Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

runstenen

Bubbelalger nya rön ?

6 inlägg i detta ämne

Ngn som kommit på ngn bra lösning mot bubbelalger ? Plockar nu manuellt, och har provat med ett gäng Mithrax som hellre äter korallmat.
FM Bacto Reef Balls var det ngn som pratade om. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hos oss äter kaninfiskar Valonia-bubbelalger. Vi har S. uspi och S. magnificus. 

Även sjöborrar typ Diadema kan äta Valonia. 

Och det har även fungerat bra med Mitrax-krabbor. 

/ David 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har bubbelalger men bara på ställen som är svåråtkomliga. De sitter inne i en Back To Nature modul som är öppen på ovansidan. Modulen döljer inloppet och en vågmaskin.  

bubbelalger.thumb.jpg.d83341e013094a1faba91b3456038276.jpg

De har funnits där hela tiden - men bara där. I karet i övrigt finns inga spår av dem. Det jag har av ovanstående (Davids inlägg) är en Diadema och en mitrax. Dessutom otaliga eremiter av åtminstone 5 olika arter. Vad som äter vad vet jag inte - men att mina bubbelalger äts av någon - det vet jag. Denna någon kommer inte åt där det är trångt. Har aldrig sett Diademan här inne, ej heller mitraxen men snäckor och eremiter brukar vara på insidan av modulen då och då.

MVH Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok. Ngn pratade om bakterietillskott och i det fallet FM Bacto Reef Balls. Lät för bra för att vara sant men kanske värt att prova. För litet för kaninfiskar. Har en sjöborre men den verkar äta allt utom bubblor. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Zebrasoma och små eremitkräftor, och ser bara små bubblor (2-3mm) på svåråtkomliga ställen. När bubblorna börjar bli större (upp till 3cm i mitt fall) kan de dock växa fram ur sina skrymslen helt öppet. Jag misstänker att kirurgen äter de små bubblorna men inte kan handskas med de större.

En idé kan vara att punktera stora bubblor. Jag vet inte om det hjälper, men förr eller senare kommer de att brista ändå och ge upphov till nya små som lättare blir uppätna. Se även http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2556127

Observera att det finns två släkten (Valonia och Ventricaria) vilket kanske delvis skulle kunna förklara motstridiga erfarenheter bland akvarister.

Redigerad av Christian J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läste nu att Dino X urtotar bubbelalger ( dvs själva bubblorna, inte orsaken såklart )
Men är detta en aggressiv behandling ? Jag vill helst inte hälla i kurer osv om det inte
blir ett seriöst problem eller invasion.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu