Gå till innehåll

Nu ger jag snart upp igen


Jeanette Johansson

Rekommenderade inlägg

8 minuter sedan, mcjagg sa:

Ok

blir det både när det tänds på dagen och även på kvällen jag hade lite så med min gula kirurg och doris när jag bytte från lysrör till led belysning jag kan dimma ner väldigt mycke och det funkade efter ca 2 veckor vet inte om du kan dimma ner din belysning

mvh

Jag kan dimma ner så nu dimmar jag bara ner till lite svagt blått eller orange sen släcker jag helt

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

ok då löser det säkert sig med clownerna de är väldigt trevliga jag har ett ocelaris par som lägger ägg typ en gång i månaden men kommer inte åt det för anemonen sitter på en stor sten och de lägger de vid foten på den och de är så aggressiva när de vaktar men det är inte det stora problemet jag har en stor drake som är rätt så aggressiv som jag har haft drygt två år och 16cm är kroppen han är framme så fort man ska göra nåt han vill ha mat men får varannan dag och jag har blivit stucken i tummen av den och den smärta man får går inte och beskriva blev stucken för ca 8 månader sen och fortfarande öm i tummen jag har försökt få någon som kan ta han här på sg men ingen har nappat det krävs ju ett rejält kar

du vet säkert att clowner kan bara byta från hane till hona och inte tvärtom 

Med vänliga hälsningar. 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 timmar sedan, mcjagg sa:

Hej

ok då löser det säkert sig med clownerna de är väldigt trevliga jag har ett ocelaris par som lägger ägg typ en gång i månaden men kommer inte åt det för anemonen sitter på en stor sten och de lägger de vid foten på den och de är så aggressiva när de vaktar men det är inte det stora problemet jag har en stor drake som är rätt så aggressiv som jag har haft drygt två år och 16cm är kroppen han är framme så fort man ska göra nåt han vill ha mat men får varannan dag och jag har blivit stucken i tummen av den och den smärta man får går inte och beskriva blev stucken för ca 8 månader sen och fortfarande öm i tummen jag har försökt få någon som kan ta han här på sg men ingen har nappat det krävs ju ett rejält kar

du vet säkert att clowner kan bara byta från hane till hona och inte tvärtom 

Med vänliga hälsningar. 

 

Jaha. Nej. Jag trodde dom kunde byta åt båda hållen  om jag hittade ett större kar skulle jag ta din drake direkt  min favorit fisk!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej 

ja draken är  min favorit också han är så fin han är inte aggressiv mot de andra fiskarna men kräver lite större än mitt 350l kar han äter som en häst och matar med räkor och vit fisk "torsk, sill" tar även levande men vill inte mata med det 

stoppar man ner handen så lägger han sig i handflatan det är lite häftigt

här kommer en liten bild

 

image.jpeg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

31 minuter sedan, mcjagg sa:

Hej 

ja draken är  min favorit också han är så fin han är inte aggressiv mot de andra fiskarna men kräver lite större än mitt 350l kar han äter som en häst och matar med räkor och vit fisk "torsk, sill" tar även levande men vill inte mata med det 

stoppar man ner handen så lägger han sig i handflatan det är lite häftigt

här kommer en liten bild

 

image.jpeg

 

 

Vänta nu, är inte drakfiskar giftiga?!

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Giftet sitter väl i ryggtaggarna? Men ofta jag skulle kladda med den ändå...alltså ligga i handen..bara dumt att riskera något...många säger att den är som en geting ungerfär=tror jag inte på..betydligt giftigare ..Blir man stungen kan man spola tex handen i varmt vatten..så varmt man kan uthärda..giftet äro värmekänsligt eller nått

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

51 minuter sedan, mcjagg sa:

Hej 

ja draken är  min favorit också han är så fin han är inte aggressiv mot de andra fiskarna men kräver lite större än mitt 350l kar han äter som en häst och matar med räkor och vit fisk "torsk, sill" tar även levande men vill inte mata med det 

stoppar man ner handen så lägger han sig i handflatan det är lite häftigt

här kommer en liten bild

 

image.jpeg

Helt fantastisk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo som satan men man dör inte av de gör bara jävligt ont jag blev stucken av den för ca8 månader sen doppa tummen i varmt vatten 50 gradigt i en timme sen släpper det är lite öm fortfarande men det går över mitt eget fel skulle ner och flytta en sten som ramlat ner och såg inte att den hade lagt sig där så jag körde ner näven och fick ett litet stick i tummen har blivit stucken tidigare när jag jobbade som dyk instruktör i sharm el shek men den draken var betydligt större typ 30cm kropp då kände jag mig illa mående några dagar

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, Jeanette Johansson sa:

Någon här som kan svara på om jag kan använda pressad citron typ saft alltså istället för citronsyra när jag ska rengöra pumpen ?

