Gå till innehåll

Bättre glasros medel ?


runstenen

Rekommenderade inlägg

Har ni upplevt att det finns ngt bättre glasros medel än Red sea ? Tycker Aptasia X är ganska sopigt faktiskt. Dom försvinner ett tag, men samma glasros kommer tillbaka/återhämtar sig igen. Tacksam för förslag. Hade ngt fr Preiss för länge sen som var grymt. Har försökt hitta online utan resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag var hos Håkanstorps zoo pratade vi om grotechs medel. Han hade haft nån kund som precis som dig klagade på att glasrosorna kom tillbaka efter behandling. 

Han upplevde inte det med Grotech, har inte provat den själv. Stod på förpackningen att endast fick ta bort en glasros om dagen. 

Såg något på youtube om att ta kokande osmosvatten och spruta på glasrosen tills den skrumpnade ihop sen sög han ut den. 

Dessa jäkla glasrosor :sleeping:

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade tänkt försöka skaffa berghia snäckan men läst att även denna har vissa misslyckats med. 

Jag kommer därför börja med endast död sten och hoppas att jag kan upptäcka glasrosor på korallerna i karantänen. 

En sak som jag provat och fungerar 100% men av förklarliga skäl inte går att använda på sten som redan är en del av inredningen är gasbrännare. 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade tänkt försöka skaffa berghia snäckan men läst att även denna har vissa misslyckats med. 

Jag har planer på att försöka föda upp såna i sommar/höst.
Har inte läst in mig 100% än, men mycket av problemen med dem verkar vara att de är kortlivade och deras ägg äts av typ allt (t o m av amphipoder!) så utan tillförsel av nya dör de lätt ut...annars är de ju klockrena på det viset att de äter exklusivt det vi vill ha bort!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hör pratas det om behandling m lut som folk höjer til skyarna :
http://www.atlantareefclub.org/forums/showthread.php?t=36190

Ja, lut lär ju ta bort dem...
Problemet med kemiska medel (iaf för mig) är inte att få bort själva rosen, det är att få bort den utan att den utan att den 'får panik' och sprider/sporar sig.
I efterhand har jag fått rådet att INTE behandla dem kemiskt på kvällen (deras naturliga fortplantning sker under natten och de blir benägna att sprida sig om de känner fara) och inte mata/se till att det inte finns massa mat som flyter omkring dagen efter, för att minska risken att de sprider sig... Har inte provat att gegga dem efter det, så jag vet inte om det stämmer.


Skickat från min Reeflink med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv försökt med Joes Juice, Aiptasia X och Aipex. Men inget har fungerat något vidare, dom bara sprider sig ännumer och kommer tillbaka också.

Tycker den där tråden om lut är lite konstig, då han samtidigt klagar på Aiptasia X som faktist redan är en lut-lösning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor


Tycker den där tråden om lut är lite konstig, då han samtidigt klagar på Aiptasia X som faktist redan är en lut-lösning.

MSDS anger att Aiptasia-X innehåller mindre än 1% lut, så det han blandar är väl helt enkelt starkare (80g NaOH/1 liter vatten).


Skickat från min Reeflink med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-06-25 at 3:52 PM, BatmanGefle said:

Problemet med kemiska medel (iaf för mig) är inte att få bort själva rosen, det är att få bort den utan att den utan att den 'får panik' och sprider/sporar sig.

Man skulle kanske kunna kombinera olika metoder, t ex kemikalier för att döda stora glasrosor, och Aiptasiaätande fiskar eller räkor som förhoppningsvis tar eventuella små exemplar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-06-25 at 09:13, runstenen sa:

Hör pratas det om behandling m lut som folk höjer til skyarna :

http://www.atlantareefclub.org/forums/showthread.php?t=36190

Jag kommer att prova med lut ikväll/imorgon, för jag har börjat komma till ett ställe där jag inte vågar ta det längre. Den sista veckan har mina rosor börjat sprida sig med en närmast panikartad (för mig då) hastighet! Där det förra onsdagen satt en, sitter det nu fem osv! I denna hastighet så kommer varenda korall vara sönderbränd om några veckor. Jag har t o m börjat hitta glasrosor på glaset i sumpen! Det började lugnt och stilla, men nu har det accelererat á la Bugatti!

