Gå till innehåll

Rostfritt rakblad i akvariet??


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Råkade knäcka av en bit rostfritt rakblad i akvariet. Borde man göra något åt det eller den störtsa risken är att någon fisk biter på det eller skär sig?

Tänkte om det kunde leda till något problem med vattenvärden.


Se bild för att se storlek på rakblads biten. Akvariet är cirka 2000 liter. 

 

mvh Andre 

rakblad.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

skulle inte tro det är nån fara har själv pump med rostfri axel har gått i karet i 4-5 år och absolut inga problem har även rostfri slangklämma på returpumpen och har inte haft några problem vet att folk är allergiska mot rostfritt i saltvatten men jag har aldrig haft några problem.

mvh Frank

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör en fuling och citerar från wikipedia här men det förklarar ganska enkelt vad rostfritt stål är:

 

"Rostfritt stål korroderar mycket långsammare än kolstål tack vare att det legerats med krom. När kromhalten överstiger cirka 11 % bildas en tunn, passiv hinna som skyddar det underliggande stålet mot vidare oxidation. Ytskiktet består av kromoxid som är bara 20-30 Å tjockt. Om stålets yta skadas, återbildas ytskiktet mycket snabbt förutsatt att det finns syre tillgängligt i omgivningen. Den kemiska motståndskraften i rostfritt stål ökar med stigande kromhalt, men den ökar även med minskande kolhalt, varför rostfria stål bör ha en kolhalt under 0,25 %. En allmänt förekommande missuppfattning om rostfritt stål är att det inte rostar överhuvudtaget men det gör det i många miljöer. Det finns rostfria stål som kallas rosttröga stål eftersom korrosionsfilmen (rosten) bildar ett närmast passivt skikt efter en viss nivå som bromsar vidare korrosion.

Rostfritt stål uppfanns på Brown-Firth laboratioriet i Sheffield av Harry Brearley år 1912 som under experiment med olika legeringar till kanonrör upptäckte att järn-kromlegeringar inte rostade vid etsning"

 

Så i många fall börjar rostfritt stål att rosta, om man har skadat legeringen. Skulle dock inte vara så orolig med den där lilla biten på 2000l vattenvolym.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det märkliga är att rostfritt stål bara är rostfritt om det är i en syrerik miljö. Hamnar det i en syrefattig miljö - ja då rostar det som tusan. Speciellt då i varmt saltvatten. Men - det lilla som du missat där - ingen fara. Järnoxid (rost) är inte farligt - det är i så fall kromet som kan skada men konc blir för lite i ditt fall.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

@Dimorb är detta samma kar som

 

Såg just att min gamla algskrapa såg ut så här efter att ha skrapat bort tjocka lager kalkalger:

 

rakblad.jpg.3055a69fef2d29b08c6efdec9714f50d.jpg

 

Nu vet jag inte om alla bitarna gått av just idag. Tidigare har jag använt den här skrapan i karet där alla fiskar plötsligt började dö: 

https://saltvattensguiden.se/topic/56943-d%C3%B6dsfall-pga-slarvig-acklimatisering/

Har fortfarande inte skickat in Triton-testet. ?

 

 

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
On 3/9/2019 at 3:41 PM, Christian J said:

Tidigare har jag använt den här skrapan i karet där alla fiskar plötsligt började dö: 

https://saltvattensguiden.se/topic/56943-d%C3%B6dsfall-pga-slarvig-acklimatisering/

Har fortfarande inte skickat in Triton-testet. ?

Nu har jag gjort ett Triton-test, och både järn och krom var omätbara (0 µg/l).

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...