Gå till innehåll

Levande sand ?


Jeanette Johansson

Rekommenderade inlägg

19 timmar sedan, per.w sa:

Hej Jeanette,

Nu har du haft en väldig massa otur sen du började din tråd och det är inte ovanligt att man lägger av för att det känns för tungt att fortsätta.

Mitt tips nu är att du börjar om med en rengjord balja, rengjorda filter och filterpatroner eller filtermaterial, nytt vatten, tvättad sand. Som du tvättar med osmosvatten, inte vatten från kranen eller akvariet. Om du har levande sten från omgång ett, kör dessa i en balja med hög vattencirkulation som du byter ofta. Då får du bort en massa skit som kanske har dött i stenen. OBS färdigblandat saltvatten.. De två kardinaler som du har kvar, kan du köra i en balja med vattencirkulation. Om du inte har en sump som du kan använda, köp en billig pvc låda på k-rauta, Ikea eller Rusta. Fyll med vatten och ner med en pump och fiskar... Ibland kan det vara så att akvariet kraschar och då dör den levande stenen vilket gör att alla levande organismer i stenen dör och ruttnar. Skapar således ammonium i akvariet vilket vid högt ph medför att det blir ammoniak och då dör allt. Den stenen du har kvar, lukta på den... Det ska lukta hav, men inte ruttet.... Stor skillnad på den doften. Gammal död sten luktar hav med en rutten kräkdoft..... Färsk eller frisk sten luktar hav, men inte ruttet äckligt..... Kolla på stenen när du vänder den upp och ner. Det ska då krypa eller ramla ut maskar mm från den, eller så drar de in sig i stenen när du vänder den mot ljuset. Ser du inget levande i den när du vänder på den, ja då är det dags att byta sten.... Eller gör enligt ovan och ympa in ny sten som du köper.

När du sen kör igång igen, gör det långsamt. Om dina kardinaler fortfarande lever, i med dessa två efter någon månad. Kolla ph, kh, nitrit, nitrat och ammonium varje dag. Dessa värden bör stabilisera sig ganska snabbt om din levande sten är ok.... Skummaren kör du så fort du satt in stenen i akvariet. I början kan du även köra ett externt kolfilter som hjälper dig rena vattnet....

Ja det var små visdomsord från mig.... 

Lycka till...

Externt kolfilter? Är det dyrt att införskaffa eller menar du typ samma som aktivt kol i en strumpa eller har jag fattat fel då ? Något nytt filter eller så har jag inte råd med nu. Har precis beställt salt och senare måste jag ju ha råd att köpa ett helt nytt gäng nya fiskar. Det blev plötsligt så dyrt som jag fått höra att det inte skulle behöva bli. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla här på guiden, det måste finnas någon som sitter på en gammal behållare som du bör kunna få billigt... Eller grabbar, är det någon som har externt filter som ni behöver bli av med för en billig penning så hör av er till Jeanette....

Mvh Per....

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen måste jag bara få fråga en sak eftersom jag suttit ett antal gånger med killarna på triton och prata om situationen med mitt kar. Dom säger att det låter mer som en metall förgiftning än någon fisk sjukdom och att det är mycket möjligt att metallen kommer från sanden jag köpte från drakfisken. Jag har ju också alltid tyckt sen jag la i sanden att det liksom är sandens fel att jag fick så stora problem som jag nu har, för det kan inte vara en tillfällighet att mitt akvarium redan dagen efter sanden kom i helt plötsligt fylldes av alger både gröna och bruna, blev extremt smutsigt och helt plötsligt fick värsta cyano utbrottet. Och om det är så så är väl en påse ny levande sand en riktigt dålig kompensation då 3 av mina fiskar dött och förmodligen kommer även dom två sista också dö samt att en del av mina koraller är helt överösta med alger som jag inte får bort för att inte tala om allt slit jag nu får igen och allt nytt salt och sånt jag måste beställa som kostar mer pengar... Man kan tydligt se på filmer och bilder jag tog dagarna innan jag la i sanden att akvariet såg helt ok ut, inget cyano utbrott, inga större mängder alger, friska koraller och fiskar och när man sedan kollar bilder och filmer från när sanden kom i ser det ut som ett helt annat akvarium. lite råd och tips tack

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

33 minuter sedan, Jeanette Johansson sa:

