Gå till innehåll

Tips på åtgärd lågt KH högt magnesium


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Har precis testat vattnet och har bra i "allt" utom:

KH 5,4

magnesium 1710. Maxade Salifert så jag fick fylla på sprutan en gång till. Lade ihop tömd spruta och värdet från den nya (vet inte om kan göra så). 

Bör jag skaffa ett salt med lite lägre magnesium och göra vattenbyten med det tills jag fått ner magnesium och upp KH?

 

Kanske bör tillägga att det är i ett litet karantänskar med sten i men köpte en korall igår och vill ju att den skall klara sig tills mitt stora är igång. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blanda till lite ballinglösning för alkalinitet. Ta ca 80 gram bikarbonat till en liter vatten (helst RO eftersom du inte kan utesluta varken kalcium eller magnesium i tappvattnet där nere i Skåneland) Hur stort är ditt akvarium? Dosera in lite bikarbonat och mät. Börja med - låt oss säga 10 ml - vänta en timme och se om du fått ett högre värde. Helst inte mer än 0,5 - 1 kH om dagen. Låt magnesiumet va - de fixar sig när du får lite högre karbonathalt.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket @Lasse

Karet är ett 110 liters men där är nog inte mer än ca 75-80 liter vatten, är inte fullt. 

Kör med osmos.

 

Hittade rester av ocean akvariums natriumbikarbonat som jag fick med vid köp av begagnad utrustning. På burken står det mättnad ca 75g/liter. 

Ska blanda ihop en liter och sakta höja kh. 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...