Gå till innehåll

Oceanografic i Valencia


Rekommenderade inlägg

Knåpade ihop en liten film från L'Oceanografic som är europas största akvarie som jag nyligen besökte med min kära hustru som ordnade resan som present till mig :)

Har enbart med sånt som är "rev relaterat" i en akvarists ögon, dvs inget från hajtunneln t.ex ;)

 

 

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var där för ca 2 år sedan - revet har vuxit till sig lite. Jag har sett en del revorienterade akvarium runt om i Europa och Danne - du har nog flera av de bättre akvarierna i din egen hemstad - i närheten av Stigbergstorget. :) .

 

De jag har blivit mest imponerade av - förutom de på sjöfart då - är det i Brest (Oceanoplois) och Nausicaa i Boulogne-sur-Mer. det senare var helt fantastiskt - man gick på träbryggor över en lagun med koraller överallt. I Brest hade ett rundat- avlångt akvarium som var fantastiskt. Jag hade möjlighet att se det från baksidan och det var inte mycket utrymme mellan metallhalogenerna. Där behövdes ett eget kärnkraftverk. Och notera - inte en skummare någon stans i Brest - bara biologiska filter samt sandfilter.

Ändrat av Lasse
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen, du har så rätt.

Som helhet var det naturligtvis en upplevelse att promenera där, jag tror vi spenderade en 6 timmar på plats, men ur en reventusiasts synvinkel var det absolut inget wow. Lite besviken på att något de på hemsidan kallar för Röda Havet var nerstängt till förmån för en 4D bio, det hade jag sett som höjdpunkten på förhand.

 

Men ja sjöfart knäpper dem på näsan  utan problem, tror det får bli ett besök där i dagarna :)

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
18 minuter sedan, Genne sa:

Får ta en tur dit då jag är här nere :)

 

 

Rekommenderar delfinshowen också :)

Och värt att veta nere i akvarierna var det knappt några människor alls på eftermiddagen, vi gick dit direkt vid öppning och då var det smockfullt. Mycket trevligare varv 2 när klockan hade passerat 15-16.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...