Gå till innehåll

Cyanoutbrott och förvirring kring fosfat/nitrat-balansen


Rekommenderade inlägg

Hej! Jag har haft mitt kar igång i 8 månader. Kör T5 i ca 10h om dagen, osmosvatten, levande sten & levande sand, har tre kirurger, två clowner & chromisar, samt en Salarias & sandvändare, sjöstjärna, diadema och städpatrull bestående av en del sniglar & 1 eremit, så med andra ord ganska mycket belastning. Kör Deltec skummare, har 560 l, ca 13000l/h i cirkulation. Ingen annan filtrering förutom mekanisk med filtersocka. Matar en till två gånger om dagen, lite olika, pellets, nori, artemia. Jag har några mjukkoraller, en BTA och SPSer som ser ut att trivas fint, åtminstone har de gjort det till för några dagar sedan. Mitt kar var jättefint till innan senaste vattenbytet. Jag gör vattenbyten 1 gång i månaden på ca 10-15% och underhåller värdena med tillsatser manuellt. Hittills har det fungerat väl. Jag mäter KH, Ca, Mg nästan dagligen med Salifert och allt verkar ligga ganska stabilt på:

KH 7,5

Ca (har svajat lite, går ner väldigt fort ibland) 400-440

Mg 1290

Nitrat 10 (men det är JBLs test, litar inte riktigt på det)

Fosfat ?? 0 enligt mitt test från JBL vilket säkert inte stämmer

 

Jag har tyvärr inte kunnat investera i ett nitrattest från Salifert än, eller köpa en hannachecker för att kontrollera fosfatet.

 

Efter senaste vattenbytet med Red Seas salt så drog anemonen tillbaka sig och blev väldigt liten, kenyaträden nästan välte omkull, läderkorallens polyper öppnar sig ej som förut och sanden blev täckt av något som liknar cyano. En röd hinna la sig på många ställen på stenen, mjukkorallerna, ej på SPS och t.o.m på glaset i form av långa röda trådar. Jag hade liknande problem i sanden förut och allt försvann i princip efter att en sandvändare köptes in. Vit sand och fina koraller, men nu verkar något ha hänt. Jag har läst här på forumet om cyano och kampen att hålla fosfat/nitrat i balans och jag blir lite förvirrad. I vissa trådar så stor det att låg nitrat/fosfat kan ge ett sådant utbrott om någon av värdena inte är i balans mellan varandra. Vissa tillsätter kaliumnitrat, eller fosfat, medan vissa gör allt för att hålla det nere. Jag ser ingen enhetlig rekommendation, är nybörjare och skulle gärna vilja ha lite råd för en nybörjare. Jag är lite rädd för att göra ett större vattenbyte för att allt verkade ske efter förra bytet, är lite rädd att mörklägga i flera dagar då vissa säger att det kommer tillbaka ännu värre. Jag vill tro att jag har tillräckligt med cirkulation. Tycker ni att jag borde göra ett tritontest, eller investera i en hannachecker och salifert nitrattest? Hur tycker ni jag ska tänka kring värdena fosfat/nitrat, önskar gärna lite enkla råd. Kan för mycket järn, eller kalium leda till det här? Mina acroporor växer på ganska bra, men montiporan växer väldigt långsamt. Klara fina färger under T5, kanske inte riktigt kommer fram med mobilbildernUpplever att mjukkorallerna och anemonen drabbats ganska hårt av det här, medan SPSen står sig. Här kommer lite bilder.

 

Väldigt tacksam för era expertråd. Förstår att det är fler som kämpar med cyano under lång tid, erfarna som oerfarna, men nu är jag rädd att allt kommer krascha om jag inte gör något ganska så snart.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IMG_3427.JPG

IMG_3428.JPG

IMG_3429.JPG

IMG_3430.JPG

IMG_3435.JPG

IMG_3436.JPG

IMG_3439.JPG

IMG_3433.JPG

Ändrat av akvariefisken_89
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska få lite bättre tester imorgon. Om det är så att fosfatet och nitratet är högt tänkte jag börja med nopox. 

Eller tycker ni att jag borde avvakta och börja med Dino X istället? Vi är ganska överens om att det är dinos nu :hide:. Vet ej hur jag döper om tråden. 

 

Jag har sugit ut större delen av det igår, bytt 20 l i samband det. Korallerna och anemonen ser mycket bättre ut. Sanden är vit, men på glaset ser jag de små monstren börja inta akvariet igen i form av sina trådar. Kör minskat belysning nu. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätte igår

 

Fosfat 0,02

Nitrat 2,5

KH 7,5

pH 8,2

Ca 420

Mg 1390

 

Jag har ingen tillgång till mikroskop. Är nitratet ett problem? Om jag sänker nitrat kommer då även fosfat att gå ner, om jag t ex skulle använda Nopox? Vill ej få ner fosfat under 0,02. 

 

Läget ser för övrigt bättre ut, ingen agressiv tillväxt. Lite i sanden, mycket mindre än bilden ovan. Invånarna ser ut att må bättre, dvs stor anemon, utslagna polyper på min sarcophyton och piggare lägre djur. Är dock inte lugn för det, för snart kommer det igen. 

Ändrat av akvariefisken_89
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var inte cyano! Testade hos Triton och det var inte cyano. De kunde inte med säkerhet säga vilken typ av encellig organism det var istället men dino är det med största sannolikhet. Finns en del underarter. Så nu har jag sugit ut de sista spåren och ska behandla med ett medel mot dino. Nopoxen får jag tydligen låta bli när det är så låga näringsämnen. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är frustrerande med dino om det nu är rätt ord jag åkte på det för ett par år sedan för första gången och gjord allt

som skrivits om hur man bör göra men dom vann slaget jag kasta in handduken och sålde allt drastiskt men det blev

för jobbigt helt enkelt nu menar jag inte att du skall göra det :) för jag råkade ut för Dino för ett tag sedan och testade

DinoXAL och det fixade problemet det som man måste göra är att följa instruktionerna helt annars funkar det inte.

 

Viktigt hur mycket vatten har man räkna på det så noga man kan innan man doserar

 

Dosage: dose 5 ml per 100 liters of aquarium volume per day after switching off the lights to algae are no longer visible.

Then another dose three days on.

 

Plocka ur dessa helt ur systemet under tiden viktigt:

UV-C Clarifier, ozone and remove activated carbon and phosphate absorption.

 

Proteinskimer operate on.

An application without skimming in the tank is not recommended.

 

Och inga vatten byten på ett par veckor.

 

Som sagt jag gjorde så här för två månader sedan och det har inte kommit tillbaka :triumphant:

 

Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...