Gå till innehåll

Åter in i saltsvängen, Reefer 170 deluxe


kaptenen

Rekommenderade inlägg

  • 1 månad senare...

Efter ett par månaders dinoproblem så beslutade jag mig tidigare i veckan för att mörklägga karet. I samband med mörkläggning så har jag valt att medicinera med dinoxal för att ge dödstöten åt denna plåga. Efter tre dagar plockade jag bort x antal lager av sopsäckar och kan konstatera att nästan alla dinoflagellater har fått sig en käftsmäll och jag kan se vit sand igen på första gången på ett kvartal.. Finns fortfarande en liten mängd dinos kvar så fortsätter att medicinera med dinoxal ytterligare. Förväntat så har korallerna mått dåligt pga mörkläggningen men jag tycker ändå det har gått bra. Om jag får stå i valet att antingen förlora en korall eller två mot hela akvariet så känns valet ganska självklart. 

 

Fortsättning följer helt enkelt :klia:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, JonasK sa:

Usch, vilken ångest! :/ Så gött att du fått bukt med dinon! Och fortfarande med glöden uppe! Kämpa på! 

 

Ja det har varit kämpigt. Har provat alltifrån manuellt ta bort dinon, dosera massa phyto o zooplankton, skumma mer och mindre, mata mer för att få upp fosfaten, och att sluta med vattenbyten. Gjorde ett stort vb i julas och det gjorde att problemen som var i sanden även blev över hela ls:en också. Är därför väldigt försiktig just nu med att addera nytt vatten tills jag ser att läget har stabiliserats. Det känns riktigt bra nu att jag dödat av 99% av dinon men det gör ont att se korallerna så ledsna. Men jag fortsätter kämpa och har lärt mig min läxa, att inte använda för mycket fofsatabsorber då det troligen var det som drog igång allting från första början.. 

 

En bra sak i allt det här är väl att fiskarna är feta och mår bra av övermatningen haha!

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@kaptenenja fy f-n, jag vet precis vad du menar med att korallerna är ledsna. Jag körde 3 dagars mörkläggning för ett tag sedan och det märktes direkt att korallerna tog stryk. Särskilt min Duncan, den drog ihop sig till vad som kändes som 1/100-del av vad den hade varit i storlek.

 

Allt återhämtade sig dock väldigt snabbt, så hoppas att dina också gör det!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-02-12 at 12:17, JonasK sa:

@kaptenenja fy f-n, jag vet precis vad du menar med att korallerna är ledsna. Jag körde 3 dagars mörkläggning för ett tag sedan och det märktes direkt att korallerna tog stryk. Särskilt min Duncan, den drog ihop sig till vad som kändes som 1/100-del av vad den hade varit i storlek.

 

Allt återhämtade sig dock väldigt snabbt, så hoppas att dina också gör det!

 

Skönt att de återhämtade sig! Jag håller tummarna härborta. Jag tycker ändå de verkar ha klarat sig över förväntan men det är för tidigt att avgöra hur det kommer att gå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ingen återhämtning blev det här inte.. Majoriteten av korallerna är nu blekta och verkar gå döden till mötes tyvärr. Just nu är det endast två som fortfarande är i ett skick som går att kalla vid liv. Dinoflagellaterna har nu bytts ut mot cyano. Om jag får välja mellan dem två så är ju cyano hellre något jag har då min tidigare erfarenhet av cyano är att det är hyfsat enkelt att få bort, bara man ger det lite tid. Riktigt surt att korallerna inte hämtade sig. Känns riktigt ledsamt. Jag ska dock fortsätta försöka, för i all oreda och fanskap så såg jag idag att jag har småmusslor ibland stenen som jag aldrig ens har sett förut. I allt detta skräp finns ändå liv och jag tänker kämpa vidare för det!

 

Planerar att göra ett stort vattenbyte inom de närmaste dagarna för att nollställa litegrann. Skickade iväg test till tritonlab i förra veckan och resultatet var bättre än vad jag förväntade mig. Dock har jag en hög nivå utav tenn i vattnet enligt deras tester som jag inte riktigt vet vad det kommer ifrån. Kanske kommer från Dinoxal som jag använde i samband med mörkläggningen? 

