Gå till innehåll

Nu får det vara nog för min del


Jeanette Johansson

Rekommenderade inlägg

Tack snälla medlemmar på denna sida för all hjälp och stöd jag fått med mitt akvarium men nu orkar jag inte mer.

Jag har inte haft annat än problem med det sedan jag köpte det för snart 6 månader sedan och nu är det fullt med brun alger fortfarande och cyano angreppen har kommit tillbaka.

Jag blir helt ärligt sjuk av att hålla på med det så hur gör man en annons för att sälja allt? och vad kan man begära för det? komplett med koraller, sten fisk och så cyano och alger och skit förståss

Jag lyckas inte få i ordning på det även om ni ger goda råd så är allt bara kaos och jag orkar inte med vattenbyten 2 ggr i veckan igen som jag precis slutade med för nån månad sen då jag precis trodde att jag fick ordning på det. OM det skall vara så här mycket jobb och slit och att det inte ens går en enda dag som jag kan sitta och njuta av det då får det vara

 

Tack i alla fall alla 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej Jeanette , istället för att kasta in handduken och lägga ner , varför väljer du inte en modell som passar just dig ,om du ska ha ett sådant här 

https://www.google.se/search?q=acropora+tank&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwj9wrTVhoTVAhVsJpoKHaOjB8IQsAQIJQ&biw=1366&bih=662

 

Då är all vaken tid bara för akvariet , du kan inte ens gå förbi ikeas köks avdelning utan att gå igenom alla plastburkar , inte till köket utan som akvariegrejer ,

lägg i en sjöborre och prova lite zoanthus , de kräver inte så mycket , och det växer som ogräs om det funkar med dom ,

 

https://www.google.se/search?q=zontus+tank&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiS16eJiITVAhVDIpoKHV_PAX8Q_AUICigB&biw=1366&bih=662#tbm=isch&q=zoanthus+tank

 

Jag vet inte hur ni gör där du bor , men här brukar vi byta eller ge bort till varandra , och då blir det inte så dyrt 

Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Stefan molin sa:

Hej Jeanette , istället för att kasta in handduken och lägga ner , varför väljer du inte en modell som passar just dig ,om du ska ha ett sådant här 

https://www.google.se/search?q=acropora+tank&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwj9wrTVhoTVAhVsJpoKHaOjB8IQsAQIJQ&biw=1366&bih=662

 

Då är all vaken tid bara för akvariet , du kan inte ens gå förbi ikeas köks avdelning utan att gå igenom alla plastburkar , inte till köket utan som akvariegrejer ,

lägg i en sjöborre och prova lite zoanthus , de kräver inte så mycket , och det växer som ogräs om det funkar med dom ,

 

https://www.google.se/search?q=zontus+tank&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiS16eJiITVAhVDIpoKHV_PAX8Q_AUICigB&biw=1366&bih=662#tbm=isch&q=zoanthus+tank

 

Jag vet inte hur ni gör där du bor , men här brukar vi byta eller ge bort till varandra , och då blir det inte så dyrt 

Mvh Stefan

Ja jag skulle bli glad om någon kunde ge/byta lite med mig då jag har jättesvårt att komma bort till triton då jag bor i Södertälje och ingen jag känner har någon större lust att åka dit...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jeanette ,  tyvärr har jag inga kontakter där uppe längre som kan hjälpa till , vilken  blandning kör du med väteperoxid ?  

väteperoxid funkar till det mesta , och glasrosor gillar det inte , dom drar ihop sig direkt , om du inte har så känsliga djur är det inte så farligt om du råkar överdosera lite,

hur ser dit kar ut nu egentligen ?

mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, Stefan molin sa:

Hej Jeanette ,  tyvärr har jag inga kontakter där uppe längre som kan hjälpa till , vilken  blandning kör du med väteperoxid ?  

väteperoxid funkar till det mesta , och glasrosor gillar det inte , dom drar ihop sig direkt , om du inte har så känsliga djur är det inte så farligt om du råkar överdosera lite,

hur ser dit kar ut nu egentligen ?

mvh stefan

 