Sen måste jag bara få fråga en sak eftersom jag suttit ett antal gånger med killarna på triton och prata om situationen med mitt kar. Dom säger att det låter mer som en metall förgiftning än någon fisk sjukdom och att det är mycket möjligt att metallen kommer från sanden jag köpte från drakfisken. Jag har ju också alltid tyckt sen jag la i sanden att det liksom är sandens fel att jag fick så stora problem som jag nu har, för det kan inte vara en tillfällighet att mitt akvarium redan dagen efter sanden kom i helt plötsligt fylldes av alger både gröna och bruna, blev extremt smutsigt och helt plötsligt fick värsta cyano utbrottet. Och om det är så så är väl en påse ny levande sand en riktigt dålig kompensation då 3 av mina fiskar dött och förmodligen kommer även dom två sista också dö samt att en del av mina koraller är helt överösta med alger som jag inte får bort för att inte tala om allt slit jag nu får igen och allt nytt salt och sånt jag måste beställa som kostar mer pengar... Man kan tydligt se på filmer och bilder jag tog dagarna innan jag la i sanden att akvariet såg helt ok ut, inget cyano utbrott, inga större mängder alger, friska koraller och fiskar och när man sedan kollar bilder och filmer från när sanden kom i ser det ut som ett helt annat akvarium. lite råd och tips tack

Hej Jeanette,

allt är ju möjligt men jag hänger inte med i kopplingen att sanden ska ha orsakat en metallförgiftning. Jag förstår att du var missnöjd med färgen, men vad tyder på att den ska fällt ut metall? Och dessutom i så stora mängder att det skulle ha dödat fiskar?
Metallförgiftning torde drabba korallerna först och främst.

Ditt akvarium nytt och då är de sällan stabila. Det är dessutom rätt så litet och om något börjar gå snett så kan det gå riktigt fel då. Att hälla i en massa sand stressar så klart systemet. Att plocka upp sanden stressar också systemet... och sen i med ny sand igen?
Du skriver att värdena är bra. Vad har du testat och vad för värden får du då?
Hur ser dina fiskar ut? Hur såg de ut innan de dog? Hur länge hade du haft dem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

25 minuter sedan, Dykaren sa:

Hej Jeanette,

allt är ju möjligt men jag hänger inte med i kopplingen att sanden ska ha orsakat en metallförgiftning. Jag förstår att du var missnöjd med färgen, men vad tyder på att den ska fällt ut metall? Och dessutom i så stora mängder att det skulle ha dödat fiskar?
Metallförgiftning torde drabba korallerna först och främst.

Ditt akvarium nytt och då är de sällan stabila. Det är dessutom rätt så litet och om något börjar gå snett så kan det gå riktigt fel då. Att hälla i en massa sand stressar så klart systemet. Att plocka upp sanden stressar också systemet... och sen i med ny sand igen?
Du skriver att värdena är bra. Vad har du testat och vad för värden får du då?
Hur ser dina fiskar ut? Hur såg de ut innan de dog? Hur länge hade du haft dem?

