Gå till innehåll

Liverapport från korallreven i Maldiverna.


Ouscazz

Rekommenderade inlägg

Efter tre dagar i Lahviyaniatollen är det med stor bestörtning vi ser att mer än 90% av korallreven är döda. Senast vi var här på samma ställe var i februari 2015. Då var revet 100% friskt. Allt dog efter El Nino 2016. Det ser förfärligt ut och papegojfiskar eroderar reven snabbt. Det mesta som lever är en del LPS men det finns en del Acropora som har överlevt och har fina tillväxtkanter. Det ser med andra ord inte helt hopplöst ut. Jag skall filma lite nästa gång jag är ute på revet.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Filmat eländet idag. Lite blåsigt och guppig sjö, så det var svårt att filma stabilt. Nästan total död av Acropora. Samtliga flakväxande Acropora är döda, har inte sett ett enda levande flak. Dock hittar man massor av små kolonier av Acropora så det finns hopp om att revet kommer tillbaks till sin forna prakt. Jag blev glad över att se att min favoritkorall har klarat sig nästan helt utan skador. Jag vet inte vad det är för art, men någon form av Acropora måste det vara. Det finns bara en enda koloni av denna art på hela revet runt ön, har aldrig sett den någon annanstans heller. Grenarna är väldigt grova, runt 5-7 cm i diameter. Den syns 5.30 in i filmen. Korallen finns även med i filmen från 2015.

 

Först en film från samma rev tagen i februari 2015. Friskt och gnistrande vackert rev.

 

 

 

Här är dagens film från samma rev... bara ihopklippt, i övrigt oredigerad. Mest elände, men med små ljusglimtar.

 

 

@Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Massor av alger, bruna och gröna. Inga sjöborrar, men det har jag iofs aldrig sett i Maldiverna. Sjögurkor i massor dock.

Botten av lagunerna är till stora delar täckt av någon som ser ut som gröna Dino eller Cyano, men det kan såklart vara en vanlig alg. Det släpper i små bitar och flyter till ytan. Vattnet står ganska still på läsidan av ön.



Skickat från en iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför jag frågade är att man har gjort försök på andra ställen där man plockat bort sjöborrarna och iakttagit vad som hänt (då på friska rev). Det visar sig att i dessa fall så tar algerna över även i havet om betarna stäng ute.

 

Du har nog en kombinerad effekt. Hur ser det ut på de exponerade sträckorna - ut mot havet?

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ut mot havet, på djupbranten, ser det likadant ut. Fast färre alger. Likaså på andra sidan ön där strömmarna är starkare. Inga alger där. Betare finns det gott om i form av olika sorters sjögurkor. Svårt att uppskatta antal, men där är iaf minst en stor sjögurka på 10kvm rev eller så.

Lokalbefolkningen säger att koralldöden kommer med jämna cykler om 5-10 år. Vet inte om det stämmer... men det är inte omöjligt, man ser att tillväxten är oerhört snabb på de små Acroporakolonier som har återetablerat sig. Många gånger snabbare tillväxt än i något akvarie.

Jag skall ta med mig ett par deciliter havsvatten hem, om någon är sugen på att göra ett test på det.



Skickat från en iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lysande. Jag har 3dl Maldiviskt havsvatten på flaska, taget direkt på revet. Åker hem i övermorgon.

Det skulle vara intressant att veta vad Tritonlab tycker att man skall tillsätta...


Skickat från en iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
On 2017-07-06 at 17:45, Ouscazz sa:

Filmat eländet idag. Lite blåsigt och guppig sjö, så det var svårt att filma stabilt. Nästan total död av Acropora. Samtliga flakväxande Acropora är döda, har inte sett ett enda levande flak. Dock hittar man massor av små kolonier av Acropora så det finns hopp om att revet kommer tillbaks till sin forna prakt. Jag blev glad över att se att min favoritkorall har klarat sig nästan helt utan skador. Jag vet inte vad det är för art, men någon form av Acropora måste det vara. Det finns bara en enda koloni av denna art på hela revet runt ön, har aldrig sett den någon annanstans heller. Grenarna är väldigt grova, runt 5-7 cm i diameter. Den syns 5.30 in i filmen. Korallen finns även med i filmen från 2015.

