Gå till innehåll

Lite frågor


AndreasL

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag är ny både inom saltvatten och inom detta forum. :)

Jag har lite nybörjarfrågor.

Efter ha kämpat i närmare 2 månader med att få ner alla mina värden, gjort x antal vattenbyten och mycket annat så har jag äntligen fått i lite fisk. Två clownfiskar och en gul kirurg och en som jag inte kan namnet på, hade sedan tidigare två eremiter och en stjärna på botten.

Hur som helst, har fått lite funderingar under tiden och tänkte kolla om forumet kanske hade kunnat hjälpa mig.

1) Mina clownfiskar gräver hål i sanden och sover sedan där nere på sidan, känns som det är normalt, men vill bara dubbelkolla att det är de? Kan inte direkt hitta något när man söker om det på Google.

2) På tal om clownfiskar, har läst att de ev ska sova i anemoner, dock så har jag endast två lysrör på 54W var, räcker det för att de ska trivas i karet? Jag har tänt ca 8 timmar om dagen.

3) Tycker att vattnet är smutsigt längst med vattenytan. Jag kan inte riktigt förklara vad det är, men någon hinna är det, man ser det om man kollar underifrån och upp.

4) Har ett kar på 240 l och använder en Tunze 9004, är denna tillräcklig för att köra runt karet, eller skulle man ha köpt en till? Jag har ingen sump och kommer inte skaffa heller just nu då jag har en för liten lägenhet för detta.

5) Märker att det har kommit någon doft från karet som inte har varit innan, är det den bildning som samlas i skummaren som skapar detta? Vet någon hur man kan få bort detta? Märker det oftast när vi inte har haft öppet i lägenheten. Mest så det inte sätter sig i väggar och tak.

6) På tal om vattenbyte, är detta nödvändigt att göra en gång i veckan eller vad säger "reglerna"?

Ja, det var väl de tankar jag hade nu i början, tacksam för lite nybörjartips, man lär sig så länge man lever. :)

 

Mvh Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du börjat med saltvatten.

 

3:an kan jag lite om och ska försöka mig på några av dom andra. Kommer nog någon och fyller på (kanske till och med rättar mig :ler:

3. Det är mycket riktigt som du är inne på för att du inte har ytavrinning. 

Vet inte hur din skummare tar vatten men är det inte från ytan blir det lätt så. Försök rikta pumparna så dom stör vattenytan lite mer så kommer det säkert att minska/försvinna.  

4. Kolla spec för skummaren så ser du vad den klarar av, brukar stå till hur många liter den är lämplig till. Påhängningsskummare brukar väl inte vara lika effektiva som större men räcker säkert tillsammans med vattenbyte. Beror på hur mycket du belastar ditt kar. Finns dom som kör utan skummare. 

5. Vattenbyte hjälper till att få bort näringsämnen som nitrat/fosfat och även ersätta sådant som förbrukas såsom calcium, magnesium och KH. Detta kan du även lösa med tillsatser men då får du inte med spårämnen alt måste tillsätta dessa oxå. 

Sen beror det på hur mycket du matar, krävande koraller du har etc. 

När du byter vatten får du en chans att suga ut skräp som samlats på botten men går ju även att återanvända vattnet om du filtrerar vattnet genom en strumpa samtidigt som du suger ut det. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde Tunze 9004 i ett 125 liters och där tyckte jag den var för klen.

Tunze 9011 är mer än dubbelt så kraftig men kostar 2500 -3000.

Båda tar vatten från ytan så de borde kunna rensa där. Men det förutsätter att ingen annan pump blåser åt fel håll så att ytfilmen samlas i fel hörn.

Ditt ljus räcker inte för anemoner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Kimozabe sa:

Kul att du börjat med saltvatten.

 

3:an kan jag lite om och ska försöka mig på några av dom andra. Kommer nog någon och fyller på (kanske till och med rättar mig :ler:

3. Det är mycket riktigt som du är inne på för att du inte har ytavrinning. 

Vet inte hur din skummare tar vatten men är det inte från ytan blir det lätt så. Försök rikta pumparna så dom stör vattenytan lite mer så kommer det säkert att minska/försvinna.  

