Gå till innehåll

Returpump - vilken ska jag välja?


Ted

Rekommenderade inlägg

Hej alla 

jag ska byta Returpump. 

Har en tank på 200 liter- sump på 40 liter - lyfthöjd 1.7 m. 

Vad ska jag tänka på?

Vilken pump skulle ni välja? 

 Ge mig tips och idéer ni som kan! 

 

T

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det ett befintligt akvarium?
Om det redan finns rör, vad är det för dimension, total längd, antal krökar?
Är det 1,7m mellan vattenytan på akvariet och vattenytan i returfacket?
 


Hej,
Befintligt. Vanliga rör - vanligaste dimensionen - slang första biten i sumpen.
En krök där vattnet når tanken. Höjden är kanske 1.5 - 1.7 m




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta fram en vanlig linjal och mät tvärs över röret. Det kanske är 20, 25, 32 eller 40 mm. Dessa är de vanligaste dimensionerna. Svårt för mig att gissa...

25


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjort en snabb beräkning på de uppgifter du gett och tagit fram några alternativ. Det är några modeller av fabrikatet Jebao som du kan köpa tex på fish-street.com. En del kan låta med ett vinande ljud, så det är lite lotteri.

 

Vilken du väljer beror mest på vilken skummare du har i sumpen. Kolla hur många liter per timme den använder och välj den pump som ligger närmast.

 

Jebao DSC-2000 ger 650 l/h

Jebao DSC-3000 ger 1200 l/h

Jebao DCS-4000 ger 1450 l/h

Jebao DCP-5000 ger 2300 l/h

 

Jag är dock lite tveksam att du har 1,5 - 1,7 m mellan vattenytan i akvariet och vattenytan i sumpen. Om du verkligen har det ligger akvariets kant uppe i taket på ca 2,1 m... (Men jag har använt dina mått i min beräkning) Om du däremot har lägre höjd mellan vattenytorna kommer flödena öka rätt ordentligt.

 

Trevlig sommar!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Jebao DCS-3000 som jag köpt från Drakfisken. Till en början så hade den ett vinande ljud, så pass att jag höll på att bli galen. Jag provade allt för att få den att bli tyst, men inget funkade. Sedan testade jag den i badrummet och det visade sig att det vinande ljudet var mycket mindre där än i sumpen. 

Akustiken i sumpen förstärkte ljudet något enormt. 

 

För att inte bli så långrandig: nu är den tyst, nästa helt knäpptyst. Men det tog ett par veckor. 

 

I övrigt så kan jag helt klart rekommendera en dc-styrd pump som sakta kan varva upp. Det gör att du slipper skvätta ner allt när den startas upp efter att ha varit avstängd. Har även feed-mode med timer, vilket jag tycker är bra. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...