Gå till innehåll

Dino X


runstenen

Rekommenderade inlägg

Den är effektiv men för den för typen av "bekämpningsmedel" ganska snäll - dock är det är mycket noga med rätt dosering!

Om du vill ha ett snällare alternativ har FM Bacto reef balls visat sig fungera bra vid Valloniabekämpning.

Sedan har du förstås det klassiska stalltipset med Mithraxkrabbor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitrax har jag provat. 5 olika individer. Problemet är att jag matar korallerna då det är ett lps kar. Dom små liven tycker det är smidigare och godare att äta lps mat ;) Här har vi nog orsaken till bubblorna för övrigt. Bitvis mkt näring och lågt flöde. Men det är under kontroll då jag plockar manuellt varje vecka. Och är inte jättemycket heller Men vore skönt att få bort helt .. Dream on ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...
Hur gick det i bekämpningen av dino? Har fått en del "fin" dino i mitt kar, både på stenen och rutorna (bakom stenen. bakrutan). Mekanisk rengöring fungerar tyvärr inte där det sitter.

Nu kan jag givetvis inte svara för runstenen men jag har själv lite erfarenhet av preparatet.
Det funkar! Jag har kört det två gånger och dinon har försvunnit båda gångerna utan några andra dödsfall.
Dock så har jag båda gångerna fått cyano som ett brev på posten nån vecka efter dosering.
Jag misstänker att det slår ut rätt mycket av det som konkurrerar med cyanon och ger den fritt spelrum.

Dock är cyano bra mycket lättare att bli av med än dino så kalkylen är inte allt för dålig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

49 minuter sedan, MichaelE sa:


Nu kan jag givetvis inte svara för runstenen men jag har själv lite erfarenhet av preparatet.
Det funkar! Jag har kört det två gånger och dinon har försvunnit båda gångerna utan några andra dödsfall.
Dock så har jag båda gångerna fått cyano som ett brev på posten nån vecka efter dosering.
Jag misstänker att det slår ut rätt mycket av det som konkurrerar med cyanon och ger den fritt spelrum.

Dock är cyano bra mycket lättare att bli av med än dino så kalkylen är inte allt för dålig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Tackar och bugar för informationen. Blir till att beställa DinoXal. Den vackra röda bubblande mattan breder ut sig med en mycket högre fart än jag vill tillåta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Locutus sa:

 

Tackar och bugar för informationen. Blir till att beställa DinoXal. Den vackra röda bubblande mattan breder ut sig med en mycket högre fart än jag vill tillåta

Hej

är du säker på stt det är dino så det inte är cyano onödigt att börja bekämpa med kemikaler om man inte är helt säker

som ni beskriver det röd matta så låter det som cyano jag hade bekämpat det mekaniskt suga ut så mycket som möjligt och störa cyanon så mycket som möjligt. 

Mvh Frank

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, mcjagg sa:

Hej

är du säker på stt det är dino så det inte är cyano onödigt att börja bekämpa med kemikaler om man inte är helt säker

som ni beskriver det röd matta så låter det som cyano jag hade bekämpat det mekaniskt suga ut så mycket som möjligt och störa cyanon så mycket som möjligt. 

Mvh Frank

 

Är inte bubblor i mattan på eftermiddagen och trådar som sticker ut, och att mattan nästan försvinner när ljuset går mot kväll karakteristiskt för dino?

 (dålig bild, men kanske kan hjälpa lite)

20180708_140659 (2).jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 minuter sedan, mcjagg sa:

Hej

det där ser ut som cyano men lite svårt att se du har inget mikroskåp eller nån i din närhet som har så du kan fastställa vad det är

mvh Frank

 

Tyvärr inte ngt microskop i närheten. Då ska jag försöka med mekanisk borttagning och se hur det artar sig. Tackar för hjälpen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Locutus sa:

 

Är inte bubblor i mattan på eftermiddagen och trådar som sticker ut, och att mattan nästan försvinner när ljuset går mot kväll karakteristiskt för dino?

 (dålig bild, men kanske kan hjälpa lite)

20180708_140659 (2).jpg

cyano. Kör inte Dinoxal på detta. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...