4. Kolla spec för skummaren så ser du vad den klarar av, brukar stå till hur många liter den är lämplig till. Påhängningsskummare brukar väl inte vara lika effektiva som större men räcker säkert tillsammans med vattenbyte. Beror på hur mycket du belastar ditt kar. Finns dom som kör utan skummare. 

5. Vattenbyte hjälper till att få bort näringsämnen som nitrat/fosfat och även ersätta sådant som förbrukas såsom calcium, magnesium och KH. Detta kan du även lösa med tillsatser men då får du inte med spårämnen alt måste tillsätta dessa oxå. 

Sen beror det på hur mycket du matar, krävande koraller du har etc. 

När du byter vatten får du en chans att suga ut skräp som samlats på botten men går ju även att återanvända vattnet om du filtrerar vattnet genom en strumpa samtidigt som du suger ut det. 

 

Mvh

Kim

 

Jag har ett kar på 240 liter, men skulle gissa att det är ca 210-220 liter fyllt då jag inte har valt att köra hela vägen upp till sträcket.

Som jag ser det så tar skummaren in vatten från själva ytan då man ser "smuts" åka ner i skummaren och sedan kommer det små bubblor på sidorna/under den. Jag har två st streamers (RW-8 tror jag de heter) som kör för full på var sin sida av karet. Den ena är riktad rakt ut och den andra är riktad mer uppe mot vattenytan så den rör sig.

Jag matar med en mysis (eller vad den heter) en gång om dagen, så det är ju inte jättemycket matning som de får, det är inte många fiskar där just nu, så det behövs väl inte mycket mer, de brukar äta upp det mesta som åker ner.

 

22 minuter sedan, stigigemla sa:

Jag körde Tunze 9004 i ett 125 liters och där tyckte jag den var för klen.

Tunze 9011 är mer än dubbelt så kraftig men kostar 2500 -3000.

Båda tar vatten från ytan så de borde kunna rensa där. Men det förutsätter att ingen annan pump blåser åt fel håll så att ytfilmen samlas i fel hörn.

Ditt ljus räcker inte för anemoner.

 

Jag misstänkte att ljuset fortfarande är dåligt och eftersom jag nyss har kommit igång så avvaktar jag nog en stund med att köpa nya lampor.

Men borde man köpa en större skummare eller en till 9004 för att få bra effekt?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, stigigemla sa:

Jag uppskattar att en 9012 skummar ungefär som 4 - 5 st 9004.

 

Låter bra. Får ta och mäta så den får plats mellan lysrören. :)

Viktigast är att den går lätt att rengöra, men 9004 var rätt lätt att rengöra så förmodar att 9012 är lika lätt att man bara tar bort en kåpa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9004-skummaren har ytavsug som håller ytan ren, men höjden är viktig. Sitter skummaren för lågt rinner ytvattnet inte in tillräckligt fort, sitter skummaren för högt ger den ifrån sig mer oväsen (väsande ljud). Det finns en markering på baksidan, men du kanske måste testa dig fram lite. Jag misstänker att skummaren kan flytta sig långsamt ibland om inte magneterna sitter perfekt.

Jag använder själv en 9004-skummare i mitt 300-liters kar och tycker att den är för liten, främst eftersom jag måste tömma den var och varannan dag (när nivån i koppen stigit till 2cm brukar det stoppa där). Annars beror "rätt" skummarkapacitet på hur mycket man utfodrar, hur känsliga djur man håller och om man har andra former av vattenrening.

Om locket sitter på så bör inte skummaren lukta så mycket. Kanske det är hinnan på vattenytan. Luktar det friskt som alger eller som en unken gammal skurtrasa?

