Gå till innehåll

Algproblem


wrang

Rekommenderade inlägg

Har lite problem med alger i karet.

600liters vatten

Refugium fullt med olika macroalger belyses 12h nattentid

 

Kör med triton metoden och deras "balling" core 7 triton metod

8ml/dygnet

Korallerna växer bra tycke jag.

 

Akvariet har vart igång sedan 26/9 så 277 dagar

 

Kh 7.5

Calsium 440

Magnesium 1370

 

Phosfat 0 eller 0.3

Nitrat 0 salifert

Salthalt 38

 

För att öka phosfaten så har jag börjat med brightwell NeoPhos och 3ml om dygnet. Imorse så var det 0.5 i fosfat och nu kl 17:00. 0 enligt salifert

 

Inga som helt ful alger eller cyano eller fulsand så får be om lite idéer.

 

Lite bilder

IMG_1911.JPG

IMG_1912.JPG

IMG_1913.JPG

IMG_1914.JPG

IMG_1915.JPG

 

 

 

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den där har jag också råkat ut för då och då. Är lite misstänksam om dess natur. Är inte hundra på att det är en ren alg utan att den kan vara bakterierelaterad på ett eller annat sätt. Har sett den vara beskriven som dino men är väldigt osäker på det.

 

Hur fungerade ditt refugium strax innan du började se tecknen? Det finns en rapport från en rätt så avancerad akvarist (d2mini) på Reef2reef som lyckades driva ner sitt kar till nitratbrist - Chaeto´n dog och han fick en massa problem med något liknande - han körde Tritonmetoden. Deras lösningar finns i två uppsättningar - en för refugium och en för de som kör annorlunda. Den för tritonmetoden skall innehålla ämnen för makroalger.

 

Hur jag blivit av med mina? Jag har råkat ut för det i mitt nano och där gjorde jag så att jag lade till en hel del eremiter, snäckor och hade en boll med chaeto som flöt i akvariet. Chaeton drog till sig algerna - skuggade under och jag tog ut bollen och sköljde den varje dag. Svårt att göra i ett 600 liters.

 

Jag är tveksam om höjning av näringsämnena hjälper i detta fall (med dessa alger) - kanske är det ett klassiskt sätt - att minska så mycket som möjligt - åtminstone på fosfaten. Nitraten tror jag inte har samma betydelse, eller med andra ord - jag skulle inte bry mig om att minska den om den ligger kring 1 - 10 ppm.

 

Men mekanisk rengöring och eremiter/snäckor samt tålamod. Vad sa dit senaste Tritontest (speciellt om järn)?

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja alger är en "jävla" otyg att hantera.... Gör man på ett sätt, får man bort någon alg, sen kommer någon annan som ett paket på posten med bud. Bekämpar man en annan, så kommer nästa.... När jag tittar på dina bilder, så känns det som om förutsättningarna för gröna alger verkar bra. Så vad kan då vara felet? I miljöer där gröna alger trivs, är det vanligtvis så att vattnet är fullt av kväve och eller fosfor.. Detta måste isåfall bort eller reduceras. Det gäller samtidigt att få ner näringsvärdena i akvariet och minska möjligheterna för tillväxt. Jag skulle börja med att mörklägga akvariet stora delar av dygnet. Bara en eller två timmars ljus per dag. Resten av tiden täcks akvariet så det inte får solljus heller.

Sedan kan kol källa vara bra. Läs på om vodka metoden (kanon bra) tycker jag... Fosfatremover för att minska möjligheten för algerna att få ny näring. Rensa ut så mycket som du kan av de alger som finns. När de dör, kommer de annars att förgifta vattnet. Sen behöver du se över hur algerna får sin näring. (För mycket fisk) (för mycket mat) (för litet eller dålig filtrering) (För mycket ljus) eller alla dessa samtidigt..... Kör du osmos??? (Nästan ett måste) enligt min mening.... Det finns på mycket skit i det vatten som kommer ur kranen att allt vatten som ska in i akvariet bör rensas med osmos. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@per.w Wrang är ingen nybörjare, han är faktiskt grundaren till Saltvattensguiden. När han frågar om hjälp så har inte standardmetoderna - vilka han känner väl till - hjälpt - det är därför meningslöst att komma med recept om reversed osmos (ej osmos - vilket är något helt annat) eller annan grundläggande metodik. Här är det erfarenhet av just de algerna som gäller - inte allmän metodik.

 
MVH Lasse

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack båda som sagt har haft saltvatten sedan 1993,
2001 blev det mer intresse och skapade artiklar, reportage, forum, admin etc innan det blev för mycket påhopp etc. Så artiklar, forum både danska , engelska Är vardag.

