Gå till innehåll

Flöde mellan två sumpar


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Börjar äntligen komma igång med bygget av mitt kar :) Jag har tänkt koppla ihop två sumpar, den första går åt till dsb altrefugium och den andra till teknik som skummare osv. Min gamla sump har haft extern pump och är borrad med 2x32mm pvc, frågan är om det räcker med 2st 32mm rör för att koppla ihop sumparna? De kommer stå i vinkel så det blir en 90graders böj på varje rör. Det blir ingen större höjdskillnad, kanske den första kan stå typ 10cm högre.

Här en dc6000 som tänkt returpump men vill kunna ha flöde på åtminstone 4000l/h genom systemet(gärna lite till...), så klarar 2x32mm 4000l/h vågrätt?

Måste ändå borra sump 2 så, jag kan ju ev fixa ett hål till och ha som reserv/nöd...

Hur tänker ni?

 

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett liknande system i min butik. Med 32 mm rör klarar jag ett flöde på 200 liter per timme och har problem med att det växer rörmaskar och annat i rören.

Du behöver komma åt varje cm i rören med en flaskborste för att motverka dem. Flaskborsten har jag satt med eltejp på en sådan dragfjäder av hårdplast som elektriker brukar använda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En snabb beräkning ger följande siffror:

 

Stigs system med helt nya rör.

-8m 32-rör

-2 vinklar

-ett inlopp och ett utlopp

-fallhöjd 10 cm mellan vattenytorna i de olika sumparna.

Ger ett flöde på ca 1000 liter/h, men så fort det börjar växa blir det lägre flöde direkt. @stigigemla Fick du så lågt flöde som 200 liter/h direkt vid installation?

 

@MattiasN

Jag räknar på två stycken 32mm-rör mellan sumparna med en böj i varje. (Tänk på att en böj har en lång radie, medans en vinkel ger en mycket skarpare krök)

Rören är 0,5m vardera.

Höjden mellan vattenytorna i de två sumparna är 10 cm.

Flödet blir ca 1400 liter/h i varje rör. Totalt 3800 l/h.

Ändrat av Slanten
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ojdå, då är det inte ens att tänka på....
Hur ändras siffrorna med 40 el 50mm?
Fast med 50mm blir det betydligt micklare att borra och priset går upp en bra bit på pvc....
Kanske lättare med en lösning där vattnet pumpas till dsb/refugium och sen rinner tillbaka i mer traditionell avrinning om jag kan placera det lite annorlunda.... Men det hade varit nimt att kunna förbinda sumparna och slippa en pump...

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, jag har en 1400 liters pump som med 16 mm slang var planerad för nästan 1000 liter per timme i andra riktningen. Där har jag en kran nu.

Det tog ungefär 2 år till dagens läge. Tyvärr är det så att det behövs inte så tjock beläggning i rören. Genom att den är ojämn bromsas vattnet genom att strömningen blir allt annat än laminär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill gärna få lite input från Stig, men om du ökar dimensionerna blir det följande teoretiska flöden med de övriga värdena oförändrade:
 
40 - totalt 4600 l/h
50 - Totalt 7400 l/h

Tack! Då räknat på 2x40 resp 2x50mm?
Hm tål att tänkas på ändå, 2x40 och 1x32 kan kanske fixas relativt smärtfritt....
Tack som tusan för inputen, har ni fler funderingar å är alla tankar och idéer välkomna:)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag räknade på 2x40 och 2x50.

Men med tanke på vad Stig skriver får du räkna med att flödet kan minska rätt rejält med tanke på beläggning. Fast om du gör rören lättåtkomliga för ordentlig rengöring kanske du kan behålla ett bra flöde. (Rörmaskar är rätt hårda...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag räknade på 2x40 och 2x50.
Men med tanke på vad Stig skriver får du räkna med att flödet kan minska rätt rejält med tanke på beläggning. Fast om du gör rören lättåtkomliga för ordentlig rengöring kanske du kan behålla ett bra flöde. (Rörmaskar är rätt hårda...)

Ja det är sant om minskat flöde... Sen verkar det variera mellan system oxå, har precis tagit ner mitt kar som stått i 5 år och det fanns väldigt mycket utanpå rören men inte mycket inuti, jag kan ha gjort rent en gång för 2-3 år sen är inte säker, men max en rengöring på 5 år...
Jag kommer kunna dra tre rör ner från ytavrinningen och kan ju dra ett rör direkt till sump 2 så kan jag justera flödet mellan dem lite. Men vill ju ha kapacitet som räcker :)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tog 2 timmar från frågeställningen och till att ett ganska komplicerat problem var löst - dessutom finns svaret kvar. Visa mig den Facebookgrupp som klarar det :) 

 

Det är inte bara så att vi kan saker här - vi kan också vilka man skall fråga om vi är osäkra själva. Tack slanten (och så Stig också :) )

 

MVH Lasse 

Ändrat av Lasse
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tog 2 timmar från frågeställningen och till att ett ganska komplicerat problem var löst - dessutom finns svaret kvar. Visa mig den Facebookgrupp som klarar det  

 

Det är inte bara så att vi kan saker här - vi kan också vilka man skall fråga om vi är osäkra själva. Tack slanten (och så Stig också )

 

MVH Lasse 

 

Ja det gick undan, tackar för det!

Jag föredrar sg framför fb, ofta är väl svaren snabbare på fb men kvaliteten på svaren känns betydligt säkrare här, speciellt med er tre :)

Jag ska försöka bidra lite till flödet här och köra lite uppdateringar på bygget! Har satt sågen i väggen idag :)

 

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Woho, idag kom glasborrarna jag beställt så jag kunde borra upp sumparna :)

Funderar på nivån i facken, visst kommer nivån i facket med genomföringarna hamna i samma höjd som nivån i första facket i sumpen till höger? Så om jag vill få upp nivån i facket med genomföringarna några cm (tror det behövs för att dämpa ljudet, fallet är c:a 7cm nu) så är det bara att höja sump två (till höger) några cm?

2017-07-18 21.20.21.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det snabba svaret är ja...men det gäller bara när det inte är ett flöde.

Vattennivån i vänstra facket, med genomföringarna kommer att höjas över vattenytan i högra facket. Ju högre flöde, desto större blir skillnaden.

Så om du kan testa med flödande vatten innan du bestämmer hur du vill göra är det nog att rekommendera. Dina 7cm kommer garanterat bli mindre i drift, så jag sätter nog en slant på att du inte kommer få ett problem med ljud.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, ja det är ju klart... Tänkte testköra med sötvatten när jag fått pvc'n färdig, så får se hur det funkar! Jag kommer dra ett 32mm rör direkt från huvudkarets ytavrinning till sump 2 för att ha möjlighet att öka/reglera flödet om genomföringarna mellan sumparna inte hänger med (men till en början är det lugnt, returpumpen kommer inte ge så högt flöde....)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...