Jag har inte gjort några riktiga vattenbyten i mitt kar sedan starten för två år sedan. Man kan byta vatten för att minska nitrat eller fosfat, men oftast hindrar bakterierna i t ex levande sten att nitratet stiger, och fosfat kan man ta bort med fostfatbindande media. Vattentester visar lätt om vattenbyten behövs utöver det ovanstående. Man kan även byta vatten för att återställa sammansättningen av olika spårämnen, detta är kanske både enklare och säkrare än att dosera olika tillsatser. Skall man byta vatten så blir det mindre störningar med många små byten än få stora, men samtidigt mer jobb förstås.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Christian J sa:

9004-skummaren har ytavsug som håller ytan ren, men höjden är viktig. Sitter skummaren för lågt rinner ytvattnet inte in tillräckligt fort, sitter skummaren för högt ger den ifrån sig mer oväsen (väsande ljud). Det finns en markering på baksidan, men du kanske måste testa dig fram lite. Jag misstänker att skummaren kan flytta sig långsamt ibland om inte magneterna sitter perfekt.

Jag använder själv en 9004-skummare i mitt 300-liters kar och tycker att den är för liten, främst eftersom jag måste tömma den var och varannan dag (när nivån i koppen stigit till 2cm brukar det stoppa där). Annars beror "rätt" skummarkapacitet på hur mycket man utfodrar, hur känsliga djur man håller och om man har andra former av vattenrening.

Om locket sitter på så bör inte skummaren lukta så mycket. Kanske det är hinnan på vattenytan. Luktar det friskt som alger eller som en unken gammal skurtrasa?

Jag har inte gjort några riktiga vattenbyten i mitt kar sedan starten för två år sedan. Man kan byta vatten för att minska nitrat eller fosfat, men oftast hindrar bakterierna i t ex levande sten att nitratet stiger, och fosfat kan man ta bort med fostfatbindande media. Vattentester visar lätt om vattenbyten behövs utöver det ovanstående. Man kan även byta vatten för att återställa sammansättningen av olika spårämnen, detta är kanske både enklare och säkrare än att dosera olika tillsatser. Skall man byta vatten så blir det mindre störningar med många små byten än få stora, men samtidigt mer jobb förstås.

 

Jo, markeringen på skummaren har jag koll på och den sitter på samma nivå som den ska göra, men som du säger så flyttar den sig ibland, även om jag har magneterna till 100% i mitten, men strömmarna kanske påverkar lite också. Så jag bör köra vidare med 9004 eller ska man "uppdatera" sig? Jag får i princip tömma koppen varje dag. Något oljud har jag faktiskt inte upplevt. 

 

Jag kan inte riktigt identifiera hur det luktar, men det är ingen stark stank och det är i princip bara när man öppnar rummet från sovrummet och går in i vardagsrummet, men annars känner man inte riktigt av det, men det kan även vara någon av våra blommor, svårt att identifiera hur det luktar. Dock så luktar det när man öppnar de stora locken till akvariumet så det kan vara något med vattenytan som gör det.

 

Jag har ingen levande sten utan har levande sand och två döda stora stenar. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testa att höja skummaren tills du kan se hur partiklar på vattenytan sugs in utan att flyta ut igen. Kanske skummaren måste sitta lite högre än markeringen. I mitt fall börjar väsandet precis när ytavsuget fungerar som bäst, så det är en balansgång.

Jag skulle nog uppdatera skummaren (även i mitt eget kar), men skaffa bättre ljus först så kan du hålla t ex mjukkoraller (som också tar upp en del näring ur vattnet). Symbiosanemoner lär vara lite känsligare, så det är kanske bra om akvariet är väl inkört. Fiskarna du nämner utgör ingen stor belastning om de är i vanlig butiksstorlek, men Zebrasoma flavescens kan teoretiskt blir 15-20cm stor och då förorenar den förstås vattnet i motsvarande grad.

Vilken sorts material är stenarna gjorda av? Död levande sten kommer att koloniseras av bakterier igen, men andra mindre porösa stentyper kanske inte är lika effektiva. Mät nitrathalten då och då så ser du hur det utvecklas.