Tog imot å ställa frågan men nu fanns det ingen annan lösning.

Ska köpa mer eremiter men mina nuvarande sloss så mycket så det stör.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfaten var 0:ad för några dagar sedan
Lite fosfat och nitrat är bra annars så svälter ju korallerna. Se bara på. A. enzmann, ultra blek sedan 1 vecka så rädd att tappa denna men ingen vävnads död i sikte

Ska mäta igen värdena ikväll


Triton test har jag ej skickat in sedan mars å nu i sommar är kanske ingen idé om de ska ha semster

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det liknar det jag hade i mitt kar när jag kom hem från 2,5 vecka semester. 

 

När jag höjde nitratet (nollat nitrat) så minskade det till att bara vara lite kvar. Kanske bara slump men jag gjorde inget annat, hade kanske minskat av sig själv. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse....
Om man har de problem som beskrivits här och visar de bilder som jag sett. Måste man tillbaka till läroboken och saltvattnets abc. Det känns inte roligt när du kommer med någon pekpinne om att hem har startat svg. Det är lätt att tappa bort sig i alla metoder och skolor att man inte hittar hem igen. Så tillbaka till ruta ett..... Vad gjorde jag när det fungerade? Vad har jag ändrat? Vad blev resultatet? Varför blev det fel? Vad ska jag göra för att komma till rätta med problemet?

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfatreducering med Rowaphos eller dylikt och en mängd algätare är mitt förslag på lösning. Olika arter av algätande sniglar kan göra underverk.

Att du inte kan mäta fosfat innebär inte att inte finns någon fosfat. De där algerna är duktiga på att snabbt suga åt sig den. Du måste ta bort den innan de får den näringen.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@per.wVilken lärobok? Vilket abc? Det du svarade var rena standardsvar som många idag inte håller med om. Du pratar om höga näringsvärden - något som han klart skriver att han inte har (första inlägget). Sedan måste man ha någon liten känsla för vem man svarar. Ditt svar skulle i alla fall jag ha uppfattat som en knytnäve om jag hade varit i Wrangs läge och skrivit denna fråga. Han har gjort klart att han haft låga värden av både fosfat och nitrat. Den typ av alger/bakterier som visas på bilderna är inga normal alger - jag tror det är någon typ av cyano eller liknande organism. Läs Kims inlägg. Det finns organismer som inte behöver fosfaten eller nitrat i vattnet utan kan hämta upp den fosfor och det kväve de behöver ur organiskt material. Där kan du 0 alla värden - ändå ha en invasionn. Det är inte bara alla metoder som skiftar - vi har mycket mer olika organismer i våra kar idag. Organismer som inte var vanliga när "läroböckerna" skrevs.

 

Det var uppenbart att han inte var ute efter standardsvar

Citat

Inga som helt ful alger eller cyano eller fulsand så får be om lite idéer

För mig betyder detta att han är ute efter andra infallsvinklar än de vanliga


Jag har kört akvarier med 1,5 ppm fosfat och +10 i nitrat - inte en alg någonstans. Jag har kört akvarier med när 0 i fosfat och 0 nitrat - alg/bakterieproblem. Mycket betare skall till dock. I mitt nuvarande akvarium har jag värden upp mot 0,1 i fosfat och 1 - 10 i nitrat.

 

Tillsätter nitrat kontinuerligt, Jod och järn också. Men jag har snäckor i mängd och gott om eremiter. Jag har också en diadema sjöborre.

 

Det kunde kanske vara något att försöka med Wrang - diadema sjöborre. Vet att de har hemma sådana i de ruskiga kvarteren på Hisingen

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle nog vara en ide - om du får bukt på det och de börjar dö av så kommer du få lite för mycket fosfat ut igen.  Jag har en reaktor som jag kör mitt Al99 igenom. Pumpen till den reaktorn är kopplad till en timer i profiluxen. Timern kör jag i cyklisk, dvs jag kan ställa on och off tider. Just nu kör jag bara en halv minut på och 20 minuter av. (fosfat nära 0) Jag använder Hannas fosfat 0 - 2,5 mg bara för att inte jaga siffror. När fosfaten stiger - mäter ca 1 gång i veckan så kör jag den oftare. när den går som mest så brukar det vara 1 minut på - 2 minuter av - 300 liter vatten och ca 300 liter i timmen igenom reaktorn - 150 ml AL99

 

Det är svårt det här eftersom båda orsakerna - (näringsbrist och näringsöverskott) kan vara boven i dramat - beroende på vilken organism du drabbats av. Jag skulle nog spela safe här och starta AL99 men samtidigt höja nitraten lite. Är det femtielfte blandningen du gjort så höjer 1 ml nitratnivån med 0,5 ppm i 100 liter. Har du 500 liter vatten så skall du i med 10 ml. Femtielfteblandningen -> 40 gram KNO3 eller NaNO3 till 460 gram vatten.

