Gå till innehåll

Vad gör man om man får plattmask(AEFW)?


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Öppnar en tråd om detta, börjar själv med min syn och erfarenhet på detta. Fyll på.

 

När jag hade signifikant plattmask, dvs tydliga tecken med förlust av en hel stor koloni o ohälsa på ngr andra, så köpte jag  5 kamelräkor o en sixline (samt nu kompletterat också med en banangylta). Dessa djur tog bort all min plattmask på biologisk väg och snabbt gick det också. Jag tror inte på Axilur, jag tror det kan ha skadliga effekter. Sett akvarium med både korall o fiskdöd efter sådan kur. Om det beror på Axilur vet jag såklart inte, men tidssambandet finns, samt att det finns ingen godkänd indikation att använda axilur mot plattmask, och till sist, inga bra studier som stöder att det skulle va ofarligt i vår situation med koraller, invertebrater o känslig korallfisk mm. Det räcker för mig att inte använda Axilur. Läser du på biverkningar ang Axilur finns där en del om magtarmeffekter, nekros av tarmepitel osv, som isåfall skulle kunna förklara varför en del fiskar kanske inte tål medicinen. OM det nu är så alltså, men jag skulle inte i första taget hälla ner detta i karet. Att doppa alla koraller hjälper sällan, du kommer ha kvar plattmask ändå, för äggen är kvar, o det är ett helt omöjligt arbete att ta upp alla koraller. Därför tror jag på den biologiska metoden enligt ovan. Funkade för mig.

En sak är säker, tar det fart ordentlig måste du göra nåt. Det hjälper ju inte att doppa allt nytt heller, för det är ju lite som cryptocarion, du har det oftast redan i systemet ändå. Har man "betare", lite som att hålla alger stången, så kan man nog i bästa fall hålla det i schack. 

 

Jag fyllde faktiskt på med 3 kamelräkor till häromdan för säkerhets skull. 

 

/Jonas

 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har haft en del problem med AEFW till och från i flera akvarier. Som panikåtgärd doppade vi en de värst drabbade korallerna i medel(pro-coral cure), skrapade bort en de äggsamlingarna som syntes osv. Det fungerade ganska väl då vi doppade 2-3 ggr men någon veckas mellanrum för att få bort även de som var ägg under första doppet. Självklart fick vi inte bort alla, akvarierna är stora och det fanns ingen möjlighet att doppa alla koraller. En "snabblösning" är även att klippa av endast levande grenar av korallen och doppa dom, sen limma och sätta i annat akvarium. Äggen brukar vara på dött korallskelett, precis nedanför den levande vävnaden, så klipper man bara med lite marginal de levande delarna och sen får de plattmaskarna som är på grenarna att lossna(vid dopp) så kan det bli en snabb lösning. 

 

Vi spolade även (med akvarievatten) för att få plattmaskarna att lossna från korallerna och vissa fiskar förstod att det var mat som kom flygande. Inte lika effektivt men verkar vara en metod som vissa kör kontinuerligt för att slippa större "blomningar" av AEFW. 

 

Just nu har vi Sixline-gyltor, Pseudocheilinus hexataenia, i de flesta akvarierna och jag hittar mer sällan koraller som har plattmask på sig. Så dessa verkar ha bra inverkan. 

 

Sen verkar plattmaskarna oftast äta specifikt av en eller ett par arter acropora, så det är inte säkert att de är så spridda i ett akvarium bara för att man upptäcker dom på en koloni. 

 

Risk för rörig text, lite trött.. Men det var lite om hur vi gjort. 

 

/ David 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, heddle sa:

Såg i en annan tråd att ni diskuterade om räkorna är revsäkra. Antar att de fungerat bra hittills?

Mina har varit 100% revsäkra. Nu har jag ju mest sps, det finns en del som säger att dom ger sig på mjukkoraller...sådana har jag inga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har som tur är inte haft aefw (vad jag vet). För min egen del hade jag gärna hållit nere populationen med rovdjur i fall jag fick mask, men jag undrar hur ni som väljer den metoden gör när ni säljer/byter fraggar osv. Jag kan tänka mig att det är mycket svårare att bli av med koraller om man har mask i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...