Gå till innehåll

Odlingsstation för pytho, artemia, pods och rotifiers(?)


Freddesss

Rekommenderade inlägg

Då jag funderar på att hålla lite djur som kommer vilja äta pytho, artemia, pods och rotifiers funderar jag på att sätta ihop en station så allt blir i samma bänk.

Tre nivåer med det mest värma och ljuskrävande överst sen ner i fallande ordning. 

Kommer finnas mellan 3-7 kulturer igång samtidigt.

Någon som gjort något liknande? EN indo jag inte hittar är hur länge man ska ha tänt eller det ska man dygnet runt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jag gjorde det enklare än så, tog lite plastbackar från clas ohlson och billiga LED-lampor och körde på fönsterbrädan i köket. LED-lampan var på dygnet runt och solen lyste när den var uppe. (Detta var höst-vinter så inte så mycket sol..) Körde med luft från pump med bara slang och ingen sten.

 

Jag lyckades odla photoplankton och driva upp artemia till vuxet tillstånd, hade två lådor igång och en PET-flaska med photoplankton i kylen så att jag inte skulle råka döda allt på en gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! 

 

Vi odlar lite av varje som foder våra yngel och filtrerare. 

 

Som regel kan man tänka att artemia och rotiferer(särskilt rotiferer) kan flyga. Dvs dom sprider sig otroligt bra. Så rekommenderar inte att odla dessa tillsammans i samma rum som fytoplankton. 

 

Vi kör ljus runt 16h/dygn för våra fytoplankton(LED(växtlampa)).

 

Sen finns det ett odlingsforum här på Saltvattensguiden som är öppet för stödjande medlemmar(tror jag?). Där finns lite artiklar och trådar om diverse odling. 

 

Mvh

David 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...