Gå till innehåll

Bygga upp golv


stigigemla

Rekommenderade inlägg

Jag planerar nu att ersätta mitt stora kar som lidit länge nu under Protopalythoa. Karet har gått 11 år och har en del märken i framrutan. Det är inbyggt i en 4 m lång vägg.

Golvet är en gjuten betongplatta som det är kilat upp 5 x 5 cm läkt på och golvspånskiva ovanpå dem.

Det nya karet blir 70 högt och antagligen 110 brett. Längden blir någonstans mellan 240 cm och 3 m.

Jag funderar nu på att stärka golvet då jag helst gör den nya benställningen med 8 ben. Den nuvarande är ett fackverk av stående 22 mm spånskivor som fördelar tyngden över hela ytan .

Men 8 ben är omöjligt att placera precis över läkten så jag tror inte golvspånskivan kommer att hålla.

Jag har lite olika alternativ för golvet. Hela rummet är ungefär 24 m2. Området under det inbyggda akvariet blir 5,6 m2.

 

1. Ta bort spånskiva och läkt under akvariet och gör stativet 8,5 cm högre stående direkt på betongplattan. Läkta upp runt akvariet så jag får ett lite högre golv att

    gå på vid akvarieskötseln.

    Kanske lägga klinker på golvet utanför karet.

 

2. Flytspackla 7,5 cm och sedan lägga klinker. Akvariestativet får stå direkt på flytspacklet - golvet. 

 

3. Lägg ett lager sand och ovanpå det några cm flytspackel och klinker överst. Behöver man armera flytspacklet? Ha en diffusionsspärr mellan så att vattnet från

   spacklet inte kommer ned i   sanden? Annars tar det väl 100 år att torka.

 

4. Betong under flytspackel. Behöver betongen armeras? Bottenplattan inunder är armerad.

 

 

Ändrat av stigigemla
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att alternativ 1 eller 2 verkar bäst. Det ger önskvärt resultat med lägst arbetsinsats.

Nummer 3 verkar omständigt med ett osäkert utfall. Misstänker precis som du att flytspacklet rinner ner, eller avger vatten till sanden.

Fyran förstår jag inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig jag hade gjort en till platta där akvariet ska stå som en sockel för det nya med 8 bens ställning å sedan gjort nytt golv utanför.
Flytspackel 7.5cm är bortkastat fick jag själv till mig för min hall
Så alt 4 armera med armeringmatta på distanser typ 7cm å sedan flytspackel 1.5-2cm armerad spackel


Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...