Gå till innehåll

Maskar


Andreas_Lindholm

Rekommenderade inlägg

Hjälpte brorsan med att tömma akvariet igår och hittade stora maskar. Tror de brukar kallas "fire worm". Skyddade händerna med engångshandskar av vinyl då vi hanterade levande sten. Stack mig rejält på en mask modell större, gjorde rätt ont vill jag påstå. Hade ingen aning om att maskens taggar kunde tränga igenom vinyl. Löste upp fastsittande taggar med ättiksprit, tvättade rent. Ättikspriten var det bästa jag kom på :) Här är en bild på några av maskarna, de är mycket längre i utsträckt läge :)

/ ante

 

image.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lägger försiktigt på lite vanligt vitt vattenbaserat snickerilim över taggarna. Försiktigt så taggarna inte bryts. Sedan titta på tv en halvtimme så limmet torkar riktigt. Sedan är det bara att dra av limmet så följer taggarna med.


Någon som har tips på bra handskar som inte punkteras av taggarna men fortfarande är smidiga att jobba med??


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ättikspriten fungerar bra för att lösa upp taggarna från maskarna. Tar några minuter så är taggarna upplösta. Vill göra ett tillägg i min kommentar ovan. Masken stack mig när den låg stilla i min hand, det krävdes ingen kraft alls för att lösa ut mekanismen i maskens försvar. Jag är inget känslig för stick från geting, hantering av anemoner eller dylikt men det här gjorde ont. Fick ingen infektion som tur var.

/ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Diskhandskar/städhandskar provade jag igår när jag hanterade sten och sand. Fungerar bra så länge du inte doppar händer för djupt ner i akvariet
/ante

Finns det inte vinylhandskar med stickskydd? Ska googla mig fram till köpställe o testa!! :-)



Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Det kanske det finns, hittar du något skriv en rad
/ante


Nu såg jag att BioTed hade handskar av den sorten från Tunze. Kanske onödigt lång ärm men det är väl för de med extrem stickrädsla antar jag :-)



Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för det @mare  

Såna ska jag ha, vet inte hur pass bra skyddet är men behöver långa handskar för när man måste djupt ner i karet  

Jag kör med https://www.lgprodukter.se/product.html/veterinarhandske-krutex-100-pack?category_id=107

Betydligt billigare än handskar som det står Tunze eller Grotech på! De är fullständigt obehandlade/opudrade (enbart ren plast, frågade speciellt om det).

Sticksäkra är de väl inte direkt, men ett till lager som skyddar är det ju...och bakterier/annat skit sprids varken från eller till dig!

 

 

Skickat från min Reeflink med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med https://www.lgprodukter.se/product.html/veterinarhandske-krutex-100-pack?category_id=107
Betydligt billigare än handskar som det står Tunze eller Grotech på! De är fullständigt obehandlade/opudrade (enbart ren plast, frågade speciellt om det).
Sticksäkra är de väl inte direkt, men ett till lager som skyddar är det ju...och bakterier/annat skit sprids varken från eller till dig!
 
 
Skickat från min Reeflink med Tapatalk


Japp har kört liknande från Apoteket men de saknar som sagt stickskyddet. Är man orolig för maskstick, sjöborrar eller giftiga fiskar duger tyvärr inte de här billigare handsktyperna.
Såg att även Fish Street har en stickskyddad handske av det långa slaget ("Shoulder Length Protective Gloves"). Det är väl inte värt frakt bara för dem men om man ändå ska köpa något därifrån då... Lite mer galen vetenskapsman över de handskarna än Tunzes men det är ju underordnat :-)



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, BatmanGefle sa:

Jag kör med https://www.lgprodukter.se/product.html/veterinarhandske-krutex-100-pack?category_id=107

Betydligt billigare än handskar som det står Tunze eller Grotech på! De är fullständigt obehandlade/opudrade (enbart ren plast, frågade speciellt om det).

Sticksäkra är de väl inte direkt, men ett till lager som skyddar är det ju...och bakterier/annat skit sprids varken från eller till dig!

 

 

Skickat från min Reeflink med Tapatalk

Perfekt, tack. 

Sen kan man ha en kortare handske med stickskydd under/över dom gånger man ska hålla på att böka runt. 

 

Mvh

Kim

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...