Gå till innehåll

Avfuktare eller fläkt?


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Håller ju på med mitt dedikerade akvarierum, min tanke har varit att sätta en fuktstyrd fläkt i luftkanal som går direkt ut för att hantera fukten i rummet, men det är kanske effektivare att köra med avfuktare istället?

Rummet är ganska litet, c:a 8kvm, kommer innehålla ett kar på 980 och 2st sumpar på 200 resp 240l(inte fulla då men ni förstår ungefärlig dimension), även om jag täcker så kommer det ju dunsta en hel del... Rummet har inget element och har tidigare blivit lite kyligt på vintern och lite varmt på sommaren då fönstret inte är öppningsbart, men det finns en luftkanal... Tanken var att helt enkelt sätta en fuktstyrd badrumsfläkt som helt enkelt drar ut den fuktiga luften ur rummet och huset, men det är kanske dumt och oekonomiskt att bara vädra ut uppvärmd luft? Samtidigt så kan jag tänka mig att en avfuktare, som väl generar en hel del värme(?), kan bli problem på sommaren då tempen blir för hög i rummet? Finns ett fönster i rummet som har sol hela e.m, även med neddragna mörkläggningsgardiner misstänker jag att värmen kan bli ett problem på sommaren....

Nå, vad är smartast, avfuktare eller fläkt?

 

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

 

 


Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har i dag kanalfläkt som går kontinuerligt på sommaren och på timer vintertid. För att öka trycket så att den fuktiga luften kastas ut ordentligt från huset har jag minskat utblåset till ungefär 60 mm. När det är riktigt kallt på vintern kör jag luftavfuktare och minskar fläkttiden. En badrumsfläkt ger mycket mindre tryck så den fuktiga luften skulle blöta ned husfasaden.

Rummet är ungefär 24 m2 och har 22 akvarier på ungefär 3300 liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, det är kanske em risk förståss... Har kanalfläktar generellt högre flöde eller tryck än vanliga fläktar? Vilket flöde kan tänkas behövas? Men det är klart, vill ju inte att fukten sätter sig på fasaden.... Kan det räcka att dra ut röret 10cm från fasaden?
Är kanske lämpligast att förbereda för båda lösningar eftersom den ena är bättre på vintern, avfuktare, och den andra på sommaren, fläkt?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur långt ut röret behöver gå beror på en mängd faktorer. Har du häckar i närheten som bromsar luftcirkulationen. Eller buskar i närheten?

Hos mig behövdes ungefär 40 cm rör till kanalfläkten med 10 cm rör. Nu med det smalare röret är det ungefär 10 cm men det kanske skulle gå med mindre.

Kanalfläktarna har mycket högre tryck. Jag rekommenderar Clas Ohlsons. Jag upplever den som mer än 10 gånger tystare än Biltemas.

Ändrat av stigigemla
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har trädäck/altan utanför, 40cm kan jag inte dra ut, möjligen 10cm... Verkar vara ganska stor skillnad i ljudnivå för kanalfläktar och kommer ju se lite knepigt ut med den monterad på väggen(de som ryms i själva röret verkar bullrigare och sämre??) men det är ju ett akvarierum :)
Avfuktare då? Erfarenheter? Finns det avfuktare där man kan leda ut den varma luften? Då skulle jag kunna köra den även på sommaren?? Fast då är nog ändå kanalfläkt mer effektivt eftersom de förbrukar en bråkdel av strömmen... Men det känns dumt att dra ut så mycket uppvärmd luft på vintern så då kanske avfuktare kan användas??

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skaffa en portabel luft/luft värmepump med slangutblås. Gör ett utblåsrör i väggen (kommer att blåsa ut torr, varm luft när det är dags) gör ett T på det röret (tror slangarna brukar vara 110 eller 90) Sätt spjäll två av utgångarna från T:et En spjällförsedd utgån till altan - den andra ut i rummet. Det tredje uttaget blir ingång för din slang från VP:n. Under vintern när det är kallt i rummet - kör värmen till rummet (ja du både kyler och värmer men du får ett värmeöverskott och torr luft) Under sommaren kör du ut värmen. Är du sedan lat av dig så skaffar du en extension till din profilux (temp/hygrometer och expkort) - och två motordrivna spjäll. Sedan bestämmer temp och fuktighet om den skall gå och vart värmen skall gå. Får du överskottsvärme under vintern - vår/höst så kan du låta en liten tyst fläkt dra ur värmen från akvarierummet till rummen utanför - observera utgående varm luft är torr.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skaffa en portabel luft/luft värmepump med slangutblås. Gör ett utblåsrör i väggen (kommer att blåsa ut torr, varm luft när det är dags) gör ett T på det röret (tror slangarna brukar vara 110 eller 90) Sätt spjäll två av utgångarna från T:et En spjällförsedd utgån till altan - den andra ut i rummet. Det tredje uttaget blir ingång för din slang från VP:n. Under vintern när det är kallt i rummet - kör värmen till rummet (ja du både kyler och värmer men du får ett värmeöverskott och torr luft) Under sommaren kör du ut värmen. Är du sedan lat av dig så skaffar du en extension till din profilux (temp/hygrometer och expkort) - och två motordrivna spjäll. Sedan bestämmer temp och fuktighet om den skall gå och vart värmen skall gå. Får du överskottsvärme under vintern - vår/höst så kan du låta en liten tyst fläkt dra ur värmen från akvarierummet till rummen utanför - observera utgående varm luft är torr.
 
