Gå till innehåll

Biopellets eller aktivkol


SaltisLinda123

Rekommenderade inlägg

kör båda i olika filter... Aktivt kol eller vodka ger ett rent krispigt vatten, biopellets ger ett mer dynamiskt filter som är bra för acroporor, montiporor mfl. Jag är nu uppe i tre filter. 1 aktivt kol, 2, fosfatremover, 3, biopellets..... Zeo filtret som jag körde har bytts ut mot biopellets....

Tycker att det gett ny fart på korallerna.... Sen kör jag vodka varje dag. 1ml på min 720L burk.... Det innebär att en flaska vodka räcker ca 2 år så inte en dyr investering...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, SaltisLinda123 sa:

Vad är bäst att köra med.. Aktivkol eller Biopellets ? Anvönde enig utav Biopellets idag men märker inte så jätte stor skillnad. Tycker mitt vatten är lite grumligt helatiden oxå.. Kom med åsikter mvh 

 

Det är två vitt skilda saker du skriver om.

  • Aktivt kol tar bl.a. bort korallgifter, medicinrester och missfärgningar ur vattnet. Aktivt kol är riskfritt att använda så länge man inte överdoserar.
  • Biopellets är en sorts kolkälla som med hjälp av bakterier och skumning reducerar näringsämnen, Fosfat och Nitrat. Kolkälla gör inte vattnet klarare. Biopellets kör man i en reaktor, det tar ca 6-8 veckor innan filtret är moget och börjar reducera näringsämnen. Kolkälla i alla former är inget man skall prova utan att vara hyfsat insatt i vad man håller på med, det kan lätt gå åt skogen. 

Jag kan inget om sjöhästar och vilka krav de har, om de kräver ett näringsfattigt vatten. Om så inte är fallet finns det ingen anledning för dig att använda biopellets. Hur ser ditt vatten ut, hur grumligt är det? Har du en uppfattning om vad det kan vara som grumlar vattnet? Har du en bild som visar grumligheten?

 

Ett grundtips är att aldrig någonsin prova något som du inte har bra koll på, och varför du vill prova det. Läs alltid på noga innan du testar någon metod, eller häller något i vattnet.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 minuter sedan, Ouscazz sa:

 

Det är två vitt skilda saker du skriver om.

  • Aktivt kol tar bl.a. bort korallgifter, medicinrester och missfärgningar ur vattnet. Aktivt kol är riskfritt att använda så länge man inte överdoserar.
  • Biopellets är en sorts kolkälla som med hjälp av bakterier och skumning reducerar näringsämnen, Fosfat och Nitrat. Kolkälla gör inte vattnet klarare. Biopellets kör man i en reaktor, det tar ca 6-8 veckor innan filtret är moget och börjar reducera näringsämnen. Kolkälla i alla former är inget man skall prova utan att vara hyfsat insatt i vad man håller på med, det kan lätt gå åt skogen. 

Jag kan inget om sjöhästar och vilka krav de har, om de kräver ett näringsfattigt vatten. Om så inte är fallet finns det ingen anledning för dig att använda biopellets. Hur ser ditt vatten ut, hur grumligt är det? Har du en uppfattning om vad det kan vara som grumlar vattnet? Har du en bild som visar grumligheten?

 

Ett grundtips är att aldrig någonsin prova något som du inte har bra koll på, och varför du vill prova det. Läs alltid på noga innan du testar någon metod, eller häller något i vattnet.

Det är inte jätte grumligt skulle säga mer disigt kanske, har en reaktor jag kör Biopellets i som man även kan köra kol i. Undrar bara vad som är skillnaden på dom och vad som är bäst att köra med, har kört med biopelletsen nu i cirka 2 månader funkar bra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, bra att det funkar. Men grumligt vatten kan bero på bakterieblomning, t.ex. om man brallar på med för mycket kolkälla (biopellets). Försök ta reda på orsaken till ditt grumliga vatten innan du gör åtgärder. Om det beror på överproduktion av bakterier kanske du behöver dra ned på mängden biopellets i reaktorn.



Skickat från en iPhone med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om nu dina näringsvärden har gått ner, bör du nog mäta noga och eventuellt trappa ner på dina biopellets - och det är viktigt, för som Mats är inne på, om du har en bakterieblommning på gång bör du agera snabbt.

Sedan kan du kan prova med nån finare filtersocka och aktivt kol för att se om din grumlighet försvinner.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...