Gå till innehåll

Ny Tunze 6150


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Någon som provat, sett, har köpt eller läst om? Den ser lite väl stor ut men ska vara väldigt tyst och gå att placera på lite olika sätt... Tunze brukar göra driftsäkra prylar som håller vad de lovar, så den är kanske värd att testa?

 

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har sett lite på den. 

 

Tyst - Ja.

 

Pålitligt - Vet ej men Tunze brukar vara långtidskvalitet.

 

Monteras på många olika sätt och med en hel del tillbehör som kan skydda mot olyckor osv.. 

 

Fördel.. kan styras med kontroller eller styrdator.

Skall nog försöka testa några stycken i mitt stora nu när jag inte kan lita på mina jebao.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja pålitliga brukar Tunze vara, är oxå sugen på att prova även om de ser lite klumpiga ut....
Ang Jebao så har jag samma problem som du, de bara stannar, tidigare har jag upplevt dem som ganska pålitliga men nu så har jag fått svar från Fish Street och de har nu även lagt ut info på hemsidan om att motorerna i Jebao behöver bytas efter 3-12mån... Riktigt uselt! De styr över mot Coralbox pumparna som de menar är mer tillförlitliga...

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Attention


For Jebao RW Pump is require replacement motor for 3 month to 1 years.  The motor is consume goods on it. Customer is require for pay on the replacement motor.  ForCoral box quiet pump is lifetime warranty, it is no need replacement motor on future for 1 time if you need

Står en bit ner på sidan under den gul/blå/gröna rutan som jämför rw och wp serien
http://m.fish-street.com/jebao_wireless_rw-15pp-15_wave_maker_uk_delivery

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja visst är det oroande, har haft flera Jebao som funkar kanon men de senaste rw-15 jag beställt började klydda efter bara ett par månader... En av två stannar med jämna mellanrum om den går på något program som varierar flödet, för att få igång den behöver man oftast först rengöra sedan peta o snurra lite på impellern, försöka ett antal gånger så går den oftast igång men kan stanna efter allt från någon timme till någon dag.... Båda två är lika svåra att få igång om man stannar dem av någon anledningen eller strömmen bryts....
De började som sagt strula efter nån månad, kompensationen blev ett bra pris på två motsvarande Coral box, eller ny motor till pumpen mot betalning....


Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om det är så stor kvalitetsskillnad mellan äldre och nyare pumpar. För närvarande går 60 + stycken RW/PP i den fiskodling jag då och då jobbar på. Det är klart - vi byter ut några stycken då och då men miljön de går i...... Det är självklart att de inte klarar av när 3 kg malar lyckas skuffa undan dem från magneten och spela huvudboll med dem. De mesta felen beror på att sladdingången ger sig - men det är inte att undra på.... Vattnet är belastat och de är så många att rengöringen blir lite så och så med. Jag är förundrad att de håller så länge som de gör i den applikationen.

 

Hemma kör jag med RW/PP 8 och efter ett år fick jag byta lagren till "proppellern" eftersom det blev vibrationer när de varvade upp - annars går de bra - och inte rengjorda.....

Jag har alltid minst en i reserv - men det kan jag ha med det priset.....

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har två jebao stream pumpar, RW8 ska de vara. De har bägge gett sig, eller ja. Det var ett starkt ord, men bägge har problem. Problemet jag har är att de orkar inte starta av sig själva längre. Jag måste snurra på propellern tills de hoppar igång, sedan går de och pumpar bra. Jag har bytt propeller, gjort rent de i ättika och testat nya nätdelar. Motorblocket i mina har tappat effekt på något vis. Det gör att jag inte kan köra våg programmen mer, jag kör de på programmen som byter intervall som varvar pumpen upp och ner. Men inte de som stannar pumpen helt tillfälligt.

 

Körs odlingspumparna i våg lägena eller behöver ni stänga av och starta upp de igen någon gång? Kan det vara så att de klarar sig bättre i färskvatten?