 

Hur som haver tror jag att ett vb och att suga upp det mesta av cyanon kan vara steg ett i rätt riktning.

tritontest.pdf

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, MichaelE sa:

Jag hade samma upplevelse mid dinoXal, knäckte dinon men fick rejält med cyano efteråt. Min misstanke är att det slår ut inte bara dino utan även andra saker som gör att cyanon får fritt spelrum.


Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Kan va så. Nu återstår bara och se om jag kan få bort cyanon också. Gick från färg brun till röd :klia:

 

Frågan återstår om vart allt tenn kan komma ifrån. Ska kika om dinoXal möjligtvis innehåller tenn och om det är förklaringen. Fortsättning följer, osmosen pumpar på med nytt vatten så bli stort vb imorgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu tror jag att jag börjar se ljuset på tunneln vad gäller cyanon. Den växer fortfarande till sig mellan vattenbyten men i mycket långsammare takt och nu känns hela situationen under kontroll och den har lämnat stenen nästan helt och hållet. Fortsätter den och inte vill ge upp så kommer jag att ta ur all sand men jag prövar gärna ett tag till på den metod jag har kört nu senaste månaden.

 

Ökade cirkulationen med inköp av två rossmont m3000 och styrenhet. Gillar dessa streamers och kul med möjlighet att kunna styra styrkan så att det är lite lugnare främst om nätterna.

 

Har kört på 20% vb varenda vecka nu för att få ut nitraten. Har skapat sandstorm i akvariet och filtrerat ut detrius manuellt genom filtervadd och skummat kraftigare samt minskat matningen.

 

Rengjorde även sumpen ordentligt för att få bort massa restprodukter därifrån samt rengjort alla pumpar och skummaren från topp till tå. Märkte ganska tidigt att röra runt i sanden för att störa cyanon inte hjälpte utan det blev bara värre, och att det är att jag måste få ren sanden för att få resultat. 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten halvtaskig bilduppdatering men en bild säger mer än tusen ord. Cyanon börjar sakta ge med sig och från att ha bildat matta över i princip hela sandbädden på ett dygn tidigare så har den minskat ned och bildat en liten mattbit till höger i bilden på en hel vecka utan att ha rört det. Finns en del småbitar av den på andra ställen också men ingenting som oroar mig och kommer antagligen att ge med sig med fortsatt hård skötsel. Planterat in en del nya koraller, bl.a den stora röda flakmontiporan som @Rameau hade i sitt tidigare kar. Den blev delad i två stora bitar och tre andra småbitar har fått en plats också. Dessa får nog flytta på sig längre fram när mer korall kommer in. Redan sett tillväxt på dessa så det är ju alltid ett bra tecken :) 

 

Fiskarna mår bra och blir tjockare, och clownhonan blir allt aggressivare. Går inte att ta ner handen utan handskar för då är hon direkt och biter. Med handskar går bra dock av någon anledning så det blir ju egentligen win win av hela situationen. 

 

Haft en del tankar om en anemon till clownerna när allt har stabiliserat sig ytterligare, dock vet jag att de kan växa sig stora och ta över ett kar fort. Kanske får bli en större bytta först innan jag går in på den linjen :dance:

 

 

IMG_4803.JPG

IMG_4793.JPG

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Lite testning utav vattnet idag. Beställt även ett tritontest för att se hur utvecklingen har gått med både tennhalten och fosfaten. Dagens mätning:

 

Salthalt 1.026

Temp 25,4

KH 8,6

Ca 410 

Mg 1320

NO3 2,5 fantastiskt förbättring mot 25 som det var för ca 2 mån sen. Många vattenbyten senare...

 

Kalciumet tåls att höjas lite. I de näringsrika förhållandena har kalkalgerna verkligen exploderat och med nya koraller som kommit in förbrukas det fort :)

 

 

IMG_4853.JPG

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu har senaste tritontestet kommit in och jag är nöjd med resultatet. Lyckats fått ner fosfaten och fosforn till en bra nivå jämfört med tidigare. Även lyckats halvera mängden tenn men barium och silikon har ökat. Tror det kan ha och göra med att jag i princip blivit tvungen att sluta med både rowaphos och kol, med en massa vattenbyten så verkar triton mena på att silikonet kan komma ifrån ens RO/DI vilket kanske inte är helt omöjligt. Alltid kul att se att doserpumparna gör sitt jobb med det väsentliga iaf :)

 

 

triton2018041.png

triton2018042.png

triton2018043.png

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Dinon har kommit i sanden efter en period utan den. Nu verkar den dock ha en mer långsam approach och problemet hänger ihop med att mina näringsnivåer nollas alldeles för lätt i akvariet. Har börjat mata mycket kraftigare för att få upp fosfaten och ska även börja dosera lite KNO3. Nu verkar det dock som att tillväxten har avstannat och håller sig mest i framdelen av sanden i akvariet. 

