Gå till innehåll

Hur gör ni med salt ?


SaltisLinda123

Rekommenderade inlägg

Jag blandar salt i en hink 1 dygn innan vattenbyte men funderar nu på ha en dunk med pump i för att alltid ha ny blandat salt. Undrar lite hur ni har det? Blandar ni salt innan vattenbyte eller har ni alltid färdigt saltvatten i en dunk/balja ? Fyller ni på det som dunstat för hand då eller har ni en vattempåfyllare för det ? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

 

Blandar mitt salt i en JÄSHINK 30LITER MED LOCK :triumphant: med en doppvärmare och 2000 liters pump

och uj nu svär jag i kyrkan :) med kranvatten när det är löst och rätt värme byter direkt samma dag.

 

Till vatten påfyllning kör jag med en sådan här Smart ATO mini från en Vattendunk 20 liter från Biltema och uj kranvatten iden också  :)

Ändrat av Conjor
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 minuter sedan, Conjor sa:

Hej

 

Blandar mitt salt i en JÄSHINK 30LITER MED LOCK :triumphant: med en doppvärmare och 2000 liters pump

och uj nu svär jag i kyrkan :) med kranvatten när det är löst och rätt värme byter direkt samma dag.

 

Till vatten påfyllning kör jag med en sådan här Smart ATO mini från en Vattendunk 20 liter från Biltema och uj kranvatten iden också  :)

Okej ! Så du blandar 1 dag innan vattenbyte om jag förstod det rätt :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-07-18 at 20:27, SaltisLinda123 sa:

Hur många 10litets hinkar gör du då? :)

När jag hade ett 112l så körde jag oftast två hinkar (20l) en gång i veckan. Till mina mindre akvarier (runt 50-60l) körde jag bara en hink. Slängde i salt i vattenfyllda hinkar, körde ej med osmos då så rätt från kranen, sen i med små cirk. pumpar och lät det stå oftast över natten. Då fick man schysst temperatur på det och det var säkert att allt var utblandat. Hade jag bråttom ibland så fick det stå i ca 2-3h och det funkade lika bra, dock var det viktigare att kolla att tempen var ok i dessa fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...