Gå till innehåll

Ph


LasseH

Rekommenderade inlägg

Ingvar har en bra poäng,

Det är lätt hänt att bli lite för kategorisk och säga att om pH ligger utanför 8,1-8,3 så är det fara å färde.

Randy Holmes-Farley skriver i artikeln bakom länken ovan:

"As a goal, I'd suggest that the pH of natural seawater, about 8.2, is appropriate, but reef aquaria can clearly operate in a wider range of pH values. In my opinion, the pH range from 7.8 to 8.5 is an acceptable range for reef aquaria, with several caveats."

Det som nog stressar upp oss är alla dessa buffertlösningar där det står på etiketten att de hjälper oss att nå den optimala pH-nivån på 8,1-8,3. Det är lätt hänt att springa och köpa dessa burkar och hälla i en massa buffer och trycka upp KH, kanske ibland helt i onödan.

Mitt eget pH har legat på 7,8 i snart tre veckors tid nu, samtidigt som allt levande, både koraller och fiskar, trivs som aldrig förr. Mitt "problem" var sannolikt att ventilationen i huset kraschade och akvariet, som ligger beläget i källaren, hamnade i en koldioxidmättad miljö.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den vanligast orsaken till "lågt" pH tror jag är kalkreaktorer = överskott på koldioxid. Mitt pH låg på 7,9 konstant när jag använde sådan. Jag fösökt med alla sorters buffrar utan varaktigt resultat. Nu har jag slängt ut kalkreaktorn och pH ligger konstant på 8,2. Ca halten sjönk från 450 till 420 men har hållt sig där i 3 år nu. Kanse öär det mitt plenum som jobbar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ligger på 7,94 på morgonen och jag har en kalkreaktor som går dygnet runt mitt ph har inte alls påverkats av reaktorn men jag har en stor skummare som rymmer 50l vatten och där luftas det bra. Har man problem med lågt ph så kan man använda en vanlig syresten och en luftpump t.ex i sumpen då kommer ph stiga 0,2-0,3 enheter efter någon dag eller 2.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som Jörgen skriver ovan ligger helt i linje med vad Randy Holmes-Farley skriver i artikeln ovan. Om man därutöver vill förbättra luftningen på marginalen kan man dessutom dra en luftslang från luftintaget på skummaren ut till någon friskluftsventil (gäller speciellt för hus/lägenheter med dålig luftcirkulation).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...