Erfarenheterna av kemiska medel har ju tidigare, för mig, varit minst sagt dåliga, men jag är inte säker på att jag vågar låta det ta den tid som biologisk bekämpning kommer ta (och det är ju inte idiotsäkert det heller) så jag hoppas lut kommer bränna sönder dem så fort att de inte hinner värja sig. Eller åtminstone köpa mig lite tid....

Att jag provar lut först och inte ättika, är för jag tror luten "äter upp" rosen kvickare, samt att lut drar pH åt rätt håll (även om mängderna är väldigt små). 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Rapportera hur det går !

Har behandlat några omgångar nu och hittills så är detta vad jag kommit fram till:

- lösningen har ett pH på ca 12-13 (lackmuspapper) så ja, den har ju inga problem att döda rosorna.
- var FÖRBANNAT försiktig med var överflödig lösning tar vägen i tanken (den är tyngre än vatten så den sjunker). En ansenlig del landade på min röda Goniopora så vi får se hur den repar sig... FAN!! Och putsarräkor är ju nyfikna som attan, så de kommer gärna fram och kikar på vad som flyter runt...
- första försöken jag gjorde var jag lite lat och använde en spruta med ett långt "doserpumpsrör" för att komma åt rosorna. Det funkade si så där, då en del av foten överlevde. Dvs att försöka få lösningen rakt in i rosen med kanyl är att föredra även nu (lika som med Aiptasia-X mm).
- dock så kan jag se en fördel med detta framför andra kemiska medel i att den som sagt sjunker, och har man rosor som sitter plant men otillgängligt/långt in i skrevor så lägger detta sig som ett lock, och iom att det är så pass frätande, så kan det nog äta bort hela rosen ändå om det får ligga ett litet tag.
- nästa behandling ska jag låta returpumpen vara igång, så jag får lite rörelse på vattnet för att ev. förhindra Gonioporaincidenten ovan... Det gör iofs det lite noggrannare att faktiskt få in kanylen i rosen, men just nu är jag så jävla sur på mig själv för att jag inte var mer försiktig, så det får bli svårare helt enkelt!
- jag hade en liten förhoppning att just pga av styrkan på lösningen så skulle det gå lättare att bekämpa rosor som sitter på otillgängliga, vertikala ytor mm, men pga av ovan nämnda anledningar så skulle jag nästa hellre använda t ex ättika till såna och lägga energi på att verkligen penetrera och få in ättikan i rosen.

Sammanfattning i periodpaus; väldigt effektivt vid rätta förutsättningar!



Skickat från min Reeflink med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@BatmanGefle är det verkligen rätt tänk att ha rörelse i vattnet? 

Nu vet jag inte hur snabbt det sjunker men du kommer ju inte ha någon kontroll alls på vart det hamnar. 

Tänker på hur tex aiptasia x åker runt när man startar pumpar, och då hade jag ändå avstängt ca 40 minuter. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår hur du tänker, men min returpump är vinklad så i största delen av volymen ger den ingen direkt ström, utan mer att den förhindrar stillastående vatten... dålig förklaring, men så här innan middagen är det vad jag kan ge Att ha själva cirkulationspumparna igång kommer inte alls att bli bra!

Det är fullt sant att jag inte har koll på var det hamnar, men det är så väldigt basisk så ligger det för länge på 'fel' ställe så kommer ytan under att ofelbart vara död...med en (liten) rörelse på vattnet så ökar risken att det hamnar på fler/fel ställen, men samtidigt så minskar tiden den ligger stilla på fel ställe. Men på vissa ställen vill jag ju att det ska ligga still oxå (i djupa skrevor med rosor) så det kan nog bli en avvägning.

Det vore skoj att få en beräkning på hur länge 'klumparna' av lösningen är frätande innan vattnet/salter whatever neutraliserar det, men min kemimagi är inte stark nog för att räkna på det.


Skickat från min Reeflink med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...