MVH Lasse

Fördelen med denna lösning blir då att jag slipper fukten på utsidan? Nackdelen är väl att det går åt mer ström för att avfukta/värma luften innan jag skickar ut den....
Sen är det det där med ljudnivån, i rummet det inga problem men risken är ju att en sån där portabel ac låter så mycket att det stör sovrum och vardagsrum som ligger hyfsat angränsande (fast avfuktare låter väl lika mycket å andra sidan?) Hade en portabel ac när jag hade mitt första salt för många år sen och den förde ett jäkla väsen, men de har kanske blivit bättre? Sen har de ju fördelen att kunna kyla om det blir riktigt varma sommardagar så är jag garanterad att slippa värmeproblem oxå

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte säker på att mitt förslag blir mer energislöseri än med en vanlig fläkt. Fuktighetsproblemet har du hela året om - även under vintern när du måste värma upp ersättningsluften.

 

Billigaste lösningen bör bli som följer (både investering och drift)

 

Första steg du bör ta är att täcka öppna ytor i sumpen. Detta räcker dock inte eftersom din skummare är den som verkligen för ut fukten i rummet. Enklaste lösning kan vara att se till att det är täckt men att utloppet av skummarluften sugs ut - det skulle kanske kunna göras med en kåpa och ett smalare rör med en datafläkt monterad. Har du en ProfiLux med fukt och temp regulator så låter du den fixa fläkten. Se till att ha en liten överkapacitet på fläkten.

 

Nackdelen är att du suger ut varm luft samtidigt.

 

Lösning med värmepump/avfuktare

 

Kräver lite investering och drift (se förra inlägget) men ger extra fördelar som hjälp med både kylning och värme beroende på årstid. Du tar vara på energin du skapat i och med att du fuktar luften. Investeringskostnader och driftskostnader (driftskostnaden under vintern tas ut av den extra värme du kan föra in i huset).

 

Stor pax fläkt i teknikutrymmet

 

Driftskostnader året om plus uppvärmningskostnader under vintern.

 

Observera - du bör ligga på runt 58 - 60% RH i teknikrummet - inte lägre för då får du en ökad ångavgång

 

MVH Lasse

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har kollat lite på avfuktare och portabla ac. Alla portabla ac har läge för avfuktning då denna varma luften kan behållas i rummet (vintertid), nackdelen med dessa är att detta läge inte kan styras med luftfuktighet, de går alltså konstant vid avfuktning. "Rena" avfuktare kan ställas med luftfuktighet, oftast i 5% steg men avger då en hel del värme i rummet och funkar således inte som enda lösningen under sommaren, då även någon form av fläkt måste hjälpa till för att exportera värmen...
Så det är frågan om vad som är bäst.... Ac'ns fördel är ju självklart att den kan hjälpa till med kyla när det behövs, frågan är om den avfuktar tillräckligt i tempstyrt autoläge? Eller om den slukar orimligt mycket ström....
Men det lutar åt en ac för tillfället, kanske denna från jula?
http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/inomhusklimat/kalluft/luftkonditionering/luftkonditionering-417060/

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Den ser ju grym ut!
Dock lite mer än lite dyrare och tyvärr en bit över min budget just nu.... Dock något att ha o bakhuvudet, speciellt om något ska göras med värme/ventilation i huset framöver!

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Värmeväxlare?
Är det någon som kör med värmeväxlare i sumprum eller för att få bättre inomhusklimat p g a akvariet?
Finns några som monteras direkt i vanlig luftkanal
www.ventilation.se/ftx-aggregat/smartvent/c-427_644.htm

www.ventilation.se/ftx-aggregat/blauberg-vento/c-427_660.htm

Står att de har fuktstyrning oxå, frågan är hur väl de funkar? Vad tror ni?@Lasse@Stigigemla


Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

orkar inte läsa hela tråden så kanske lite samma info som andra. :) 

 

jag hade kört med en paxfläkt på lågfart som har fuktsensor och ökar flödet vi hög fukthalt.

om det inte räcker så kör du en portabel avfuktare på sommaren. sätt upp en fuktmätare så du ser hela tiden RH.

kolla också i ett Mollierdiagram för att se hur fukt i luften funkar (lite överkurs). 

 

tänk på en portabel AC drar ut ca 50-100 liter i sekunden med varm luft så du måste skicka "ut". det innebär att samma luftmängd måste komma in i rummet och denna luft kommer vara varmare än rummet. så denna lösning jobbar lite mot sig själv - är min uppfattning. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...