Gå till innehåll

Sju västkustakvarier i en gillestuga


Rekommenderade inlägg

Det händer inte så mycket i akvariet mer än att fiskarna matas, näringsvärdena stiger och alger skrapas från rutan. Barn nummer två sög i sig all överbliven tid som bröstmjölk…

Min första prioritet när tid hittas är att få till svavelfiltret och även installera ett algfilter med ulva-tång. Utrustning till detta är beställt och börjar ramla in i brevlådan.

Jag fantiserade om att ha en hummer i akvariet, men länsstyrelsen ökade minimimåttet för carapaxavståndet från 8 till 9 cm i år. Så det blir nästan för stort. Men jag ska kolla så fort jag får en laglig hummer. Igår fick jag min första hummer för i år, en hona med yttre rom, som jag fick slänga tillbaka...

 

@Sjöfartsmuseet Akvariet

Har ni haft hummer? Kan de gå med fiskar? Jag testade att lägga i en havskräfta med läppfiskarna för ett tag sedan, men de attackerade kräftans ögon på två röda sekunder.

 

59cce845691c8_Skrmklipp.JPG.15efe65f50f4117f54d4dbb4e2fd488f.JPG

Ändrat av Slanten
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, vi hade hummer fram till förra året då någon knackade sönder rutan på det akvariet. Som tur var blev det bara en spricka, hela rutan gick inte sönder.. Men vi fick iaf tömma akvariet och hummern fick flytta. 

 

Jag har sett och hört om vissa humrar som gladeligen fångat snultror och annan fisk. Sen har vi haft en hummer som gick ganska länge tillsammans med snultror utan problem. Vi har också sett ganska elaka snultror som stört och skadat hummer vid skalömsning, men de sista vi hade gick fint ihop med vår hummer. 

Så det verkar finnas lugna humrar och snälla snultror, gäller bara att ha tur att man får in just dom :) 

 

Sen kan de möblera om ganska mycket i akvariet. Så man får ha koll på att stenar inte rasar ihop. 

 

/ David 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Nils och välkommen till Saltvattensguiden! 

Det går utmärkt att ha snultror och läppfiskar i ett akvarium under vintern. Jag brukar sänka temperaturen gradvis på hösten till ca 7-8 grader och då går de nästan ner i dvala. De äter mindre i alla fall. Man kan ha varmare också, men jag inbillar mig att det blir mer naturligt med en temperatursänkning. 

 

Ändrat av Slanten
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar. Ja, jag förmodar att en temperatursänkning motsvarar deras naturliga livsrytm. Men immar inte akvariet med så låga temperaturer? Hur som helst, så är det väldigt kul att följa dina inlägg. Som ursprunglig bohusläning och akvarienörd har det länge varit en hemlig dröm att hålla gyltor och snultror :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med så låg temperatur så kommer det se ut som att det är hål i rutan normalt sett :-) Därför vi kör dubbelglas på akvarierna som isolerar och förhindrar detta. Har man råd så skulle ett akvarium i tjock akryl vara en fantastisk lösning med.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Nils

Tack! Kul att du gillar mina inlägg. Försöker ha mycket bilder för att göra det lite roligare.

Håller med om att gyltor är väldigt intressanta fiskar. Mer fredliga än vad man kan tro. Fast min lilla berggylta har skinn på näsan och markerar direkt om en skärsnultra kommer för nära. Fast det är bara skärsnultror han/hon är sur på.

Nu är din dröm inte så hemlig längre :) Var bor du?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppvuxen på käringön resp i Stenungsund. Bor i Tyskland (Berlin) sedan flera år. Flyttade dit efter studierna. Tillbringar så mycket det går av semestern i den kära hembygden. Hemma har jag ett typiskt saltvattensakvarium som jag är väldigt nöjd med och med dito läppfiskar som favoriter. Men ett västkustakvarium skulle som sagt vara himla kul.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 timmar sedan, stigigemla sa:

Det finns ju en del Tyskar som har "Nordseeaquarien" likaväl som vi har några med kallvattenkar. Har du varit i kontakt med dem?

Nej tyvärr inte. Har läst om sådana akvarier i en del tidskrifter. De tyska kusterna är inte så intressanta. Åtminstone inte ur ett akvaristiskt perspektiv, uteslutande långgrunda sandstränder. Det blir väl mest sandskäddor ;). 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 8.8.2017 at 23:01, Slanten sa:

200 liter, tångakvarium: 

Jag är grymt nördig, men blev väldigt glad att se några tarmalger som börjat växa på frontrutan. 