 

Som tur är så är inga koraller eller andra djur påverkade så de växer på och visar fina färger. Inte vågat köpa in så mycket nytt men när detta är på rätt köl igen så har jag lite idéer om vad jag vill göra.

 

Koraller i akvariet just nu är:

 

Montipora röd flak (två stora och två mindre kolonier)

Montipora grön flak

Euphyllia glabrecens

Zoa fire and ice

Acanthastrea lordhowensis

Favia sp. "dragon soul"

 

Bilder ska man ju försöka ta också när tillfälle ges :) 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Nu har det rullat på hyfsat den senaste tiden. Märker på rutorna att jag har för få algätare/ högre näringsvärden då det behövs skrapas ofta. Men koraller växer och andra djur frodas så inte ska man klaga. Haft ett KH som tycks stiga trots att jag minskat det doserpumpen ska dosera dagligen. Kalibreringen är inga konstigheter så jag får gräva vidare vad det kan bero på. Kan ju vara så enkelt som att testet visar fel.

 

 

IMG_5525.JPG

IMG_5540.JPG

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
  • 3 veckor senare...

Gjorde lite mätningar under dagen som gav ett ganska högt nitratvärde på runt 15-20. Antingen beror det på att jag har varit på latsidan med vattenbyten sista tiden eller så börjar testerna bli gamla. Hursom så rullar det på en bra nivå i karet och jag hade inte tänkt göra drastiska förändringar. Jag fortsätter kampen med clownfisken om vem som bestämmer hur det ska vara möblerat och några gånger om dagen snöar det i karet.. Sanden hålls ju hyfsat ren iaf. Är i tankarna på att bygga in den lilla ATO:n som följde med karet till ett refugium. Idag agerar den förvaringslåda för de saker som används minst :P 

 

Tanken är då att ha en liten pump ifrån skummarfacket som pumpar upp vatten i refugiumet och sen rinner det ut i ett rör som går ner i returfacket. Någon härinne som gjort något liknande på ett reefer 170? Såg en på ett av de amerikanska forumen gjort något liknande men kan inte hitta tillbaka till den tråden..

 

Levande som nu finns i karet:

 

1 Ecsenius bicolor

1 Amphirion ephippum

1 Anthias okänd

1 Bangaiikardinal

 

Pepparmintsräka

Putsarräka

Mithrax krabba

Eremiter

Astreasnäckor + egen stam av mini turbos (trott att det varit collonista men några av exemplaren börjar bli stora och ser ut som klassiska turbosnäckor, ca 2-3cm i bredd)

 

Acropora enchinata "pacman"

Montipora röd flak

Montipora grön flak

Seriatopora hystrix

Stylophora milka

Zoa fire and ice

Favia "dragon soul"

Caluastrea furcata

 

Förlorade tyvärr nyligen en acanstrea till en hungrig pepparmintsräka som var där och pickade konstant.. Fick upp räkan ur karet alldeles för sent så korallen tynade bort sakta men säkert. Den har högst troligen även vart på en euphyllia då denna har endast ett levande huvud kvar. Tänker vänta med fler lps:er tills den pepparmintsräkan som är kvar har trillat av pinn eller att jag får upp den. Den som är kvar är dock inte på koraller och håller sig mest i det dolda.

 

 

 

IMG_5847 (2).JPG

IMG_5857 (2).JPG

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-12-28 at 00:53, kaptenen sa:

Gjorde lite mätningar under dagen som gav ett ganska högt nitratvärde på runt 15-20. Antingen beror det på att jag har varit på latsidan med vattenbyten sista tiden eller så börjar testerna bli gamla. Hursom så rullar det på en bra nivå i karet och jag hade inte tänkt göra drastiska förändringar. Jag fortsätter kampen med clownfisken om vem som bestämmer hur det ska vara möblerat och några gånger om dagen snöar det i karet.. Sanden hålls ju hyfsat ren iaf. Är i tankarna på att bygga in den lilla ATO:n som följde med karet till ett refugium. Idag agerar den förvaringslåda för de saker som används minst :P 

 

Tanken är då att ha en liten pump ifrån skummarfacket som pumpar upp vatten i refugiumet och sen rinner det ut i ett rör som går ner i returfacket. Någon härinne som gjort något liknande på ett reefer 170? Såg en på ett av de amerikanska forumen gjort något liknande men kan inte hitta tillbaka till den tråden..

