Gå till innehåll

Hej då Zeo, Hej Bio pellets!


per.w

Rekommenderade inlägg

Efter att ha läst mycket om acroporor, dino, döda koraller, frodande koraller, cyano, filter och allt däremellan. Har jag beslutat mig för att köra en ny linje... Så här har jag tänkt..

- Man måste balansera mellan att ha ett kliniskt rent vatten där acroporor trivs men inte dino och cyano. Dessa två små jävulskap trivs bättre när näringsämnena är nära 0....

- Ett övergött akvarium med mycket fosfat är inte bra för tex. Acroporor. Samtidigt behöver man komma ner i näringsvärden för att få fram färgerna, men nollar man alla värden (nitrit, nitrat, fosfat) ja då är det svårt att hålla korallerna vid liv. Ja ni läste rätt... Korallerna behöver mat för att växa och de behöver näring för att överleva. Så hur matar man dessa små kritter samtidigt som man ska hålla näringsvärdena nere????

-Jag har nu provat zeo under ca 9-10 månader och är väl ganska nöjd med det. Jag tänker mig nog att effekten av zeo borde ha gett mer, men det beror nog som några av er vet, (jag har pratat med er) på andra saker....

Iallafall... Jag läste en intressant artikel från en annan akvarist om att om man istället för zeo kör biopellets samt kol, så får man en annan effekt men samma resultat som zeo ska ge.... Mer tillväxt och finare färger....

Så från och med idag ska jag böra med biopllets (all in one) i zeo reaktorn och så kommer jag fortsätta med kol i ett filter, fosfatremover i ett annat filter, vodka kör jag med varje dag och det ska jag fortsätta med. Jag vet inte om det här kommer bli bra, men värt ett försök....

Jag skickar med en bild på akvariet idag och så kommer jag bifoga nya bilder varje vecka så får vi se om det blir någon skillnad... 

Dessutom vill jag testa det här i samband med att jag beställt ett nytt gäng koraller som kommer på måndag.

20170616_140137.jpg

20170616_140144.jpg

20170616_140150.jpg

20170616_140152.jpg

20170616_140243.jpg

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...