WP_20170808_13_33_25_Pro.jpg.d8753b47ae2491e20a605f68b7073b07.jpg

 

Lika glad blev jag för den lilla röda bollen av röd tofsalg på bakgrunden. Det verkar som att tillväxten tagit fart nu. 

WP_20170808_13_34_15_Pro.jpg.be194284b51acc3dc31834c537317094.jpg

 

540 liter, djupvatten:

Jakten på havskatt fortsätter i oförminskad styrka och dagens tur till Bonden var riktigt njutbar. Inte ofta man kan ligga på öppet hav och vågorna är knappt skönjbara... På bilden tittar man in mot Bonden som ligger längst ut i Lysekils skärgård. 

WP_20170808_18_14_17_Pro.jpg.b908bdb86d5aac5193e912792dbe82ce.jpg

 

Ingen havskatt idag heller, men dock en oidentifierad plattfisk som visar upp sig i nykomlingshörnet. 

WP_20170808_22_35_23_Pro.jpg.78b424f2322dca0740e38c80b39ecd4e.jpg

Är det inte en skrubba 

Platichthys flesus?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med dig att det är en skrubba. Den var som sandpapper på ryggen och alla andra tecken finns där.

Igår åt den också för första gången. Jag var på gränsen att göra nått drastiskt, men nu tror jag att den börjar fatta galoppen. 

 

Håller på att lära mig min nya mobil, så bilderna är väl hyffsade. 

 

En liten berggylta med skinn på näsan. Algerna börjar växa även i stora akvariet, men det är inget som stör. Lampan är påslagen under dagen med ganska låg effekt. Ska dra ner det under vintern. 

20171004_214403.jpg.27d3a5298a9df730c31a2b3268f8f438.jpg

 

En fantastiskt vacker stensnultra tittar fram. De har så olika teckningar. Denna tog jag på krok utanför Saltö (fast inte TV-Saltö...)

20171005_200035.jpg.264b044a39c4c8675c4b8e82721270f3.jpg

 

Torsken och blågyltan trivs ihop.

20171005_200259.jpg.d8a4d92f81614d20ff26a4926fd6ad5b.jpg

 

Ebay är bra. Köpte några påsar med 500ml järntillsats från Storbritannien. En påse kostade lika mycket som den lilla flaskan på 50 ml och de verkar ha samma koncentration.

20171005_195516.jpg.4efd006258f7e788523336a7bb70332a.jpg

 

 

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack!

Att käka upp den stackarn är väldigt drastiskt, fast jag vet inte om jag skull kunna med det... Men om han inte äter ordentligt är det snart nått sånt som återstår. Vill ju inte att han ska svälta ihjäl.

Det är ingen stress alls mellan hanen eller hans tre honor. De tittar inte åt varandra överhuvudtaget, konstigt nog. Fiskarna har accepterat akvariet till fullo och visar ingen stress. Jag var lite fundersam på blåstrålen, men han är lugn som en filbunke. 

 

Var ute och drog tinor idag efter jobbet och fick en fin fångst. Den minsta var precis 9 cm och jag kunde inte låta bli att lägga ner den i akvariet för att se hur han passade. Fiskarna var nästan ointresserade och hummern kändes inte för stor. Kom överens med regeringen som helst ville äta upp honom att nästa hummer som passar får vara kvar i akvariet...

 

20171006_194007.jpg.c8b1584f3d3173aec9cfd78225601e0a.jpg

 

Skrubban gillade inte besöket i skrubbhörnan, eller skrubben :)

 

20171006_194015.jpg.7556912b1e06c4583c7c307c49a7e906.jpg

 

20171006_194022.jpg.4b12e4d7ef51811f6e8951e414c18dcc.jpg

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite vattenvärden från igår.

 

Temp: 13,5-14,0 C

Salthalt: 33 promille

pH: 8,05

Alkalinitet: 5,2

Kalcium: 380 mg/l

Magnesium: 1200 mg/l

Nitrat: 100 mg/l

Fosfat: 1 mg/l

Fe: 0,07 mg/l

 

Ska justera upp salthalten en promilleenhet till. Magnesium, kalcium och karbonathårdhet ska upp. Sen ska förhoppningsvis näringsvärdena ner med hjälp av svavelfilter, fosfatabsorber och ett algfilter. Kanske att morgondagen kan ägnas åt detta...

