Gå till innehåll

Fischer skummare


mcjagg

Rekommenderade inlägg

Hej

jag pratade med en granne om salt kar och då sa han att han hade nån skummare jag kunde få 

jag undrar om detta är nåt att ha kan inte hitta någon form av info om den hittade nåt företag i kina som gör skummare men denna är tillverkad i tyskland står så på lådan det som saknas är en pump

hoppas nån vet nåt om den

Med vänliga hälsningar Frank

image.jpeg

image.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Frank , det är början på 80 talet Rolls Royce skummare , fischer hade en luft kyld pump 2000l/H, typ turbelle https://www.google.se/search?q=TUNZE+TURBELLE+CLASSIC&oq=TUNZE+TURBELLE+CLASSIC&aqs=chrome..69i57j69i59l2&sourceid=chrome&ie=UTF-8

burken hänger på utsidan av karet och det grå röret är ett hävert rör över till burken ,pumpen sög genom filter klockan som är delbar  ,

yttersidan för filter vadd och den inre för aktivt kol om man vill , annars kan man ta bort det gula röret och vira filter vadd runt hela , 

Den suger genom botten in i pumpen till ejektorn och vidare in i skummaren , det sitter ett litet hål i botten på skummaren där virveln men luft bubblor åker ut 

har för mig att den kostade någon stans runt 4-5000kr i början av 80 talet , men den funkar , enda nackdelen är att den är på utsidan av karet 

och det är nästan alltid lika med vatten på golvet , men det går att sätta dit en annan pump , ta en runt ca 1200L/H helst inte större , om ejektorn hoppar loss 

då kommer det mycket vatten ,

Mvh Stefan

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej stefan

tack för infot vet inte om jag ska köra med den men ska prova den helt klart kan va kul och se hur den funkar som du säger man hänger den vid sidan av karet inte så snyggt men jag tänkte hänga den i sidan på sumpen för att testa den och se hur 80 tals skummaren funkade

 

mvh

 

Ändrat av mcjagg
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...