Gå till innehåll

Åtkomst framifrån på inbyggt kar?


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Hm, klurar på hur tusan jag ska göra, är det nödvändigt med en lucka ovanför karet, typ 10-15cm, på ett kar inbyggt i väggen? Är ju förstås praktiskt för småsaker som att få algmagnet på plats och det är ju lättare att räkna in fiskar vid matning framifrån än ovanifrån/bakifrån.... Men det ser ju betydligt mer stilrent ut med bara list runt framrutan i vardagsrummet och jag kommer åt karet i rummet bakom väggen.... Det blir ju ändå lite mer på väggen med lucka....

Bild på väggen, framrutan är 200x70cm

Vad tycker ni? Ni som har inbyggda kar, har ni lucka eller inte? Nödvändig, onödig?

What to do, what to do???

e3b48c16a83536e5067cf6124f86e995.jpg

 

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ju ha en bred ram runt hela karet som döljer en springa över karet. Den kan monteras med gångjärn och gasfjäder så går den lätt att öppna.

 

Bilden är hittad på nätet och visar ett tavelakvarium, men det principen för ramen jag vill visa...

 

f1s_black_loc.jpg.64205c3cd95d06f45ffe3e85c708ecad.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det skulle ju vara ett alternativ, då blir ramen symmetrisk runt karet. Bara inte ramen tar över för mycket av intrycket, den behöver ju vara ganska bred för att täcka dels hålet och sedan gå såpass långt ner så att ytan precis täcks oxå..... Men det känns som det kan vara bra att ha iallafall en liten öppning framifrån....

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sant!
Ska jag ha 10cm behöver listen/luckan vara c:a 16cm bhäck eftersom den måste ner typ 55mm på karet för att täcka ytan. Det känns bäst att ta upp hål och få allt på plats för att verkligen kunna mäta när det är igång.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer du åt ordentligt i karet från bara ett håll?

 

Av dom inbyggda kar jag sett så tycker jag det ofta är mindre distraherande när man "dolt" luckorna genom att dra ut rutmönstret från luckskarvarna så man får en fondväggsliknande effekt som tex http://reefkeeping.com/issues/2006-08/totm/index.php

eller http://www.homedessign.com/wp-content/uploads/2016/12/great-wall-mounted-fish-tank-home-uk-about-wall-fish-tank.jpg

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...

En annan idé är att låta karet sticka ut en bit i rummet, då blir det automatiskt en springa ovanför. Jag tror inte det påverkar hållbarheten, men det blir kanske snyggast om karet har ram. Det finns en bild i Korallrevsakvariet (svenska upplagan från 1988?) som visar ett sånt kar.

 

Oops, svarade på gammal tråd igen. :-/

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...