Mina laminaria-blad (brunalg) har dött bort för mig. De växte som ogräs ända tills för ett par veckor sedan. Jag hade varit lite slarvig med vattenbytena, samt järntillsatsen tog slut. Så jag vet inte vad som orsakat detta. När vattenvärdena är bättre ska jag göra ett nytt försök.

 

Köpte en begagnad Coral Box Moon Led för att lysa upp ena hörnet och jag tycker det blev riktigt bra. Har inte samma inställningar på de två belysningarna ännu, men man får ett hum om hur det kan bli. 

20171007_201148.jpg.6c6ba2e89bd86cee15a9b6a0bda2da81.jpg

 

20171007_201215.jpg.efe0dec7be666eb5d552f6ce13422e0a.jpg

 

 

Här fick jag en hyffsad bild på grässnultran som syns nere till vänster i bild. Den är aldrig still. 

Tyvärr har jag bara två rödnäbbor kvar. Den tredje hoppade ur akvariet genom ett matningshål i täckglaset... Trist...

20171007_201259.jpg.e2a9fe1a7814de43b8300802e274d133.jpg

 

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fullt ös fortfarande mao? Låter bra!

 

Laminarian har inte klarat sig hos mig heller. Jag tror faktiskt blåstången har växt lite här dock. Men det är fortfarande skeva värden hos mig tror jag. Krabban är återigen den skyldige som gödslar vattenvolymen med sina kamrater... :-)

 

Bra med en till lampa, lite skimmer där i olika färger ser jag. Blir nog bättre när du satt upp den lite högre såklart. Undrar om man kan lägga lite sån här insynskyddsfilm som en del sätter på fönster tex, som ger en frostad halvtransparent yta som borde bryta upp och blanda ljuset. Om du skulle störa dig kan man nog testa :-)

 

Tråkig med hoppande fiskar! Det är så trist när det händer. Man begriper knappt hur de kan hitta de enskilda matningshålen man har i glasen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är två akvarier som är kopplade till samma sump. Största akvariet är på 540 liter. L 160cm B 500cm H 570cm.

Tångakvariet är på 200 liter. 

L 100cm B 40cm H 50cm.

Det är inga riktiga stenar utan moduler från Back To Nature och de är ihåliga. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎2017‎-‎10‎-‎07 at 22:19, mikoto sa:

Fullt ös fortfarande mao? Låter bra!

 

Laminarian har inte klarat sig hos mig heller. Jag tror faktiskt blåstången har växt lite här dock. Men det är fortfarande skeva värden hos mig tror jag. Krabban är återigen den skyldige som gödslar vattenvolymen med sina kamrater... :-)

 

Bra med en till lampa, lite skimmer där i olika färger ser jag. Blir nog bättre när du satt upp den lite högre såklart. Undrar om man kan lägga lite sån här insynskyddsfilm som en del sätter på fönster tex, som ger en frostad halvtransparent yta som borde bryta upp och blanda ljuset. Om du skulle störa dig kan man nog testa :-)

 

Tråkig med hoppande fiskar! Det är så trist när det händer. Man begriper knappt hur de kan hitta de enskilda matningshålen man har i glasen...

 

Det är lite märkligt att laminarian lämnat in. Har haft dem i andra akvarier utan problem. Men det kan även vara att jag inte dragit ner belysningen ännu. De kanske vill vila nu.

 

Ja det blir lite disco när lampan ligger så nära. Fast det syns mer på en bild än i verkligheten.

Tyvärr fick jag inte med vajerupphängningen, så jag får klura ut nått. Finns det att köpa liknande?

 

Igår drog jag om returldningen till 200-liters akvariet för att få till ett avstick till algfilter och svavelfilter. Lite lurigt att limma i ett system som är igång.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Algfiltret är inte byggt ännu, utan finns bara i mitt huvud än så länge.

Jag tänkte ta en murarbalja och bygga en overflow liknande de som finns på manetakvarier. Den består av ett tunt nät som sitter istället för en kam. Ovanför nätet under vattenytan placeras ett rör med massor av små hål som sprutar vatten över nätet för att föra bort algerna. Svårt att förklara, men hoppas snart ha en bild. För tanken är att havssallat Ulva sp. ska flyta omkring fritt i vattnet och de kan korka igen en vanlig overflow på två röda sekunder.

 

Målet är att havssallat ska växa fritt i vattnet och vattenrörelsen sköts av luftstenar. Har läst att professionella odlare använder luft.

