Gå till innehåll

Clowdy water


Rekommenderade inlägg

Som några av er läst, om ni följt min tråd??? Så har jag slutat med zeo och istället börjat med biopellets.

Idag efter att det gått nu tre dagar, så var vattnet disigt (vit dimmigt)... När jag läste på litet så visade det sig att det kan vara följden av bakterie anhopning. Det är inte "new tank syndrome" eftersom den varit igång länge och inga stora vattenbyten har gjorts. Själva principen med biopellets är ju att skapa en bakterieflora i filtret som ska bearbeta vattnet som går igenom filtret. Kan det vara så att den bakteriefloran exploderat och att detta är en effekt av detta? Vad tror ni? I artikeln jag läste, tittade på så framkom det att UVC ganska snabbt  gjorde vattnet klart igen.. Syftet med UVC var att ta död på bakteriefloran som då medförde att vattnet blev rent igen. Denna process var ganska snabb efter att man kört igång UVC. Men om jag nu ska ha ett filter med biopellets istället för zeo, då kan jag ju inte köra UVC för att ta död på dessa, korrekt??? 

Några idéer??

Ändrat av per.w
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du vill helst inte ha ut bakterierna i vattnet för du riskerar en kraftig sänkning av syre om bakterierna blir för många.

 

Du bör sikta på att få så mycket av bakterierna som möjligt rakt in i skummaren och du kan använda uv för att minimera bakterierna i den fria vattenkolumnen.

 

När man kör biopellets blir/ska bakterierna helst bli knutna till filtret och då kan du köra vad du vill vid sidan av (kanske inte ozon?) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningen till att inte köra UVC i zeosystemet är att bakterierna (mulmen som du skakar loss varje dag) utgör en födokälla för korallerna i detta system. Bakteriemulmen är en av hemligheterna bakom systemet. Du bestämmer - till en viss grad och för vissa bakterier - hur mycket du skakar loss via mängden på den kolkälla du använder i systemet.

 

Med biopellets så har du kolkällan internt och därför inte speciellt bra kontroll över bakterieproduktionen. Du "backspolar" också filtret kontinuerligt genom att biopelletsen svävar och nöter på varandra. Ju kraftigare du har strömmen av vatten igenom biopelletsfiltret - desto kraftigare blir avnötningen av kolkälla och bakterier. Ju mer biopellets du har desto mer bakterieproduktion. Mjölkigheten du har är troligtvis en överproduktion av bakterier

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...