Gå till innehåll

Byta all sten och behålla levande


m0jjen

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Har sedan 4 år i stora drag endast har problem med mina akvarier. Det enda som är gemensam nämnare är min sten. Vet inget om stenens ursprung då den är köpt begagnad av någon jag inte känner. Och tillråga på allt så har jag mängder med glasrosor, discosoma, palythoa (vanliga gröna) och annat man helst slipper när man siktar på ett SPS dominerat kar.

 

Problemet med att byta sten är att man under dessa 4 år samlat på sig väldigt mycket koraller, fisk och lägre djur som skapat någon form av samspelhet och definierar mitt akvarium. Jag vill med andra ord behålla dessa i så stor utsträckning som möjligt. Det blir inte lättare av faktumet att jag skulle vilja börja om med marco rock som är en död sten och det kommer ta tid att få igång den stenen.

 

Någon som vet om detta är praktiskt möjligt eller får jag bita i det sura äpplet och göra mig av med mitt levande och börja om helt från början?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Efter många år i akvarium kan det vara så att stenen lakas ur på liv om den inte skötts bra. Det kan även som i Jeanettes fall vara så att man råkar ut för en krasch och allt dör. Då kan mycket i levande stenen dö samtidigt och antingen ruttnar det levande i stenen eller så är den bara tom på liv. Då finns det inget som håller balans i stenen och sedan även i vattnet. Det bästa om man tror att stenen är dålig eller död, är att vända på den och se hur det ser ut då. Kryper det ut en massa maskar och sniglar och annat såsom små krabbor eller räkor ja då är stenen ok. Händer det inget, då kan det vara så att stenen är död. Fyll på med litet ny sten då. Som innehåller en massa levande smådjur. Köp räkor, sniglar, odla artemia i stora mängder och släpp i. Fiskarna äter det och de som överlever, kommer befolka akvariet. Kolla dina värden och se att de är ok. Om du byter ut sten, byt ut de stenar som ligger längst ner, de har väl inga koraller på sig. Men max 10% per gång under en längre tid. Tänk total mängden sten du har, beräkna vikt och byt 10% av dessa.

Sen i med nytt liv... Köp massa smådjur som kan hålla rent och ta hand om döda djur..

Läste en artikel för ett tag sedan, där man slutat med triton metoden och gått över till biopellets istället. Sedan hade man fyllt på hundratals sniglar och snäckor som höll rent. Såg kanonfint ut... Jag kör nu själv den metoden.... Vattenbyten, kolfilter, biofilter, skummare och förstås osmos... 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget större fel på livet i stenen, utöver någon form av obalans och etablerad dino. Gott om liv i alla möjliga former. Det är inte problemet. Som beskrivet är stenen överkörd av glasroser, det finns oönskade koraller och jag skulle således vilja börja om med en fräsch scape och utan liv i oönskade former. Glasroser går att hantera men det finns mycket annat som är svårt att rå över.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bytt stenen i mitt kar två gånger under några år, bla pga glasrosor (som jag såklart har fått tillbaka) men även osofta krabbor etc. Flyttade bara korallerna, större delen blir ju såklart fraggade, till ett karantänsakvarie och sedan är det bara att börja om. Har alltid behållit del, om inte det mesta, av vattnet. Problemet är enligt min uppfattning inte i huvudsak korallerna utan fiskarna. Så länge man har möjlighet att ha två eller fler akvarier igång samtidigt under en period för att stegvis introducera livet till den nya stenen så borde det gå bra. Ett vansinnigt meck dock :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 minuter sedan, Bujje sa:

Jag har bytt stenen i mitt kar två gånger under några år, bla pga glasrosor (som jag såklart har fått tillbaka) men även osofta krabbor etc. Flyttade bara korallerna, större delen blir ju såklart fraggade, till ett karantänsakvarie och sedan är det bara att börja om. Har alltid behållit del, om inte det mesta, av vattnet. Problemet är enligt min uppfattning inte i huvudsak korallerna utan fiskarna. Så länge man har möjlighet att ha två eller fler akvarier igång samtidigt under en period för att stegvis introducera livet till den nya stenen så borde det gå bra. Ett vansinnigt meck dock :) 

 

Ja det blir ju något sådant. Först och främst är tanken att jag ska köpa död sten och kanske 10% levande. Denna levande kommer karantänas medans den döda går i en spann med saltvatten och någon startkultur. Sedan när den levande biten är karantänad och "klar" kommer även den att flyttas till nästa spann där all död sten befinner sig och då är tanken att den döda ska "seedas" från den levande.

 

Vet inte hur lång tid vi kan prata för att mina SPS ska kunna trivas på nya stenen men jag antar dryga månaden eller liknande som minst. Vet inte hur jag ska få in övrigt liv då jag är rätt full på korallfronten och kommer inte introducera något mer utöver någon fisk eller dylikt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 minuter sedan, stigigemla sa:

Glasrosor dör om man höjer temperaturen till 40 grader i ett dygn. Jag skulle tro Discosoma också men jag skulle aldrig våga göra så med Protopalythoa.

 

 

Palytoa och discosoma dör av kalkpasta med, ett jävla meck bara :)

Värt att poängtera är att detta i nuläget endast är spekulationer och jag kommer troligen i längden att byta all sten oavsett hur det görs :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, stigigemla sa:

Tänk bara på att Protopalythoan är extremt giftig så lägg aldrig den stenen ovanför vatten. Giftet sprids i luft.

Absolut. Hanterar de med extrem respekt. Vart positivt överraskad när de bokstavligt talat smälte på 24 timmar av kalkpasta i munnen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

@gravol 

Vet egentligen inte riktigt vilka men det pratas alltid om att levande sten är så viktig för dess nyttodjur. 

Sen verkar det ibland finnas 2 läger vad gäller hur pass bra/dåliga vissa smådjur är. 

 

Det jag skulle vilja ha är väl olika poddar, vet att där finns nåt att köpa levande men tror bara det är en sort jag sett. 

Maskar etc som sägs vara viktiga för att se till att stenen inte täpper igen. 

 

Känns som en djungel när man läser om vilka liftare man vill ha och inte. Inte helt lätt att artbestämma när man jämför bilder på nätet med vad man ser i karet heller. 

:sleeping:

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...