En kraftig LED-ramp ska stå för ljuset. Hoppas Kina levererar den snart…

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Kopplade äntligen in ett svavelfilter för en vecka sedan och igår mätte jag utvattnet och fick 2 mg/l nitrit, så den har börjat starta upp. Vattnet från filtret går till en spann för att inte belasta akvariet i onödan. Filtret står utanför sumpen för att hålla rumstemperatur och jag hoppas att det snart ska produceras rent vatten. Det går ju inte fort med en droppe var tredje sekund, vilket blir ungefär tre liter per dygn.

 

Känsliga SPS-ägare varnas för att läsa vidare! Otäcka bilder…

Nitratvärdet i akvariet ligger på 100 mg/l eller mer, så jag ska göra ett radikalt vattenbyte i helgen och byta 300 liter för att få ner värdet lite fortare. Jag har ca 0,05 mg/l nitrit i vattnet, så nitratmätningen är osäker. Men jag är helt säker på att den är hög!

Ska bygga ett fluidiserande sandfilter för att snabbare processa nitriten. Fast innan jag gör det ska en hög med biobollar ner i overflow-boxen i 200 liters akvariet.

 

Fosfat ligger på 2 mg/liter och en inhandlad, men ej monterad, fosfatreaktor ska ta hand om det.

Jag trodde att algerna i tångakvariet skulle göra mer nytta, men matningen är alldeles för kraftig. Fiskarna får ungefär ett halvkilo skalade räkor i månaden…

 

Algfiltret som jag skrivit om tidigare återstår också att bygga. Ingen ro och ingen rast, bara gno bara hast! Fast det är kul att bygga :)

 

NO3.JPG.ee062a99502c7e9e5ac9fdb30f9fd8a0.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

 

Har äntligen fått ett siffra på hur mycket nitrit påverkar avläsningsresultatet. Det gäller fauna Marins test där faktorn för protesten är 100 och för bastesten 50. det är nog likvärdigt för andra märken. 0,05 I nitrit skulle då troligtvis ge 2,5 som nitrat. Vad jag dock inte vet är om du läser 10 i nitrat och har 0,1 I nitrit (bas test 0-100) om du skall tolka faktorn 50 som om att du har 7,5 I nitrat eller om du har 10 I nitrat. Tror det senare

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jonas , jag har samma problem som du ,jag har inte fått igång filtret riktigt än , så mitt nitrat visar samma värde som du har , jag kör 390w led belysning på 180l  karet men får inga alger , och allt är ihop skrumpnat , nu har jag doserat 1tesked kalimnitrat dagligen i en vecka , det gör ett ryck att försöka slå ut men efter nån halvtimma så skrumpnar det ihop igen , och nu är det ett 20 tal frökenfiska i karet och jag mata extremt mycket , men det går fortfarande mer bakåt än framåt , så  testen måste visa totalt fel ,

och jag har även tagit bort min oxydator för väteperoxid påverkar även algtillväxten , så jag håller på att arbeta mig bakåt , det enda som är kvar nu är om det är saltet som orsakar allt   , har bytt salt från redsea svart till sera och tropic marin pro ,min svåger var här i går kväll och om han skulle dosera den mängden kalimnitrat i sitt kar så skulle det se ut som östersjön på några timmar , så jag är säker på att testen visar fel , men ett tips om ska eller om du har kopplat in din nitratreaktor , ställ den i en hink eller ett litet kar  istället med en doppvärmare och hållen temp på 25-28 grader , genomströmingen i ett nitrat filter är ju bara 3-5 l/h , det kommer inte att på verka ditt system med den marginella temp skillnaden ,

mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse

Det var intressant! Bra att få lite riktiga siffror att jobba med istället för att famla i osäkerhet så fort man har lite nitrit i vattnet.

Så om jag förstått dig rätt, ger mitt nitritvärde på 0,05 mg/l "endast" ett nitratvärde på 2,5 mg/l. När nitratvärdet är så högt som det är nu, är nitritens påverkan marginell. Så mitt riktiga nitratvärde ligger på 100-2,5 = 97,5 mg/l.

 

@Stefan molin

Visste inte att en oxydator påverkar algtillväxten. Gäller det även makroalger? Jag la i en oxydator för ett par dagar sedan. Får hålla ögonen öppna.

Bra tips med doppvärmaren, har redan funderat på det. Manualen till mitt svavelfilter säger att genomflödet ska vara mellan 1-3 sekunder mellan varje droppe. Och det ger ett flöde på 0,1 - 0,4 l/h, så värmen kommer inte påverka akvariet alls.

Hoppas det löser sig för dig!

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...