Gå till innehåll

Peter's första Saltbalja


AlienOne

Rekommenderade inlägg

Så då har man tagit steget in i saltvattens världen :)

I dag införskaffades det ett 112 lites akvarie en tub svart slicon och en MC500 skummare så på måndag ska jag köpa lite glas hos glas mästaren så jag kan limma dit kammarna.

Kommer posta bilder på mitt concept under resans gång, det här ska bli skit ql.

Jag har kastat mig in i denna hobby så vi får väll se hur jag landar :) mina vänner tycker det e super häftigt att jag gör detta men dom tycker nog att jag är lite galen :snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har inte det stora karet än men det var den storleken som jag titta på men nu har jag bestämt mig för ett med välvd front ruta så då blir det 350 lit men det ska nog räcka till :)

Jag sksa bara sälja min Yammaha JetSki så ska rästen införskaffas men det är ju lite fel tid just nu bara :(

Men bygget av skåp som akvairet ska stå på kommer ju ta sin tid :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjernare Peter!

KUL!!!! Inte bara för dig utan för mig också för du startade ju tråden som du fick råd att göra. Jag är ju i uppstarten precis som du. Har lite lästips till dig som jag själv nyttjat. Dels är det Dez3d tråd som du redan läst men även denna tråden är bra. https://www.saltvattensguiden.se/index.php?option=com_content&task=view&id=156&Itemid=80 Sedan är även artikeln med sumpen bra men jag kommer inte ha min som den utan facken hamnar lite anorlunda. Vargklo har redan löst sin sump så. Sen rekomenderar jag dig denna boken https://www.saltvattensguiden.se/produktguide/showproduct.php?product=73&sort=2&cat=3&page=1 . Läsvärd för oss nybörjare om man kombinerar den med detta forum!

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag vet vad den stora skillnaden är. Det är därför jag har det sista alternativet i mitt bygge enligt tidigare förslag från mig.

Skillnaden är att i att andra alternativet kan du själv bestämma hur stort flöde du vill ha genom refugiet. Om allt vatten passerar refugiet blir det för hög cirkulation där för att refugiet ska fungera optimalt. Alternativ 2 har prövats av vargklo och han är mycket nöjd med den lösningen. Skillnaden på skissen och hans är att du saknar en möjlig avtappning som han har utifall han vill koppla på mer utrustning. Som du har måste du antingen bygga om eller skaffa ytterligare en pump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Underkant av mitt akvarie är 74 cm vilket jag uppfattar att vara i lägsta laget där karet nu är placerat. Jag har ca 60 cm högt i underskåpet vilket är ett mått jag skulle göra större om jag byggde från början. Jag skulle nog eftersträva att ha mitt underkant av karet på ca 90-95 cm om jag byggde från början.

Den som jag har sett ha en smaklig höjd på sitt kar är hbmannen. Lagom högt jämfört med övrigt i rummet samt även rätt stor höjd i underskåpet där mycket teknik finns.

Ett annat akvarium med em helt anan höjd är vargklos. Det är mycket lägre men han har en helt annan stil på det övriga i rummet vilket gör att det passar hos honom. Dock blir ju han tvungen att anpassa sin teknik till det. Hbmannens akvarium skulle se konstigt ut i hans rum.

Slutsats: Du måste anpassa möbeln till att passa i rummet du ska ha det i. Sen får du anpassa tekniken där efter.

Personligen gav det mig mycket att åka hem till vargklo och se hans akvarium innan jag satte igång. Det gav mig många inputs då han kunde förklara hur han tänkt och gjort. Både med fördelar och nackdelar. Jag fick kontakt med honom samt flera andra genom att fråga efter en saltvattenfadder. Var förvånansvärt många som svarade. Tror säkert det finns folk i din omgivning också som vill visa sina skapelser de är stolta över. Har även passat på och kolla hos folk hur de löst saker när jag handlat beg prylar av dem!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni som gör era egna akverie möbler hur höga bruka ni göra dem ? jag hadde tänkt göra min ca 80cm hög

Du hittar bilder på mitt akvarium i mitt galleri. Jag har 60 cm i höjd i mitt sumputrymme, vilket jag avpassade för att få in den skummare jag ville ha. Höjden till akvariets underkant är väl kanske 72-75 cm, vilket jag avpassade för att passa inredningen i min relaxavdelning.

När du ska bestämma höjden är det helt riktigt som Sillen säger att fundera på vilken betraktningsvinkel du kommer att ha mot akvariet. Kommer du att vara stående för det mesta (typ i en hall eller i ett vardagsrum) eller kommer du att vara sittande? I mitt fall har jag akvariet i en relaxavdelning med låga sittmöbler (lägre sitthöjd än vanliga sittmöbler), vilket gjort att jag valt en lägre höjd. Det innebär naturligtvis vissa begränsningar i mitt ev. framtida val av kalkreaktor. För all annan utrustning (skummare, nitratfilter, fosfatfilter) är 60 cm höjd i sumputrymmet inget problem för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så nu har bygget börjat :) blir nästa som jag tänkt mig doc inte med välvd front :smiley24: men man kan inte få allt första gången eller hur :)

typiskt att bilderna skulle komam i fel ordning.

En bräd hög

Ett måttband, penna

En sushi platta :) mums

två timmar senare och en tanke groda saknar man bara 8 vinklar he he inget man inte kan lösa en annan dag !!!

post-2240-14468912457337_thumb.jpg

post-2240-14468912457459_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...