Gå till innehåll

Fosfatreglering


Linnex

Rekommenderade inlägg

Vad är lämpligt att tillsätta förutom att mata för att öka fosfat?
Problemet jag har är att jag har mycket vatten i systemet men än så länge inte igång mer än ett visningskar. Har ca 750 liter i systemet men max 150 liter med fiskar...
Efter att ha fått ner nitraten från ca 25 med nitratfilter till 5 märker jag av näringsbrist. Tex min cheato i refugiumet vitnar och blir sladdrig istället för grön och fast.
Har länge med salifert inte kunnat mäta fosfat så jag investerade i en Hanna ULR. Den visade 2. Dvs 0,006 i fosfat.
Skall jag öka fosfaten i tillräckligt tror jag inte på att bara mata. Så vad kan jag tillsätta?

 

 

Påverkas även turbos av lågt fosfat mer än eventuell matbris?
Sista två dagars har flera turbos trillat ner i sanden i visningskaret och vill inte ta sig upp. Flyttar jag dem till kar i teknikrummet så ser de tur att piggna till.

Ändrat av Linnex
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

KaH2PO4, tex

 

men var försiktig...i första hand skulle jag prova att öka matningen så länge du kan hålla dig kvar på 5 i nitrat. Fosfat har ett mkt smalare "fönster", där om du får för mkt kan ställa till en del, med tex oönskad algtillväxt. 

 

Skulle jag trots allt dosera så räkna ut så du höjer med max 0.02 ppm

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att öka fosfaten genom ökad matning leder till att man även ökar den organiska belastningen på systemet. Trots att jag kommer att få påhugg så är jag inte helt övertygad om att hög organisk belastning och låga näringsvärden tillsammans inte kan utlösa vissa cyanoutbrott. Om du matar med fryst vuxen artemia utan att skölja den så tillför du oftast lite extra fosfat - så brukar jag göra.

 

Här kan du få tag på KH2PO4

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack.

Vi matar 2 ggr/ dag. När grabben kommer från skolan två nypor flingor och sedan kvällen med en kub Mysis. Tror inte på att öka tills fosfaten blir rätt.

 

Liksom Kimozabe så tar jag gärna lite hjälp med matte.

Enligt recept PMDD för växtakvarier tillsätts 8 gram kh2po4 till 500 ml vatten (osmosvatten) och sedan dosera 10 ml per 100 liter akvariumvolym.

Vad innebär det i praktiken? Hur räknar jag ut lämplig mängd kh2po4 till vätskelösning och sedan hur mycket behöver tillsättas för att höja fosfaten 0,001 ppm per 100 liter akvarievatten.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är på jobb nu och kan inte räkna ut det. Principen är att räknar ut atomvikten på hela molekylen - KH2PO4, sedan på molekylen PO4. Ta atomvikten för PO4 och dela med hela molekylens atomvikt och multiplicera med 100. Då får man procentuell vikt av PO4 i KH2PO4. Då vet man hur många gram PO4 som går på varje gram KH2PO4 - sedan är det ren spädningsräkning

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Sjöfartsmuseet Akvariet sa:

Vi kör efter ett recept som Lasse kontrollkollade för några veckor sedan. Det ser ut så här:

 

4,3g KH2PO4 i 1000ml osmosvatten -> 1ml höjer PO4 0,03 i 100L vatten

 

 

 

/ David 

Kom fram till samma uträkning.

Fick fram att PO4 är ca 69,79 % av atomvikten. Det ger att 69,79 % av 4,3 gram är 3 gram.

Här gäller det att hålla tungan rätt i mun vid blandning och dosering.

Personligt så blir det nog så att jag blandar 14,3 gram i 10 litersdunk vilket då ger knappt 0,01 ppm per tillsatt ml och 100 liter. Anledning till 10 litersdunk är att det är lättare att väga upp 14,3 gram än 1,43 gram...

 

Tack alla...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 minuter sedan, Linnex sa:

Kom fram till samma uträkning.

Fick fram att PO4 är ca 69,79 % av atomvikten. Det ger att 69,79 % av 4,3 gram är 3 gram.

Här gäller det att hålla tungan rätt i mun vid blandning och dosering.

Personligt så blir det nog så att jag blandar 14,3 gram i 10 litersdunk vilket då ger knappt 0,01 ppm per tillsatt ml och 100 liter. Anledning till 10 litersdunk är att det är lättare att väga upp 14,3 gram än 1,43 gram...

 

Tack alla...

 

Ja, det var den uträkningen Lasse hjälpt mig med också.

 

Själva kör vi med 43g/1000ml. Men då doserar vi i ett akvarium som innehåller 26000L  :) 

 

/ David 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...