 

Håll utkik om det blir ökad tillväxt eller inte.

 

Skaffa mer betare också - diadema kan vara ett alternativ som sagt var.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar på vad som triggat tillväxten.

Hade själv bryopsis latent någonstanns i min kub tidigare. Näringsvärden låg nära 0 och allt växte som ogräs, zoa gillade inte miljön och var ofta ihopdragna mestadels men spser älskade det. Sen bytte jag salt till annat märke och efter 2-3 vb så small det bara till på några dagar. Bryopsis tog över karet totalt och en 3 månader lång kamp att manuellt ta bort algen misslycksdes totalt. 

Nu ser det inte ut att vara bryopsis men situationen påminner lite om min. 

Så frågan är om du bytt ex saltmärke eller något speciellt spårämne som kan ha triggat explosionen av denna "alg"?

Tror också att manuell borttagning är bästa tipset i nuläget för att inte låta set sprida sig mer.

Gör ett extra tritontest för att se om något sticker ut i nuläget emot tidigare test.

 

Tillägg: låg P04 på 0.5ppm ? Isf skulle jag körs på rowaphos istället för al99, det gav mig höga värden på just al och fungerade inte i mitt stora kar.

 

Ändrat av Colan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-06-30 at 17:43, wrang sa:

 

Har lite problem med alger i karet.

600liters vatten

Refugium fullt med olika macroalger belyses 12h nattentid

 

Kör med triton metoden och deras "balling" core 7 triton metod

8ml/dygnet

Korallerna växer bra tycke jag.

 

Akvariet har vart igång sedan 26/9 så 277 dagar

 

Kh 7.5

Calsium 440

Magnesium 1370

 

Phosfat 0 eller 0.3

Nitrat 0 salifert

Salthalt 38

 

För att öka phosfaten så har jag börjat med brightwell NeoPhos och 3ml om dygnet. Imorse så var det 0.5 i fosfat och nu kl 17:00. 0 enligt salifert

 

Inga som helt ful alger eller cyano eller fulsand så får be om lite idéer.

 

Lite bilder

IMG_1911.JPG

IMG_1912.JPG

IMG_1913.JPG

IMG_1914.JPG

IMG_1915.JPG

 

 

 

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hej:-)

Det första jag tänker på är om du saknar betare? för även med låga näringsvärden, utan betare, får vem som helst trådalger till slut. 

Enligt min uppfattning skall du absolut inte dosera fosfat nu, det går ju rätt in till algerna o göder dom. Att ditt vatten har låga näringsvärden beror nog på att näringspoolen ligger i algerna, dvs totalt sett har du höga näringsvärden!, för man måste räkna ihop alla olika ställen där näringspoolen ligger...dvs vatten + alger  i princip. Du måste ju bli av med denna näringsreservoar som ligger i algerna, o enda sättet är mekanisk avlägsning i detta fall anser jag. Jag hade:

 

1) tatt upp de stenar som går o gjort rent 

2) gjort rent de på plats som ej går o ta upp så gott det går, o sen avlägsnat dessa frisläppta alger från systemet

3) belyst refugiet 24 timmar om dygnet tills vidare, samt planterat in makroalger (caulerpa i refugiet)

4) ej tillfört ngr näringsämnen alls (stoppat med fosfattillsats)

5) ej brytt mig så mkt just nu vilka värden du har i vattnet, eftersom det inte säger så mkt just nu(näringen ligger i algerna, ej i vattnet, i ditt fall)

6) framför allt: köpt minst en riktigt bra algätande fisk, kaninfisk?, gul kirurg? salarius? etc...samt ett ordentligt gäng sniglar o eremiter.

 

Mvh

Jonas

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beträffande själva algerna @wrang, så ser det för mig ut som klassiska trådalger, kanske Bryopsis. Ibland finns brunt inslag, och det beror nog på att algerna kan rent mekaniskt vara en bra yta för även bakterieväxt...men det känns helt sekundärt här. Jag tror du har vanliga "bonna"-alger, o metoden är mekanisk avlägsning, för i dessa ligger nu en stor näringspool. Dosera för allt i värden inga näringsämnen såsom nitrat o fosfat..det kommer ju göda dom ännu mer. Detta är inte cyano. Ej eller dino. Det är jag så säker på som jag kan bli utifrån bilderna. 