saken är ju den att efter månader av slit i början så var karet relativt stabilt, när sanden kom i sa det pang och så exploderade hela karet i alger, smuts och cyano, fiskarna dog på löpande bard, dom åt inte, simmade på botten ena dagen, simmade uppe och kippade efter luft andra dagen trots bra flöde och cirkulation, med tester menar jag ALLA tester, mg, ammoniak, nitrat, nitrit, kh, calcium, fosfat, ph, magnecium osv, alla var bra förutom att kh var lite lågt vissa dagar, bara för att jag är nybörjare betyder det inte att jag är korkad, det må vara så att jag inte vet och kan lika mycket som ni andra och det är jag fullt medveten om, men det kan knappast vara en slump att allt i karet började dö och se för jäkligt ut direkt när sanden kom i, jag har dessutom inte lagt i nya sand ännu så den slutsatsen behöver du inte dra för mig, jag är extremt besviken, och då är det självfallet inte bara på färgen på sanden utan på att mitt akvarium kraschat sen jag la i den, jag skyller inte på dig, för jag inser att du inte kan ta stickprover på varenda påse du köper in, men något med sanden gjorde att hela akvariet nu håller på att dö och jag har varken pengarna eller tiden till att köpa nya stenar, koraller och fiskar, bara det faktum att jag fått köpa 2 hinkar med salt sedan jag la i sanden pga alla vattenbyten säger en hel del, samt en hel del nya tester eftersom jag gjort tester typ varannan dag för att verkligen vara säker på att allt är Ok eller ej. att jag förlorat ca 1000 kr i fiskar som för mig är pengar som jag nu sedan måste lägga ut på nya fiskar är inte heller roligt, det här karet har redan orsakat mig en massa slit och grubbel och tårar och svett, och jag tycker det verkar helt otroligt att du sitter och påstår att det är för att mitt akvarium är nytt och instabilt som det kraschat trots att alla stora problem kom när jag la i sanden, jag har haft problem sedan dag ett, det erkänner jag men inget jag inte kunde få bukt med, hade jag själv gjort något som kunde orsaka detta så hade jag inte varit sen att erkänna det men jag har behandlat akvariet som en bebis och verkligen varit noga och skött det och jobbat hårt med det. Jag hade aldrig lagt i sand i karet om jag inte kände att allt var stabilt någolunda bra i karet, just därför körde jag utan sand i 4 månader för att jag inte vågade få mer problem,  Jag vill inte på något sätt sitta och klandra någon för mina problem men faktum kvarstår att allt såg bra ut till dess att sanden kom i, och det är något jag kommer att stå fast vid vad du än säger, nu kommer jag få slita värre än någonsin förut genom att jag nu måste skölja av stenar, flytta allt till ett mindre kar och fylla på mitt andra och börja från början, om något överlever vet jag inte, kan ju bara hoppas för om allt dör då lägger jag av med detta, alla pengar och tid jag redan lagt ner på detta är inte värt det längre, är så extremt besviken, frustrerad och arg och ledsen över att något jag verkligen såg fram emot, något jag verkligen ville hålla på med nu sugit musten ur mig och får mig att vilja slänga ut varenda liten pinal och aldrig mer se åt ett akvarium igen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag sitter såklart inte heller och påstår att det är metallförgiftning , det var bara något som killarna på triton nämnde, självklart kan det vara så att någon fisk blev sjuk och sedan smittade dom andra innan jag hann flytta dom till karantän, det förklarar dock fortfarande inte varför karet exploderade i cyano utbrott och alger och smuts så fort sanden kom i, och detta är alltså något som bara blir värre för varje dag oavsett vad jag gör så blir cyanon värre, algerna försvinner inte, hur mycket jag än skrapar och kör med fosfat remover och aktivt kol eller byter vatten, varenda morgon när jag sätter på lyset är allt och då menar jag allt helt rött av cyano eller grönt och brunt av alger, så stora problem hade jag inte ens i början när jag köpte akvariet, och visst,. det kan vara en osannolik slump att allt kraschade i samma veva som sanden kom i utan att det är sandens fel men som sagt, jag tycker fortfarande det låter osannolikt, nu vet inte jag vad det är för sand jag fick egentligen, förutom att färgen var helt avvikande så kan det ju även ha varit fler faktorer som var avvikande i den. det enda jag vet är som sagt att akvariet inte varit sig likt sen sanden kom i och i dagsläget ångrar jag att jag la i den över huvud taget för dom här problemen önskar jag inte ens min värsta fiende, jag har ingen som stöttar mig, ingen som hjälper mig annat än goda råd här i trådar jag startat, jag har inte 20000 kr på kontot mitt så att det bara är att beställa nya saker till akvariet hela tiden heller, jag vet inte hur många tusenlappar jag redan fått offra på detta och ja, jag inser att alla ni som är här säkert har fått kosta på er mer än så på era akvarier också, men jag har inte dom pengarna att hålla på att köpa massa nya saker varenda vecka pga dessa problem, att akvarier kraschar ibland är jag medveten om efter att ha läst och följt andra trådar här, men som jag tidigare skrivit och skriver igen, så fort sanden kom i för min del så blev det kalabalik i akvariet och har man då inte någon på plats som kan ge råd och tips eller stötta och hjälpa och ej heller en massa pengar att lägga ut, ja då känns det ganska meningslöst alltihop, känns ju mindre roligt kan jag säga att efter alla månader av slit och alla pengar jag lagt ut på detta att till slut kanske bara slänga ut allt och inse att dom pengarna fick jag inte mycket valuta för....

Ändrat av Jeanette Johansson
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det troliga var att du fick in lite nitrat och fosfat i sanden som startade grönalgväxt. Efter ett par dagar tog nitraten slut och cyano tog över. Helt normalt och det har hänt precis så för andra på guiden. 

Dina fiskar har oodinum vilket du har fått med någon fisk. Den parasiten dör utan fisk så det är uteslutet att den kom med sanden.

Det brukar ta mellan en och tre veckor för oodinium att bryta ut så den sista fisken du köpte är antagligen smittkällan.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