IMG_20170712_212148.jpg

IMG_20170712_212125.jpg

IMG_20170712_212042.jpg

IMG_20170712_212103.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jeanette , så farligt var det ju inte , om du stoppar i en eller två sjöborrar så rensar dom upp det på en vecka , karet har inte mognat riktigt ,

men sjöborrar tar allt även kalk alger till slut ,

det finns en fusk metod ,ta en kraftig plast påse , typ fisk påse , fyll den med sand , helst korallsand om du skulle råka ha sönder den ,

lägg den på stenen , då får algerna inget ljus och på ett par dagar så har smådjur och mask sanerat stenen , det är bara kalk alger som är kvar ,

sen är det  bara att flyta runt påsen  där du vill bli av med alger , men du behöver ändå något djur som betar alger

mvh stefan

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle gärna köpa sjöborrar om jag kunde ta mig in till akvariet, skulle även kunna tänka mig någon alg ätande fisk eller krabba men som sagt, har svårt att ta mig dit och nu när min mor avled för 2 veckor sedan har jag ganska fullt upp med att hjälpa pappa med begravning osv men får se om jag kan ta mig in dit eller betala frakt för levande 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Stefan molin sa:

Hej Jeanette , så farligt var det ju inte , om du stoppar i en eller två sjöborrar så rensar dom upp det på en vecka , karet har inte mognat riktigt ,

men sjöborrar tar allt även kalk alger till slut ,

det finns en fusk metod ,ta en kraftig plast påse , typ fisk påse , fyll den med sand , helst korallsand om du skulle råka ha sönder den ,

lägg den på stenen , då får algerna inget ljus och på ett par dagar så har smådjur och mask sanerat stenen , det är bara kalk alger som är kvar ,

sen är det  bara att flyta runt påsen  där du vill bli av med alger , men du behöver ändå något djur som betar alger

mvh stefan

ska jag lägga i en plastpåse i akvariet? hur får jag den att stanna på stenen utan att den flyter runt i  flödet i akvariet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej , om du släcker ner eller dämpar belysningen , så minskar algerna och  börjar dö av  , men när du ökar belysningen kommer algerna till baka , och du är till baka på ruta 1

men om du kör som vanligt så kan du ta lite alger bit för bit ,om du störs av alger ,och låta bakterier och smådjur jobba  ,fast det allra enklaste är om du får tag på ett par sjöborrar  , eller något annat som håller efter algerna  ,då slipper du göra något alls , och börja njuta av ditt kar , 

mvh stefan

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Stefan molin sa:

hej , om du släcker ner eller dämpar belysningen , så minskar algerna och  börjar dö av  , men när du ökar belysningen kommer algerna till baka , och du är till baka på ruta 1

men om du kör som vanligt så kan du ta lite alger bit för bit ,om du störs av alger ,och låta bakterier och smådjur jobba  ,fast det allra enklaste är om du får tag på ett par sjöborrar  , eller något annat som håller efter algerna  ,då slipper du göra något alls , och börja njuta av ditt kar , 

mvh stefan

Ok. Ska kolla om jag kan få tag i en sjöborre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Putsarräkor är rätt bra att ha. Har hjälpt mig ett par gånger när fiskarna har haft vita prick, kanske skulle funka till dina fiskar med. 

Sen till akvariet så som ditt ser ut nu så såg mitt ut innan jag fick tag på mangrove skott nu var detta några år sen.

Innan gjorde jag som alla andra sa byt vatten så du får ned näringsnivån i akvariet. Samt ibland plocka jag ur dom värsta stenarna och skrubba bort alla alger o sköljde stenen en massa gånger i saltvatten. Så gick det ett par veckor o så var algerna tillbaka. Nä en mangrove kur i akvariet och några putsar räkor eller pepparmints räkor så plockar dom glasrosorna med så slipper du hålla på o göra det själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-07-15 at 08:29, hundben sa:

Putsarräkor är rätt bra att ha. Har hjälpt mig ett par gånger när fiskarna har haft vita prick, kanske skulle funka till dina fiskar med. 

Sen till akvariet så som ditt ser ut nu så såg mitt ut innan jag fick tag på mangrove skott nu var detta några år sen.

Innan gjorde jag som alla andra sa byt vatten så du får ned näringsnivån i akvariet. Samt ibland plocka jag ur dom värsta stenarna och skrubba bort alla alger o sköljde stenen en massa gånger i saltvatten. Så gick det ett par veckor o så var algerna tillbaka. Nä en mangrove kur i akvariet och några putsar räkor eller pepparmints räkor så plockar dom glasrosorna med så slipper du hålla på o göra det själv.

Ok, nu har dock tyvärr båda mina clowner samt min dottyback dött, kvar finns mina två kardinaler som inte ser ut och må så bra dom heller, så snart är karet tomt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...