Gå till innehåll

Prisvärd webcam för akvarievakt


j0nas

Rekommenderade inlägg

Inför stundande semester så tänkte jag sätta upp en liten kamera för att kunna titta till akvariet från utombys. Hittade den här men har svårt att relatera till hur bra upplösningen är; https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/smarta-hem/overvakningskamera/d-link-dcs-930l/218083.9438/

 

Tror ni den räcker för att typ kunna räkna in fiskarna, se så att ato/returpump/foderautomat mm snurrar?

Behöver inte kunna detektera vita prick eller användas för plattmask-räkning ☺ 

 

Eller har ni några andra tips för enkel övervakning? (Har såklart en mänsklig akvarievakt också men dock inte varje dag)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast remote via mobilnätet i ett syd europeisktland är jag skeptiakt till att kvaliteten och frame rate:en hålls uppe. Hård komprimering föemodligen. Jag ska nog ge mig på ett test. Känner lite folk i den där IT-branchen .. haha.. Ska fråga om lite alternativ.

Kanske kan ordna något gruppköp men de är väl inte troligt att det finns marginal på dessa produkter.



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en D-Link DCS 2132L och det är svårt att få någon detaljerad bild på akvariet.

För det första har den ganska svårt med bländaren, det både blir över- och underexponerat i samma bild. 

För det andra så är pixlarna i bilden ofta "utsmetade" vilket gör det svårt att se detaljer. 

För det tredje - och det är denna punkt som egentligen är den som gör att kameran är rätt kass - deras app suger verkligen. Riktigt dålig är den alltså. Loggar ut hipp som happ, fibblar själv med inställningar för både ljud och bild osv. 

 

Inte mycket positivt här inte hehe... men en ärlig review iaf. Köp ett annat märke :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte en d-link och vara så missnöjd att jag lämna tillbaka den. Passar mer för att se om personer rör sig osv.

Jag satte upp min jobbmobil och använde appen Presence där man kan göra diverse val och  inställningar, den kan lagrar filmerna så man man kan ladda hem de och få i bra kvalitet.

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nah, men jag är tacksam för all info som har kommit upp i tråden. Vill inte lägga några större summor på det så blir kanske till att jag pausar letandet eller testar @Rameau s tips (om jag får liv i min gamla lur.. ☺ )

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, edda124 sa:

Tack för det. 

Kommer nog oxå med största sannolikhet skaffa kamera mest för att ha visuell koll om man är på resande fot. 

Antagligen till skillnad från många andra vill jag nog helst ha något med kabel in i routern. Dessutom om man kan zooma och även styra kameran i sidled/höjdled så man verkligen kan se allt riktigt bra. 

 

Priset styr ju dock om sistnämnda funktion blir aktuellt. 

 

Mvh

Kim

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo dom här kamrerna är ju lite dyrare men fungerar bättre med och har oftast fler funktioner så man kan styra dom över internet med zoom m.m 

I usa kör många med den här http://www.coralvue.com/icecap-reef-cam

det är en undervattenskamera som kör live feed på akvariumet hela tiden

här finns lite mer info och video om den http://www.practicalfishkeeping.co.uk/news/fishkeeping-news/articles/2016/11/16/tmc-launches-new-reef-cam-for-the-aquarium

sen finns ju billigare varianter på ebay att beställa om man söker ip camera m.m 

mvh 

edvin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset @edda124

Kul grej men personligen kommer jag behöver en kamera som står framför karet så jag kan se både sump och kar. 

Den ska även kopplas in i vägguttaget och i routern så jag slipper tänka på batteri och wi-fi som kan börja strula. 

Det är inget jag behöver nu så har tid på mig att leta :) 

Mvh

Kim

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min fru handlar galet mycket från Wish!!! Mycket skit men grejorna kommer alltid på 2-8 veckor. En gång kom det inget då fick hon pengarna tillbaka. Dagen efter kom grejen ..hehe.

 

Köpte min PH-måtare där, tror du gjorde det också va Wrang? funkar klockrent två punkts kalibrering

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-06-30 at 17:57, edda124 sa:

Det är lugnt jo förstår det men kolla runt lite finns ju massor jag kollade lite snabbt hittade den här den hade allt du ville ha men vet inte bild kvaliten men nåt liknande skulle du väl ha =)

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/smarta-hem/overvakningskamera/d-link-dcs-5222le/218107.9438/

Tittade oxå på den @edda124 och som du säger är där en hel uppsjö med kameror. 

Vill ha en som jag får prova först så jag kan se bildkvalitet etc först. Har köpt grejor från Netonnet för och dom har alltid haft bra återlämningspolicy så kanske värt att snacka med dom om den kan kopplas upp i butik alt testas hemma. 

 

Mvh

Kim

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...