Gå till innehåll

Bubbelalger nya rön ?


runstenen

Rekommenderade inlägg

Jag har bubbelalger men bara på ställen som är svåråtkomliga. De sitter inne i en Back To Nature modul som är öppen på ovansidan. Modulen döljer inloppet och en vågmaskin.  

 

bubbelalger.thumb.jpg.d83341e013094a1faba91b3456038276.jpg

 

De har funnits där hela tiden - men bara där. I karet i övrigt finns inga spår av dem. Det jag har av ovanstående (Davids inlägg) är en Diadema och en mitrax. Dessutom otaliga eremiter av åtminstone 5 olika arter. Vad som äter vad vet jag inte - men att mina bubbelalger äts av någon - det vet jag. Denna någon kommer inte åt där det är trångt. Har aldrig sett Diademan här inne, ej heller mitraxen men snäckor och eremiter brukar vara på insidan av modulen då och då.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Zebrasoma och små eremitkräftor, och ser bara små bubblor (2-3mm) på svåråtkomliga ställen. När bubblorna börjar bli större (upp till 3cm i mitt fall) kan de dock växa fram ur sina skrymslen helt öppet. Jag misstänker att kirurgen äter de små bubblorna men inte kan handskas med de större.

 

En idé kan vara att punktera stora bubblor. Jag vet inte om det hjälper, men förr eller senare kommer de att brista ändå och ge upphov till nya små som lättare blir uppätna. Se även http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2556127

 

Observera att det finns två släkten (Valonia och Ventricaria) vilket kanske delvis skulle kunna förklara motstridiga erfarenheter bland akvarister.

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...