Gå till innehåll

Semestertider - Vilken lösning är bäst tycker ni?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Snart är det semestertider.

 

Fiskvakt med "mitt på trädet"-kunskaper är inhyrd. Avancerat underhåll går inte, matning och dylikt går bra. 

Läget:

 

Nitratvärdet allt för högt, fosfat under kontroll med GFO,

Nitratfilter fungerar inte som det ska då det ger 1 ppm nitrit utvattnet och jag har inte tid att styra upp det innan vi åker på semester :/

Nopox fungerar men tar ner fosfat till omätbart och så står det bara stilla och ingenting sker med nitraten.

 

Kör just nu med GFO och nitratfilter som ger 1 ppm i utvattnet. Nitratfiltret har stått under inkörning i veckan efter rengöring så värdet har också blivit högt i akvariet. Jag har prövat att doserar lite nopox vid sidan för att få ner fosfaten och det fungerar.

 

Vad hade ni gjort?

 

Låit nitratfiltret stå på med förhoppning att det kommer igång och kan sköta vattenvärden tillsammans med GFO? 

 

Stänga ner nitratfiltret (ingen kolkälla, ingen matarpump men låta intern cirkulation stå på) samtidigt som jag kopplar om så att jag doserar nopox med doserpump och låter fiskvakten mata mer med fryst foder för att ge mer fosfat i akvariet. Tänkte då ta ut GFO för att skapa bäst möjliga effekt av kolkälledoseringen.

 

Manuell dosering av nopox (allt doseras vid samma tillfälle då fiskvakten är här) och matning med mer fryst foder för att alltid ha tillgång till fosfat?

 

@jonasroman @stigigemla @Lasse @Slanten @greger 

 

 

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du har ju iallafall fiskvakt... Jag har ingen som vill ta sig an ett lättdrivet 720 med en massa levande. Har nu automatiserat allt, så nu behövs inte ens jag längre... Som inom kommunen... Man tar in konsulter som rationaliserar så mycket att till slut har de rationaliserat bort sig själva. Min uppgift blir att utföra vattentester.:uncomfortableness:

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, addo sa:

Jag skulle göra minimal matning och gfo, inget mer. Jag gillar att minska möjliga felkällor när någon passar karet åt mig.


Jag måste mata ganska kraftigt p.g.a. kirurgerna. De slåss om de inte får mat. Är helt enig med dig i det där med felkällor. Gillar inte att åka bort utan att ha översikten på att allt fungerar som det ska. :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Maten doserar du med foderautomat. Köp en som går att ställa in med flera olika tider varje dag. Min matar 3 ggr per dag. Det räcker, då jag inte har så mycket fisk. Vattenpåfyllning med ATO, Inget bakfall om det blir strömavbrott. Dospump sköter tillförsel av näringsämnen. Backup för pumpar med solceller(här kan man anpassa efter volym.... Kolla den här om ni vill... https://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=1007584&ws_tp1=cp&ref=PLA_HUS&subref=1007584&utm_source=PLA_HUS&utm_medium=PLAfeed&utm_campaign=PLA_HUS_feed&utm_content=1007584&gclid=CJ2T4v6Q5tQCFYuqGAodShgMhg.... Men jag tror att det är enklare att be grannen, god vän, svärmor, brorsan eller syrran.... Till nästa sommar borde vi starta en akvariepool, där vi tar hand om varandras burkar medan vi är på semester.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...