Gå till innehåll

Beräkna effekt på fosfatmedia?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Hur beräknar jag den förväntade maximala effekten på fosfat media?

Om jag t.ex. har ett preparat som sägs binda 30.000 mg PO4/kg media hur kan jag då räkna ut hur mycket det kan ta upp i ppm som jag mäter i vattnet?

Mäter just nu 99ppb som då bör bli 99*0,003 ppm.. alltså 0,297 ppm fosfat. Hur räknar jag för att se hur mycket media som behovs (i kg) för att ta bort den fosfaten?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PPM ungefär lika med mg per liter. 0,297 mg/l i 1800 liter -> 1800 * 0,297 = 535 mg -> 0,535 gram Det har du i vattnet nu. Sedan måste du beräkna din dagliga tillsats av P - dra bort tillväxtens bindning och annan (ej fosfatfällningsmedelberoende) kemisk fällning. Då får du det dagliga tillskottet av P som du sedan får förvandla till PO4 (multiplicera med 3,1). Sedan räknar du ut summan av den mängd du har idag (535 mg) och det dagliga tillskottet. När den uppgår till 30 000 milligram så är ditt kilo förbrukat

 

eller också lägger du i en mängd av ditt medel och mäter med jämna mellanrum. Var bara noga med att inte sänka för snabbt.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min plan var nu att veta ungefär hur mycket som är i vattnet och så dosera samma volym/vikt av fosfatborttagningsmedlet mot det för att få ner värdet och så dosera konstant efter det samtidigt som jag mätter med hanna varje morgon klockan 07:00.

Då borde jag ju kunna se/räkna ut hur mycket jag tillför, hur länge medlet klarar av att binda upp och tiden det tar innan det är förbrukat.

Jag sliter lite med att få ner fosfaten. Jag kör nu en 5 liters reaktor med 2 liter media i. På några dagar sänker den ganska kraftigt. Men efter 3-4 dagar så verkar det stoppa upp och värdet i akvariet ökar igjen.

Det är inte på grund av att mediat är mättat för akvarievattnet som går in är mycket högre värde än det som kommer ut men likväl höjs det i akvariet. Jag tänker då att det beror på flödet genom materian.

Tänkte att man bara kunde höja flödet genom median men det bör väl inte vara för högt eftersom det säkert är ett samband med bindningskapacitet och flödet. ? Eller kan man köra på med lite större flödet och bara mäta skillnaden mellan det som kommer ut från filtret och akvariet?

Har sista tiden försökt haft så lågt flöde att jag får 0 ut från filtret (men det lyckas jag aldrig med) utan jag har nästan alltid runt 16-22 ppb ut från filtret. Likväl kan jag se ökning på värdet i akvariet. Det måste ju innebära att kontakten/flödet är för lågt?? Ökar jag flödet så får jag mer smuts ut från filtret.

Ex. ut filter 16 ppb, akvarievatten 80

En dag senare med flöde på cirka 40 liter/timme.. värde i akvariet 103 och filter 20-22



 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Lasse sa:

PPM ungefär lika med mg per liter. 0,297 mg/l i 1800 liter -> 1800 * 0,297 = 535 mg -> 0,535 gram Det har du i vattnet nu. Sedan måste du beräkna din dagliga tillsats av P - dra bort tillväxtens bindning och annan (ej fosfatfällningsmedelberoende) kemisk fällning. Då får du det dagliga tillskottet av P som du sedan får förvandla till PO4 (multiplicera med 3,1). Sedan räknar du ut summan av den mängd du har idag (535 mg) och det dagliga tillskottet. När den uppgår till 30 000 milligram så är ditt kilo förbrukat

 

eller också lägger du i en mängd av ditt medel och mäter med jämna mellanrum. Var bara noga med att inte sänka för snabbt.

 

MVH Lasse


Se med "bara" 535g i vattnet så måste jag egentligen tillföra ganska stora mängder för att media skall bli mättat. Hur räknar man ut det mat tillför när man matar med massa blandat foder?

Kan man bara göra en "test" där man lägger t.ex. frysmat eller pellets i den omfattningen som man normalt matar i vatten för att så mäta fosfathalten efter ett visst antal timmar?  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den mesta fosfaten du har i karet är bundet i stenen där det är ett jämviktsförhållande med fosfat i vattnet.

Jag såg en tråd på R2R där en kille räknade fel när han doserade fosfat och tillsatte 10 mg/l i stället för planerade 10 ug/l.

Efter 2 dygn var värdet 0,1 mg/l. 99 hundradelar var alltså redan bunden i stenen.

 

När det gäller hur snabbt fosfatet binds i mediat gäller ju det att fosfat måste bindas inne i materialet inte bara på ytan.

Och det tar tid för fosfatet att vandra in i mediat. Räkna med att det tar ett par veckor för vanlig järnbaserad att bli mättad ända in.

Detta går inte fortare om man ökar flödet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, stigigemla sa:

Den mesta fosfaten du har i karet är bundet i stenen där det är ett jämviktsförhållande med fosfat i vattnet.

Jag såg en tråd på R2R där en kille räknade fel när han doserade fosfat och tillsatte 10 mg/l i stället för planerade 10 ug/l.

Efter 2 dygn var värdet 0,1 mg/l. 99 hundradelar var alltså redan bunden i stenen.

 

När det gäller hur snabbt fosfatet binds i mediat gäller ju det att fosfat måste bindas inne i materialet inte bara på ytan.

Och det tar tid för fosfatet att vandra in i mediat. Räkna med att det tar ett par veckor för vanlig järnbaserad att bli mättad ända in.

Detta går inte fortare om man ökar flödet.


Tack för utförligt svar.

Om man då "väntar" på att mediat skall bli mättat och det flödet man kör på egentligen inte har så stor inverkan på hur snabbt fosfaten vandrar in i median vad är då det mest optimala flödet för bäst upptagning?

Jag märker att mitt media tar upp massor mer om jag sänker till 40 liter/h men då blir flödet igenom filtret så långsamt att det jag stoppar i akvariet hinner fylla på med nytt fosfat.

Nu har jag skruvat upp till 100 liter/timme och då har jag fått en ganska långsam sänkning i akvariet 99 -> 82 på ett och ett halvt dygn.

klart det kan handla om mätfel osv också..

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...