 

Levande som nu finns i karet:

 

1 Ecsenius bicolor

1 Amphirion ephippum

1 Anthias okänd

1 Bangaiikardinal

 

Pepparmintsräka

Putsarräka

Mithrax krabba

Eremiter

Astreasnäckor + egen stam av mini turbos (trott att det varit collonista men några av exemplaren börjar bli stora och ser ut som klassiska turbosnäckor, ca 2-3cm i bredd)

 

Acropora enchinata "pacman"

Montipora röd flak

Montipora grön flak

Seriatopora hystrix

Stylophora milka

Zoa fire and ice

Favia "dragon soul"

Caluastrea furcata

 

Förlorade tyvärr nyligen en acanstrea till en hungrig pepparmintsräka som var där och pickade konstant.. Fick upp räkan ur karet alldeles för sent så korallen tynade bort sakta men säkert. Den har högst troligen även vart på en euphyllia då denna har endast ett levande huvud kvar. Tänker vänta med fler lps:er tills den pepparmintsräkan som är kvar har trillat av pinn eller att jag får upp den. Den som är kvar är dock inte på koraller och håller sig mest i det dolda.

 

 

 

 

Jag kör med två pumpar i sumpen.

En som tar hand om själva karet returen den andra servar min ,en så länge bara aktivt kolfilter och refugium

(refugium ej färdigt väntar på KESSIL A380 HALO 2 led lampor.

tyvärr så är det för tidigt att uttala mig om hur det det fungerar.

Jag tycker att det kommer att funka.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, jarecki68 sa:

Jag kör med två pumpar i sumpen.

En som tar hand om själva karet returen den andra servar min ,en så länge bara aktivt kolfilter och refugium

(refugium ej färdigt väntar på KESSIL A380 HALO 2 led lampor.

tyvärr så är det för tidigt att uttala mig om hur det det fungerar.

Jag tycker att det kommer att funka.

 

Jag ska definitivt prova det. Ser inte heller något problem i det, annat än det trånga utrymmet jag har att jobba med i sumpen. Krävs dock ingen stor pump för att lyfta vattnet ca 50cm till där ATO:n är placerad i dessa kar, så det borde nog gå bra. Berätta gärna hur du upplever att ditt har fungerat när det har varit igång ett tag :)

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, kaptenen said:

 

Jag ska definitivt prova det. Ser inte heller något problem i det, annat än det trånga utrymmet jag har att jobba med i sumpen. Krävs dock ingen stor pump för att lyfta vattnet ca 50cm till där ATO:n är placerad i dessa kar, så det borde nog gå bra. Berätta gärna hur du upplever att ditt har fungerat när det har varit igång ett tag :)

 

på min setup, ska ha overflow från karet till fuge direkt sen till skummare facket. Vet inte om det ska fungera med din setup.  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Stoppade pumparna idag och satte på 100% på alla LED:sen för att ta en liten titt ovanifrån. Om man hade möjligheten att alltid kunna se det uppifrån på det sättet hade jag valt det alla dagar i veckan!

 

Korallerna mår överlag bra, bifogar senaste ICP testet från tritonlab. Efter att jag hade sålt av det mesta av mina rödflak montis så fick den sista delen för sig att vika sig, troligen p.g.a. högt fosfat som jag hade en period precis efter årsskiftet. Jag hade under en längre period klarat mig bra utan fosfatremover men nu tycks jag behöva det igen så jag har i en liten dos i sumpen som jag byter varannan månad. Har minskat matningen av pellets igen då jag tror att det var min ökade användning av detta som var orsaken, i då samband med inga removers. Det har funnits levande vävnad kvar med en del polyper, och nu är den påväg tillbaka sakta men säkert.

 

En Elddvärgkjesare har även fått flytta in i karet och är en väldigt aktiv och fin firre. Tackar @Jokkmokksjocke  för denna då det är hans tidigare som ni sett i hans tråd :)

 

 tritontes0519.pdf

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...