 

Detta är oavsett synd, för de är ganska schyssta annars. Hoppas de har bättre ordning på Coral Box pumparna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Odlingspumparna går i vågläge. Problemet med att "putta" igång pumparna har vi inte med dessa. Om de stannar så brukar det hjälpa med norsk reset. Däremot har vi behövt "hjälpa" igång några DC 12 000 pumpar men de går i en än värre miljö. Mina RW8 - i hemmakaret - går i extremt vågläge - 0,7 sek mellan pulserna

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Hej , nu är den på plats , den var mindre än väntat men ändå stor och ful som stryk  , men upp till läge 4 är den tyst ,riktigt tyst även för mina öron , och den har inte det irriterande DC ljudet som är lika illa som 50HZ ljudet om man drar på lite  , men det är ingen ljudlös pump över läge 4 , och ljudet förstärks om den sitter i ett hörn på karet , men det är ändå ett steg i rätt riktning ,styrningen är väldigt enkel att förstå , även för mig , och den ändrar sig inte vid strömavbrott , så den går att köra på timer , om den är värd 2700kr ? den har ändå 5 års garanti så det är ju inte mer än 45kr i månaden om den håller så länge, så det är helt OK tycker jag , 

mvh stefan

thumbnail_IMG_1986.jpg

thumbnail_IMG_1991.jpg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Christian , jag köpte den på Företagsakvarium ,  nu har jag haft den i några dagar och kan egentligen inte se några nackdelar mer än möjligt vis storleken , och att tiden inte går att ställa mer än 2 till 10 sekunder , 20 till 100 sekunder hade varit bättre , nät stumpan som var med som skydd sätter igen sig fort , redan på några timmar i mitt kar ,

att beskriva ljudet är svårt men det påminner om element ljud (Deltec) det är ett väsande ljud och det är inte så störande faktiskt , men om man kör på max så hörs den men det är inte någon störande frekvens , jag har ju väldigt ont av sådana ljud  , och den sitter med 2 st magneter så den sitter fast ordentligt , var lite orolig att den skulle fara loss när man drog på för fullt , men den sitter där den sitter  , de runda Tunze pumparna kan ju släppa ur fästet till och från , så denna känns säkrare på det viset , och den är ju 1200kr billigare än TUNZE 6255 , och har billigare reservdelar , om det är något som är negativt så är det att man måste skaffa en annan kontroll om man vill ändra tiden ,

och jag är ju inget större fan av att hålla på med sådant och framförallt inte med programvaror som ligger på en datorn eller i en telefon ,

det enda jag ska göra är att få tag på skumfilter till vortech mp40 istället för strumpan ,

det funkar nog bättre med en sådan , och om någon vet var man får tag på sådana så meddela gärna detta , 

så om jag ska summera det hela så är den faktiskt prisvärd och det är 5 års garanti och  det står inget om några undantag ,

så jag antar att det även gäller för fäst magneterna och kontrollen och rotor och lager  ,

men det bästa är ljudet det passar mina öron ,

och som vanligt så läser man ju bruksanvisningen sist , men pumpen är självrengörande , den vänder och går baklänges med 30% gör att blåsa rent i botten ,

det är ju ett galler i bak/botten för kylvatten , och rengörings intervall  minst en gång om året ,

mvh stefan

här är en video från interzoo 2016 , det finns fler på youtube 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Mattias , jag menar upp till 40% , det lägsta är 20% så det blir läge 2 , med mina öron så är ljudet helt ok upp till 40% , och jag hör ju om ett lysrör eller lågenergilampa är tänd eller släckt ,

men det är 3 olika lägen på vatten strålen , om man bara använder det första yttre gallret pumpar den mest med lägre varvtal , det främre gallret en lite mer rak stråle ,

och det vinklade gallret en vinklad bred stråle , men den pumpar så mycket att om det är sand i karet kommer den att flytta runt sanden ordentligt om man inte tänker sig för , och om man riktar den snett uppåt utan det vinklade utblåset , då är det risk att den trycker ur vatten ur karet 

mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack var sugen att sätta en sådan i mitten på ytavrinningen å sedan dölja den så man bara ser huvudet.

Min trokänare 6100 körs fortfarande å köpte nog den 2001 å sen några år i lådan innan jag fog fram den igen



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 11 månader senare...
3 timmar sedan, MattiasN sa:

Fler erfarenheter av pumpen nu när den funnits ett tag?
Mina Coral Box funkar fortfarande bra men jag är sugen på lite mer flöde! Blir antingen en Stream 3 eller Maxspect gyre, kan inte riktigt bestämma mig...

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

Jag kör en Stream 3 sedan en bra tag nu, säkert 9 månader eller nåt. Bara rullar på, har inte rengjort den en gång ännu. Min går på bra flås och vi kan inte höra den (karet i vardagsrummet bredvid TV:n).

Jag skulle troligen köpa en likadan igen. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...