Gå till innehåll

Kommer mina clowner lära sig äta från automat?


JonasK

Rekommenderade inlägg

Hej! 

 

Jag ska snart lämna mitt Reefer 250 själv i 14 dagar och det känns ju... skumt. En polare kommer att fylla på min ATO-reservoir men den är på 35 liter så det behövs troligtvis knappt. Kanske en gång. 

 

Har skaffat en foderautomat av märket JBL autofood som verkar bra, laddad med pellets. Testkör den redan för att se så att allt funkar bra innan jag drar. 

 

Min fråga är dock: jag har två blyga clowner som inte tar mat som kkte passerar precis framför dem. Släpper jag lite foder åt gången så käkar dem, men hinner det ner på bottnen så är det liksom kört. De är aldrig där, utan då hinner nassariussniglar, krabbor och mina två eldräkor före. Kommer mina två clowner att svälta sig, eller de kommer att "tvingas" att hinna ikapp maten alternativt börja ta sig ner till sanden för att äta? 

 

Tacksam för svar! Mvh Jonas 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle gissa att de äter när de inte har något val. Jag testade detta själv. Förvisso äter min clowner allt och de nafsar till och med på min hand när jag är i akvariet. Men mina övriga vägrade pellets när jag slutade med frys för att testa inför semestern.

Men efter 2dagar blrjade övriga äta också. Antar att de blivitt bortskämda kanske :-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe ja det är precis så jag resonerar @Jokkmokksjocke ;) De kommer ju att ta maten som finns om alternativet artemia för tillfället inte erbjuds. Mina två clowner är dock väldigt små, en vecka gamla i mitt kar men har redan tuffat till sig lite. Jag tror det kommer att gå bra. 

 

Tänkte sätta automaten på 1 gång om dagen, även mängdläge 1 av 8 är ganska mycket mat. Tankar kring det med min lilla belastning? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

56 minuter sedan, Christian J sa:

Annars kan du testa fodersorter som inte sjunker så fort, t ex flingor.

Har läst att flingor lätt sätter igen foderautomater så att de klingar igen, så det vågar jag tyvärr inte medan jag är borta :(

 

32 minuter sedan, Jokkmokksjocke sa:

Du kan väl mata varannan dag annars om de är mycket mat då blir det lite snällare. Fiskarna lär ju klara sig. En vän till mig har ett Nano med två clowner och matar bara var tredje dag, de har funkat i ett år hittils.

Helt sant, funderade på det men kan inte ställa in varannan dag på automaten.. :) Ska testköra den lite till, kan ju tycka att steg 1/8 borde vara rätt lite mat oavsett storlek och belastning i karet. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Jokkmokksjocke sa:

Jag kör med en foder ring också så de inte rinner ner i ytavrinningen. Nu när man inte kan köra feedmode


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ahhh allrajt! Men där har vi kanske en lösning! Pelletsen jag har nu sjunker som sten, jag kanske kan blanda dom med pellets som flyter? Då kan clownerna ta de på ytan och de andra sjunker ner till sniglar, räkor och krabbor. Låter sjukt bra! 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Jokkmokksjocke sa:

Hehe! Kom på försent men jag hittade en extra ring idag som du kunde fått. Men misstänker att den inte var så dyr.

Min lossnar ibland har jag märkt. Tror jag skall sätta magneten på sugkoppen


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Aaaaah, sjysst! Tack för omtanken! Den kostade en 50-lapp så det var nog den billigaste investeringen i hobbyn hittills :)

Jag ser nu att bäst före-datumet på fodret är väl nära utgången, men det lär ju inte vara någon fara. Kan dock tycka att butiken borde hålla lite koll på det där... 129kr för 70 gram liksom... :)

Sugkoppen ja, jag satte precis fast min ring och märker att halva sugkoppen är ovan vatten och andra halvan under. Lär försöka fästa den i foderautomaten istället så att det blir en "enhet" hehe 

Ändrat av JonasK
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aaaaah, sjysst! Tack för omtanken! Den kostade en 50-lapp så det var nog den billigaste investeringen i hobbyn hittills
Jag ser nu att bäst före-datumet på fodret är väl nära utgången, men det lär ju inte vara någon fara. Kan dock tycka att butiken borde hålla lite koll på det där... 129kr för 70 gram liksom...
Sugkoppen ja, jag satte precis fast min ring och märker att halva sugkoppen är ovan vatten och andra halvan under. Lär försöka fästa den i foderautomaten istället så att det blir en "enhet" hehe 


Nästa lika dyrt som vit pulver


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp jag har en...

 

Fördelar:

- Man slipper tina de frysta innan man matar

- Hinner man inte vänta på att det skall tina och/eller sätta på feed mode etc, så är det extremt bra att bara ploppa i en kub fryst. Bekvämt

- Fungerar som "food ring" också för all mat om man vill

 

Nackdelar:

- Den är extremt ful att ha i akvariet. Fruktansvärd faktiskt.

- Fiskarna lär sig att där kommer mat, här ska vi vara ofta så man ser skiten hela tiden.

- De små fiskarna får svårare att få mat då de stor praktiskt taget är inne i den och tar allt som de kan. I mitt kar iallafall

- inte alls lika kul att titta på matningen samt att chansen att korallerna får en mums bit är i princip noll.

 

 

Jag har den och använder ibland när jag inte hinner göra det riktigt. Skulle jag veta de jag vet idag skulle jag nog inte köpt den. Men den är ju i princip grattis i förhållande till vad saker kostar i denna hobby.

 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt @Jokkmokksjocke, tack för en fyllig recension! Jag köpte den mest för att underlätta för min fiskvakt under semestern. Håller med om att den är ful och tänkte absolut inte ha den i karet konstant sen när jag kommit hem, utan den får plockas fram då och då :)

Haha ellerhur! 200kr är en fis i rymden i denna hobby :P Tack igen! 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...