Är det ingen cirkulation av luften innanför akvariets lock? Under inkörningen kan det lukta lite unket (likt gammal potatiskällare, kanske beroende på ammonium?).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 minuter sedan, Christian J sa:

Testa att höja skummaren tills du kan se hur partiklar på vattenytan sugs in utan att flyta ut igen. Kanske skummaren måste sitta lite högre än markeringen. I mitt fall börjar väsandet precis när ytavsuget fungerar som bäst, så det är en balansgång.

Jag skulle nog uppdatera skummaren (även i mitt eget kar), men skaffa bättre ljus först så kan du hålla t ex mjukkoraller (som också tar upp en del näring ur vattnet). Symbiosanemoner lär vara lite känsligare, så det är kanske bra om akvariet är väl inkört. Fiskarna du nämner utgör ingen stor belastning om de är i vanlig butiksstorlek, men Zebrasoma flavescens kan teoretiskt blir 15-20cm stor och då förorenar den förstås vattnet i motsvarande grad.

Vilken sorts material är stenarna gjorda av? Död levande sten kommer att koloniseras av bakterier igen, men andra mindre porösa stentyper kanske inte är lika effektiva. Mät nitrathalten då och då så ser du hur det utvecklas.

Är det ingen cirkulation av luften innanför akvariets lock? Under inkörningen kan det lukta lite unket (likt gammal potatiskällare, kanske beroende på ammonium?).

 

Lättast är väl att skicka en bild hur karet ser ut, så du även ser hur stenarna är gjorda, tror det är lera eller någon annan liknande typ, fick tips att dessa blev levande förr eller senare och att man inte behövde levande sten om man var nybörjare då man ska ta det lugnt, vilket jag har gjort. 

 

Eftersom jag inte har bestämt mig hur jag ska göra med belysningen så avvaktar jag nog också att köpa en ny skummare. Men ska testa att flytta upp den, tror den ligger 1 cm över sträcket just nu. Det är just nu redan trångt för att få upp locket med skitet i. Funderar på ledlampor, men allt kostar och överlever inte fiskarna så är det kanske dumt att spendera pengar på nya lampor. 

 

Jag gör vattentester var 3:e dag. No2 pendlar mellan 0 och 0,1 och No3 låg ett tag på 50 jättelänge men med lite alkohol i så fick jag ner det till 5-10 (svårt att mäta av vilken färg som är den korrekta, men 0 är det i alla fall inte). Men fiskarna simmar runt och har det bra så dåliga värden är det nog inte just nu i alla fall (skönt) :)

 

Får återkomma med doften, nu har det varit öppet på balkongen hela dagen så nu känner man inget. :) 

 

Har gjort vissa justeringar på korallerna sedan denna bilden är tagen. 

IMG_5990.JPG

Ändrat av AndreasL
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, AndreasL said:

tror den ligger 1 cm över sträcket just nu.

Undrar om vi pratar om samma streck, är strecket 1cm över vattenytan så bör hela ytavsuget befinna sig över vattenytan och då fungerar det inte. Jag tror mitt streck är ett par mm över vattenytan (svårt att säga exakt pga vågor).
 

Quote

Jag gör vattentester var 3:e dag. No2 pendlar mellan 0 och 0,1

Det räcker att mäta NO2 under inkörningen, har du 0,1ppm är karet nog inte riktigt inkört ännu. NO3 behöver du inte mäta särskilt ofta, kanske en gång per månad eller ännu mer sällan. Död sten gör att det tar längre tid att bygga upp en bakteriekultur, så öka matningen försiktigt i början.
 