 

 Det jag vill åt här är att dina vattenvärden så länge du  har en stor algpool, kommer alltid visa falskt lågt. Så fort du av ngt skäl får tillskott av N eller P till vattnet, kommer det tas upp av dina trådalger(eller vilken sort det nu är), och vattnet kommer till synes vara återigen fritt från näringsvärden och på pappret ser det bra ut. Det är mest när man inte har dessa stora makropooler av näringsabsorbenter som ett nitrat eller fosfatvärde speglar hela karets näringsstatus. 

Så, med risk att upprepa mig lite (är en ovana jag har som ni får stå ut med...), strunta i vattenvärdena ett tag, dosera inget av av vare sig nitrat eller fosfat eller ens spårelement (tex  absolut inte järn, som nog dessvärre kan ingå lite i tritons balling)...när du avlägsnat alla algerna, där jag tycker fisk o lägre djur skall göra huvudjobbet, så kan du börja finlira igen med N  o P. Då skulle jag inte bli förvånad om du faktiskt steg lite i nitrat o fosfat när algerna är borta.

Därefter skulle jag i första hand hålla koll på fosfaten, så den inte sticker över 0.06, nitrat skulle jag även hädanefter vara mindre petig med, så länge det inte går över 10.

 

Varför fick du denna obalans från början? Jag gissar, för lite betare i kombination med en period (som du kan ha missat) med lite för högt fosfat

 

/Jonas

 

 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt var - så länge det inte finns en bra artbestämning av algerna så kommer du få motstående råd. Jag vill hävda - att det där är inte normala håralger - inte med de slemmiga bildningarna mellan dem. Men vad vet jag från några bilder - kan ha fel som vanligt. Jag har i alla fall haft den typ av alger och bekämpat med betare och mekanisk bearbetning. Inte brytt mig om näringsvärden men 0 i nitrat skulle jag inte vilja driva ett system med refugium. Det är ett jäkla tjöt om fosfor - kvävekvot i en annan tråd - vad gäller makroalger så kan kvävebehovet var upp mot 60 - 70 gånger högre än fosforbehovet. Att nolla nitrat med ett refugium är för mig att be om problem - förr eller senare.

 

Obalansen tror jag beror på att nitraten nollades - vilket påverkar makroalgerna negativt och de börjar släppa. Det finns flera sådana fall på ree2reef där verkligt avancerade akvarister dragit de slutastserna. Har man refugium så gäller lite annorlunda spelregler än normal.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beträffande själva algerna @wrang, så ser det för mig ut som klassiska trådalger, kanske Bryopsis. Ibland finns brunt inslag, och det beror nog på att algerna kan rent mekaniskt vara en bra yta för även bakterieväxt...men det känns helt sekundärt här. Jag tror du har vanliga "bonna"-alger, o metoden är mekanisk avlägsning, för i dessa ligger nu en stor näringspool. Dosera för allt i värden inga näringsämnen såsom nitrat o fosfat..det kommer ju göda dom ännu mer. Detta är inte cyano. Ej eller dino. Det är jag så säker på som jag kan bli utifrån bilderna. 
 
 Det jag vill åt här är att dina vattenvärden så länge du  har en stor algpool, kommer alltid visa falskt lågt. Så fort du av ngt skäl får tillskott av N eller P till vattnet, kommer det tas upp av dina trådalger(eller vilken sort det nu är), och vattnet kommer till synes vara återigen fritt från näringsvärden och på pappret ser det bra ut. Det är mest när man inte har dessa stora makropooler av näringsabsorbenter som ett nitrat eller fosfatvärde speglar hela karets näringsstatus. 
Så, med risk att upprepa mig lite (är en ovana jag har som ni får stå ut med...), strunta i vattenvärdena ett tag, dosera inget av av vare sig nitrat eller fosfat eller ens spårelement (tex  absolut inte järn, som nog dessvärre kan ingå lite i tritons balling)...när du avlägsnat alla algerna, där jag tycker fisk o lägre djur skall göra huvudjobbet, så kan du börja finlira igen med N  o P. Då skulle jag inte bli förvånad om du faktiskt steg lite i nitrat o fosfat när algerna är borta.
Därefter skulle jag i första hand hålla koll på fosfaten, så den inte sticker över 0.06, nitrat skulle jag även hädanefter vara mindre petig med, så länge det inte går över 10.
 
Varför fick du denna obalans från början? Jag gissar, för lite betare i kombination med en period (som du kan ha missat) med lite för högt fosfat
 
/Jonas
 
 

Hehe klockrent

Lite betare
Fick köpt en klassisk Salarias och en Sally light foot enligt affären kommer funka
Barnen blev glada så alltid nått. Glömde sniglar med får köpa det iveckan. Var vid havet idag å massa algbetare vid strandkanten.

Ja det blir att börja borsta varje dag


Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...