akvariet  nu och orkar knappt se det längre för varje gång jag går dit så är det smutsigt och fullt med alger och koraller ser ut att vara döende.. Vad ska jag göra?

Ändrat av Jeanette Johansson
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 minuter sedan, NiXoN sa:

Skall jag svänga förbi och ta ett snack/titt? Jag har samlat lite erfarenheter under mina år i hobbyn emoji6.png

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

 

9 minuter sedan, NiXoN sa:

Skall jag svänga förbi och ta ett snack/titt? Jag har samlat lite erfarenheter under mina år i hobbyn emoji6.png

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

Det vore verkligen jätte snällt för jag vill bara sätta mig och grina igen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

tråkigt när det blir så men jag undrar varför du inhandlat kol ok inget fel i det kör själv med kol men spolade du rent kolet noga för annars får man en massa avfällnlng i vattnet så det ser grumligt har själv varit ute för samma sak men det försvinner så småningom du säger att algerna kommer  tillbaka snabbt vad är det för alger och hur länge har du tänt jag själv har märkt stor skillnad från när jag hade tänt 10-11 timmar hade rätt kraftig alg bildning sen sänkte jag till 7-8 timmar och har i stort sätt inga alger alls det lilla som jag har tar mina 3 kirurger hand 

Med vänliga hälsningar Frank Grimåker

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet är rätt ny startat och om jag inte minns fel så fick du med gammalt vatten när du köpte det och spädde på med nytt det e bra vissa koraller är svåra mjukisar är att rekommendera i början men det är ju inte så färg granna så det e lätt att förhasta sig skulle tro de flesta har gjort det i denna unerbara saltvattens värld

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, mcjagg sa:

Hej

tråkigt när det blir så men jag undrar varför du inhandlat kol ok inget fel i det kör själv med kol men spolade du rent kolet noga för annars får man en massa avfällnlng i vattnet så det ser grumligt har själv varit ute för samma sak men det försvinner så småningom du säger att algerna kommer  tillbaka snabbt vad är det för alger och hur länge har du tänt jag själv har märkt stor skillnad från när jag hade tänt 10-11 timmar hade rätt kraftig alg bildning sen sänkte jag till 7-8 timmar och har i stort sätt inga alger alls det lilla som jag har tar mina 3 kirurger hand 

Med vänliga hälsningar Frank Grimåker

nej, jag sköljde inte av kolet innan, algerna som kommer är typ både gröna och bruna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, mcjagg sa:

Karet är rätt ny startat och om jag inte minns fel så fick du med gammalt vatten när du köpte det och spädde på med nytt det e bra vissa koraller är svåra mjukisar är att rekommendera i början men det är ju inte så färg granna så det e lätt att förhasta sig skulle tro de flesta har gjort det i denna unerbara saltvattens värld

mvh

Ja det är ca 4 månader sen jag hämtade hem det nu.... så här ser det ut

IMG_20170610_211602.thumb.jpg.d7f34ca0de6684d92291b438c10d8f75.jpg

IMG_20170610_211445.jpg.94271ba2834175cf41d36ba480744e21.jpg

IMG_20170610_211439.thumb.jpg.f485ced750af844a6484e662ce676228.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det ser ut som cyano som kväver korallen och det kan va ett rent helvete alla har varit ute för det det finns hur mycket som helst om det på SG det var en som skulle titta över och hjälpa dig så det kommer att lösa sig själv föredrar jag och inte ha sand i karet jag täcker med platt LS istället sand är ju väldigt fint att titta på

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som är bra med levande sand, är att det innehåller bakteriekultur som kan motverka cyano tex. Det är bra.. Det blir liksom strid mellan goda bakterier och onda... Som Frank skriver, alla har haft det och alla kommer ut på andra sidan. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, mcjagg sa:

Ja det ser ut som cyano som kväver korallen och det kan va ett rent helvete alla har varit ute för det det finns hur mycket som helst om det på SG det var en som skulle titta över och hjälpa dig så det kommer att lösa sig själv föredrar jag och inte ha sand i karet jag täcker med platt LS istället sand är ju väldigt fint att titta på

mvh

Jag vet inte om personen ifråga kommer att komma hit faktiskt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

och det där är något som varit där sen jag köpte det som jag aldrig fick tid att ta bort eftersom jag kom hem och upptäckte att doppvärmare, cirk.pump och termometer inte fungerade och även saltet som förra ägaren lovade ha kvar massor av inte alls fanns så det blev ilfart till att köpa det, någon rengöring hann jag inte med förutom att skrapa dom värsta algerna från glaset

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 hours ago, Jeanette Johansson said:

Efter att jag fick lite hjälp från er här så verkade allt stabilt och bra i akvariet och då gick jag och köpte levande sand, aktivt kol och en ny belysning.

Det skulle jag då tydligen inte ha gjort för sedan jag gjorde detta vilket var för 5 dagar sedan så verkar akvariet i sämre skick än någonsin.

Akvariet har alltså plötsligt försämrats på 5 dagar efter att du köpt levande sand, kol och belysning? Ny levande sand kan ge upphov till algblomstring. Byte av belysning kan också påverka algfloran, och även stressa koraller om det nya ljuset är starkare eller har annorlunda färgspektrum. Kolet borde inte skapa några större problem förutom att koldamm kan grumla akvariet tillfälligt (men med tiden borde det fastna i filter och skummare).
 

Quote

 

Det är smutsigt och jag gör vattenbyte och gör rent och skrapar alger, 20 minuter senare är det lika smutsigt igen, jag rengör igen och skrapar nya alger, det flyter omkring en massa smuts både i vattnet och på ytan som jag försöker få bort,

Det vimlar av alger i hela akvariet och då menar jag inte lite utan väldigt mycket.

 

Jag kan inte se på bilderna om det är kisel, dinoflagellater eller cyano. Kiselalger är gyllenbruna, dino är smutsgula, flyter på ytan och bildar gärna vertikala trådar, cyano kan variera i färg från ljust till mörkt gröna eller röda. Allihopa kan dyka upp vid plötsliga förändringar (men oftast inte samtidigt) och kan växa väldigt fort.

 

Försök vara tålmodig och ta bort algerna hela tiden, men undvik störningar av olika slag såsom tillsatser (såvida du inte vet att något behöver åtgärdas). Vattenbyten kanske också kan utgöra en störning, är osäker.

 

Att det är smutsigt i sumpen gör inte så mycket, men det är viktigt att skummare och ytavsug fungerar ordentligt.

 

Ändrat av Christian J
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

så skönt att du fått hjälp för jag vet att man bara vill sluta när det blir så har själv varit i din sitts för många år sen och då fanns knappt internet så man fick försöka få hjälp från handlare och de få man kände som höll på med salt men det brukar alltid lösa sig 

hoppas det löser sig  jag själv kör endast 6.30 tim full spectrum på belysning och 1tim innan det går på så är det moonlight i olika steg likadant för kvällen alltså totalt 8.30 tim för ljuset är boven i många fall

mvh

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok

blir det både när det tänds på dagen och även på kvällen jag hade lite så med min gula kirurg och doris när jag bytte från lysrör till led belysning jag kan dimma ner väldigt mycke och det funkade efter ca 2 veckor vet inte om du kan dimma ner din belysning

mvh

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...