Quote

och No3 låg ett tag på 50 jättelänge men med lite alkohol i så fick jag ner det till 5-10

50ppm NO3 i ett nystartat kar låter som ett mätfel (finns det fortfarande NO2 kan det tydligen påverka mätresultatet av NO3). Jag skulle avråda från att tillsätta alkohol i ett nystartat kar om du har djur i det, dels är förmodligen den verkliga NO3-halten inte alls så hög (antagligen omätbar), dels kan alkoholdosering lätt leda till bakteriegrumling och cyano.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 minuter sedan, Christian J sa:

Undrar om vi pratar om samma streck, är strecket 1cm över vattenytan så bör hela ytavsuget befinna sig över vattenytan och då fungerar det inte. Jag tror mitt streck är ett par mm över vattenytan (svårt att säga exakt pga vågor).
 

Det räcker att mäta NO2 under inkörningen, har du 0,1ppm är karet nog inte riktigt inkört ännu. NO3 behöver du inte mäta särskilt ofta, kanske en gång per månad eller ännu mer sällan. Död sten gör att det tar längre tid att bygga upp en bakteriekultur, så öka matningen försiktigt i början.
 

50ppm NO3 i ett nystartat kar låter som ett mätfel (finns det fortfarande NO2 kan det tydligen påverka mätresultatet av NO3). Jag skulle avråda från att tillsätta alkohol i ett nystartat kar om du har djur i det, dels är förmodligen den verkliga NO3-halten inte alls så hög (antagligen omätbar), dels kan alkoholdosering lätt leda till bakteriegrumling och cyano.

 

Del 1: Får kolla upp hur det ser ut med mitt sträck, men det är i alla fall under vattennivån, får ta och justera den imorgon. Sen är kanske 1 cm att ta i, men något under är det i alla fall. 

Del 2: Den ligger på 0,1 ungefär 1 av 4 mätningar, så det är mest 0 när man kör testerna. 

Del 3: Jag tror i början att jag mätte fel, men eftersom jag gjorde det så utgår jag att det var 50, fick sedan reda på att man skulle kolla igenom glaset uppifrån och sedan se hur färgen var, kollade tidigare på sidan och jämförde, kanske därav det höga värdet, så det har säkert varit bättre utan att jag har vetat om det.

Alkoholen var innan jag la ner något levande i karet, så först när jag låg runt 5-10 som jag körde ner levande saker. Nu kör jag inte ner något sånt utan nu får väl fiskarna skapa sitt ekosystem i karet. 

 

Finns säkert saker man kunde ha gjort annorlunda nu i början, man men lär sig så länge man lever som man säger. :) 

Ändrat av AndreasL
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, AndreasL said:

 

Del 1: Får kolla upp hur det ser ut med mitt sträck, men det är i alla fall under vattennivån, får ta och justera den imorgon. Sen är kanske 1 cm att ta i, men något under är det i alla fall.

Det viktiga är att ytvattnet rinner ner i ytavrinningen, och som sagt var noga med att partiklar från vattenytan verkligen försvinner ner --sitter skummaren för lågt rinner det mest in vatten från alldeles under vattenytan, medan sjävla vattenytan är kvar orörd i karet.

 

Quote

Del 2: Den ligger på 0,1 ungefär 1 av 4 mätningar, så det är mest 0 när man kör testerna. 

Iaf i mitt gamla test är det flera steg på färgskalan mellan 0 och 0,1. Om det hoppar mellan 0 och 0,1 kanske akvariets bakteriekultur fortfarande är instabil.

 

Quote

Del 3: Jag tror i början att jag mätte fel, men eftersom jag gjorde det så utgår jag att det var 50, fick sedan reda på att man skulle kolla igenom glaset uppifrån och sedan se hur färgen var, kollade tidigare på sidan och jämförde, kanske därav det höga värdet, så det har säkert varit bättre utan att jag har vetat om det.

Jag menade inte att du mätt fel, utan att själva testet ger gravt felaktiga mätvärden för NO3 om vattnet innehåller NO2. Med andra ord är det ingen idé att börja  mäta NO3 förrän NO2 ligger stabilt på noll. Dessutom tar det många månader för NO3 att stiga väsentligt så det är inte bråttom att mäta det.

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...