 

Först en film från samma rev tagen i februari 2015. Friskt och gnistrande vackert rev.

 

 

 

Här är dagens film från samma rev... bara ihopklippt, i övrigt oredigerad. Mest elände, men med små ljusglimtar.

 

 

@Lasse

Så trist att se, är vanligare att se uppladdade filmer/bilder mm på blekta förstörda rev än friska vackra rev numera.. Har i flera år tänkt att skaffa dyk-cert men motivationen finns knappt kvar för det längre. Får vara glad över att jag hann snorkla en del över friska rev, ser mörkt ut för att det ska bli någon dykning, känns förjävligt att skriva men så ser det ju ut.. (Det blev ju inte muntrare av att en klimat-förändrings förnekare och tillika galning tillträdde som USAs president heller)

Ändrat av DanneI
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

Kan du förvara den i kylskåp? Någon gång i september kommer jag ner till Stehag (har en dotter där) - om ingen annan skickat in den så kan jag hämta den då.

 

MVH Lasse

 

Absolut!

Jag bor mindre än 10 minuters bilväg från Stehag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Lite nya rapporter från Maldiverna. Vi är på plats igen, men i en annan atoll den här gången. Baa Atholhu som är med på UNESCOs världsarvslista. Reven är lika illa åtgångna här som i Lahviyani Atholhu. Men de är på långsam återväxt. Fiskfaunan är lite annorlunda här trots att det bara skiljer ca tre landmil mellan atollerna. En av de vanligaste fiskarna här är vitbröstad kirurg som finns i tusental. Vi har också sett rätt många Påfågelkejsare (Pygoplites Diacanthus) varav en för en timme sedan som var bortåt 30cm lång.

Återkommer med film när vattnet är lite lugnare än idag.



Skickat från en iPhone med Tapatalk

  • Gilla 6
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hemma igen. Det blev inte mycket filmat.. det blåser mer eller mindre konstant runt 8-10 m/s på Maldiverna vilket gör att oroligt vatten gör det svårt att filma när man snorklar, det bara guppar upp och ner hela tiden. Generellt är reven på Amilla Fushi i mycket dåligt skick, de är helt rensade på alla stora SPS-kolonier, allt är dött. Som tidigare sagt finns det en viss återväxt på bl.a. Acropora. Men det går långsamt och de är inte mer än i "fraggstadiet", endast någon centimeter långa grenar. Hoppas bara att temperaturen håller sig stabil så att de små Acropora-kolonier som har etablerat sig kommer att överleva. LPS har klarat sig bättre, inte bra, men något bättre. Trots detta är det rätt kul att snorkla, man tittar mer på fisklivet än tidigare. Och fisk finns det gott, alla sorter, storlekar och färger. Svågern min blev attackerad och rejäl biten i benet av en stor Titan Trigger (Balistoides Viridescens) i början av veckan. Riktigt obehaglig upplevelse. Titan Trigger är ena fula och aggressiva tryckare, storlekar runt 70-80cm är ingen ovanlighet. Jag har själv blivit attackerad flera gånger men har alltid lyckats avstyra betten. Svågern blev attackerad bakifrån, han såg den aldrig komma.

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, titans är hatobjekt.. Det är inte min film, men det funkar som du skriver. Lägga sig på rygg och paddla med fenorna som vapen, men det förutsätter att man ser attacken komma. De har ett kännetecken för aggressivitet, de reser alltid de svarta fenstrålarna på nacken strax innan de går till anfall. Då är det bara att göra sig beredd på att slåss tillbaka. Jag har blivit attackerad några gånger när vi har badat i de grunda lagunerna, då är anfall bästa försvar. Om man springer emot dem i vattnet så flyr de alltid. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...