Du köper enklast ättiksprit på närmsta mataffär 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 minuter sedan, hagbard sa:

Giftet sitter väl i ryggtaggarna? Men ofta jag skulle kladda med den ändå...alltså ligga i handen..bara dumt att riskera något...många säger att den är som en geting ungerfär=tror jag inte på..betydligt giftigare ..Blir man stungen kan man spola tex handen i varmt vatten..så varmt man kan uthärda..giftet äro värmekänsligt eller nått

Jo giftet sitter på rygg fenorna som ett geting stick knappast det gör ont så in i helvete

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, stigigemla sa:

Vad jag vet har de gift i bröstfenorna också.

Kolla här: 

 

Hej

mycket riktigt att bröstfenorna har taggar men inget gift det sitter i ryggfenorna det fick jag lära mig vi talade alltid om för eleverna att man aldrig någonsin ska röra nåt i vattnet det påpekades flera gånger inför varje dyk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, mcjagg sa:

Hej

mycket riktigt att bröstfenorna har taggar men inget gift det sitter i ryggfenorna det fick jag lära mig vi talade alltid om för eleverna att man aldrig någonsin ska röra nåt i vattnet det påpekades flera gånger inför varje dyk

Tror nog att du lärt dig fel vad gäller att det bara är de hårda fenstrålarna i ryggfenan som kan injicera giftet. Vad jag kommer ihåg så kan giftet injiceras via ryggfenans, bukfenans eller analfenans hårda fenstrålar. Dock - som du påpekar - de stora bröstfenorna används inte för att administrera giftet. Se här

 

https://lionfish.co/im-not-lyin-the-10-most-common-lionfish-myths-busted/

 

Från texten

Citat

Lionfish possess venomous dorsal, pelvic, and anal spines

 

Och här ifrån

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Pterois#Species

 

Citat

Lionfish have 18 venomous spines total: 2 pelvic spines, 3 anal spines, and 13 dorsal spines

 

Så jag skulle inte hålla den i handflatan eftersom det finns 5 hårda fenstrålar som kan injicera giftet på undersidan.

 

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 minuter sedan, Lasse sa:

Tror nog att du lärt dig fel vad gäller att det bara är de hårda fenstrålarna i ryggfenan som kan injicera giftet. Vad jag kommer ihåg så kan giftet injiceras via ryggfenans, bukfenans eller analfenans hårda fenstrålar. Dock - som du påpekar - de stora bröstfenorna används inte för att administrera giftet. Se här

 

https://lionfish.co/im-not-lyin-the-10-most-common-lionfish-myths-busted/

 

Från texten

 

Och här ifrån

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Pterois#Species

 

 

Så jag skulle inte hålla den i handflatan eftersom det finns 5 hårda fenstrålar som kan injicera giftet på undersidan.

 

 

MVH Lasse

Japp jag har fel det var 1988 jag tog mitt instuktörs cert så kunskapen var väl inte så hög då och höll på med det i 7-8 år slutade på grund av att det blev tufft och hårt jobb många tror att det är ett dröm jobb men det är inte bara dykning

Jag ska inte låta den lägga sig i handflatan mer onödigt att bli stucken för det gör så jävligt ont

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, Lasse sa:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Citronsyra

 

Den blir inte stark nog när du använder pressad citron som inte är koncentrerad.

 

Ättika är ett bra förslag

 

MVH lasse

Det funkade bra med pressad citron, hade dock svårt att få tillbaka pumpen igen och höll på att få panik, väl på plats sa det bara tjoff så var akvariet fullt av skit som pumpen pumpade ut men det försvinner väl eller ska jag hälla i lite ultra life?

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...