37 minuter sedan, Jeanette Johansson sa:

saken är ju den att efter månader av slit i början så var karet relativt stabilt, när sanden kom i sa det pang och så exploderade hela karet i alger, smuts och cyano, fiskarna dog på löpande bard, dom åt inte, simmade på botten ena dagen, simmade uppe och kippade efter luft andra dagen trots bra flöde och cirkulation, med tester menar jag ALLA tester, mg, ammoniak, nitrat, nitrit, kh, calcium, fosfat, ph, magnecium osv, alla var bra förutom att kh var lite lågt vissa dagar, bara för att jag är nybörjare betyder det inte att jag är korkad, det må vara så att jag inte vet och kan lika mycket som ni andra och det är jag fullt medveten om, men det kan knappast vara en slump att allt i karet började dö och se för jäkligt ut direkt när sanden kom i, jag har dessutom inte lagt i nya sand ännu så den slutsatsen behöver du inte dra för mig, jag är extremt besviken, och då är det självfallet inte bara på färgen på sanden utan på att mitt akvarium kraschat sen jag la i den, jag skyller inte på dig, för jag inser att du inte kan ta stickprover på varenda påse du köper in, men något med sanden gjorde att hela akvariet nu håller på att dö och jag har varken pengarna eller tiden till att köpa nya stenar, koraller och fiskar, bara det faktum att jag fått köpa 2 hinkar med salt sedan jag la i sanden pga alla vattenbyten säger en hel del, samt en hel del nya tester eftersom jag gjort tester typ varannan dag för att verkligen vara säker på att allt är Ok eller ej. att jag förlorat ca 1000 kr i fiskar som för mig är pengar som jag nu sedan måste lägga ut på nya fiskar är inte heller roligt, det här karet har redan orsakat mig en massa slit och grubbel och tårar och svett, och jag tycker det verkar helt otroligt att du sitter och påstår att det är för att mitt akvarium är nytt och instabilt som det kraschat trots att alla stora problem kom när jag la i sanden, jag har haft problem sedan dag ett, det erkänner jag men inget jag inte kunde få bukt med, hade jag själv gjort något som kunde orsaka detta så hade jag inte varit sen att erkänna det men jag har behandlat akvariet som en bebis och verkligen varit noga och skött det och jobbat hårt med det. Jag hade aldrig lagt i sand i karet om jag inte kände att allt var stabilt någolunda bra i karet, just därför körde jag utan sand i 4 månader för att jag inte vågade få mer problem,  Jag vill inte på något sätt sitta och klandra någon för mina problem men faktum kvarstår att allt såg bra ut till dess att sanden kom i, och det är något jag kommer att stå fast vid vad du än säger, nu kommer jag få slita värre än någonsin förut genom att jag nu måste skölja av stenar, flytta allt till ett mindre kar och fylla på mitt andra och börja från början, om något överlever vet jag inte, kan ju bara hoppas för om allt dör då lägger jag av med detta, alla pengar och tid jag redan lagt ner på detta är inte värt det längre, är så extremt besviken, frustrerad och arg och ledsen över att något jag verkligen såg fram emot, något jag verkligen ville hålla på med nu sugit musten ur mig och får mig att vilja slänga ut varenda liten pinal och aldrig mer se åt ett akvarium igen

Hej Jeanette,

jag påstår inte på något sätt att du är korkad, långt ifrån! Jag frågar om vattenvärden och annat för att jag vill hjälpa dig, inget annat.

 

Att lägga i ny sand i ett akvarium är alltid en viss påfrestning på systemet, oavsett hur bra sanden än är. Och ett relativt nystartat mindre akvarium är känsligt. Det kan finnas ett samband mellan sanden och dina algproblem, det är fullt möjligt. Det behöver inte innebära att sanden var dålig dock. Och det finns en mängd andra möjliga förklaring. Att du skriver att fosfat, ammoniak, nitrit och nitrat-värdena skulle vara bra tyder på att sanden inte gjort någon större negativ inverkan. De är främst de värdena som skulle ha påverkats.

 

Att du blev besviken på utseendet på sanden är helt OK. Det har vi ju löst nu genom att skicka ny sand. Men jag hoppas att du inte är besviken på bemötande och inställning från www.drakfisken.se för vi har hela tiden velat lyssna på dig och hjälpa dig... och det även i fortsättningen. Vi hjälper dig gärna!

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jeanette , tittade på din film , tyvärr få du nog lägga detta under kategorin lärpengar , ( dyrt misstag )alla har gjort det , även erfarna saltisar , den som säger emot ljuger ,

akvariet är 99% det är bara det där lilla extra , tyvärr har det alltid en tendens att bli ett riktigt bakslag , och det som händer med akvariet har man på ett eller annat
sätt orsakat själv , man stoppar ju i det frivilligt

Det är bara att tömma karet och ta ur sanden , blanda nytt vatten och tillbaka med allt ,

och så som ditt kar såg ut på filmen då tycker jag att du ska skippa levande sand , det är lättare utan sand , de räcker med 2 hela vatten byten så är du tillbaka ,

sen tar det väl ett tag innan alla alger försvinner , men det återhämtar sig , 

du behöver inte osmos vatten , har du till gång så är det bra annars går det utmärkt med kran vatten ,

men när sånt här händer så är det jä-ligt surt och dyrt men ibland blir det så här ,

Mvh Stefan

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...