Gå till innehåll

Hjälp med beräkning av salthalt


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Mätte i dag och har allt för låg salthalt efter sista vattenbytet.

 

Har nu 1,022 och vill höja till 1,024

Hur räknar jag ut hur mycket salt som skall i när akvariet är på 1970 liter (cirka 1800 utan sten/inredning)?

 

Kan man lösa salt i en hink och så dosera ut det över dygnet i t.ex. överrinningen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns säkert snyggare metoder, men då salthalt är lite jävligt att räkna på (ej linjärt) så gör jag så här och det funkar för mig, även om det på slutet blir lite finlir med refraktometern;

 

På min salthink står det att 33.4g/l ger 1.0215 s.g. och 38.2g/l ger 1.0255 s.g. Då räknar jag att 4,8g/l (38.2-33.4) ökar s.g. med 0.004 (1.0255-1.0215).

Då du vill höja s.g. med 0.002 så blir det 2.4g/l (4.8/2) som du behöver tillföra och på 1800 liter blir det 4320g salt.

 

Då tillsätter jag kanske 3-3.5kg (under ett par dagar) och sedan börjar jag mäta med refraktometern mellan tillsättningarna tills jag har den s.g. jag vill ha.

 

Inte perfekt, men det funkar. Använder du annat salt kan ju mängden skilja, men räknesättet blir det samma.

Ändrat av BatmanGefle
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

@Lasse

Må räkna ut hur mycket salt som skall tillsättas mitt stora (1800 liter) för att höja från 1,024 till 1,0255 men förstår mig inte på Aqua calculator.

Saltet jag har finns inte och jag finner inte någon funktion där jag kan lägga in eget salt. Använder DJM (dejong marine salt finest).. Det jag får fram är att jag skall använda cirka 2700 gram för att skapa höjningen. Kan det stämma?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använd ett salt för saltberäkningen som ligger någonstans i mitten av deras värden - ca 38,5 gram per liter för att ge ca 34 promille - justera lite efteråt. Men hur du skall lägga dig på 1,0255 förstår jag inte riktigt. Hur kan du mäta så exakt?

 

Annars finns instruktioner här

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Det enklaste är ju bara att slänga ner lite salt i ATON, o sen mäta en gång om dagen o när du nått ditt målvärde kör du med rent RO vatten igen, o har du inte mått målvärdet slänger du i salt i nästa RO "blandning" igen. Om man så att säga inte måste höja snabbt utan bara vill finlira är ju detta enklast o säkrast med. 

 

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...