Gå till innehåll

Frågor rörande dosering av nopox och bakterier!!


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Försöker köra så enkelt som möjligt med så få variabler som möjligt nu över sommaren tills det blir lite mer stabilt med tid för underhåll och liknande.

 

Doserar därför nopox i sumpen där det är kraftig cirkulation (2400 liter/h från kylare, 10000 liter/h intern-cirk mediafilter och retur, 4x 2000 liter uv-filter, 600 liter kolfilter) och märker diverse saker som jag tänkte hör med er om.

 

Jag doserar just nu 96 ml/dygn nopox (försöker få ner fosfaten till skapliga nivåer, mäter över 200 ppb med hanna) och har tagit ut GFO.

 

Ser en liten ökning av bakterier i sumpen. Framförallt på galler till pumparna men inte i det "fria" vattnet. Ser ingenting uppe i visningsdelen av akvariet och ingenting på glaset i visningsdelen.

Bör jag fortsätta ytterligare några dagar och så skruva ner till rekommenderad dos av nopox? (60 ml) Bör man rengöra och ta bort all bakteriemassa som sitter på inredning och utrustning eller "löses den upp" av sig själv med tiden?


I går maxade jag hanna checkern (200ppb) och i dag visade den 189 ppb. Vet inte hur högt över jag låg.

Vad rekommenderar ni? 

Jag skall snart på semester och har då bara en "standard" akvarievakt. Är det tryggast att koppla in GFO i större mängd (risk för allt för snabb sänkning) eller dosera nopox efter anvisningarna på flaskan och be akvarievakten att observera bakterietillväxt i visningsdelen? Akvarievakten kommer inte rengöra skummaren men han kommer att tömma den med slang. Det försämrar ju effekten av nopox en del har jag förstått.

 


 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...