Gå till innehåll

Omstart akvarium


Jeanette Johansson

Rekommenderade inlägg

Skulle inte sattsa på att flytta allt till nyblandat vatten endast en eller två levande stenar

med inga koraller på ( absolut inte med koraller ) nu gäller det att ta det lungt.

Jag rekomonderar gör så här klicka på Lasse metoden för en problemfri start och läs noga följ råden

det kan knappast gå fel:

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

54 minuter sedan, Conjor sa:

Skulle inte sattsa på att flytta allt till nyblandat vatten endast en eller två levande stenar

med inga koraller på ( absolut inte med koraller ) nu gäller det att ta det lungt.

Jag rekomonderar gör så här klicka på Lasse metoden för en problemfri start och läs noga följ råden

det kan knappast gå fel:

 

Men jag kommer inte kunna köpa fiskar eller städpatrull på flera månader och har inga stenar utan koraller heller, möjligtvis en som kanske bara har nån liten på 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jeanette , det är helt ofarligt att slänga till baka allt , är bara salthalt och temp någorlunda lika  då är det inte konstigare än ett stort vattenbyte , allt är ju inkört , 

vet att du får dubbla budskap , men det finns en del som gör 100% vatten byten på små kar för att det är enklast , även på större om man har plats för de blåa plast tunnorna , 

här är ett tips , det går att byta mer bara fisken inte blir torrlagd , 

mvh stefan

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Ja då så det framgår ju inte av vad du skriver eller så har jag missat det 

så det blir lite svårt att rekommendera hur du kanske borde göra du

har ju redan gjort som Stefan skriver sanden har du inte kvar ser jag

att den skall vara så kallad levande är inte nödvändigt.

Att jag skrev om Lasse metoden en av många var för att du har haft

otur och tappat gnistan lite :) och kanske skulle ta och starta lugnt bara

i all välmening :).

Och den video där mannen byter mycket vatten han byter inte allt och det

är väl inkört.

Städare hade du några om jag inte missat det också.

Hur länge har 54 liter gått med helt nytt vatten ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , kan hålla med Conny att det är många trådar att hålla reda på , men för att förklara så tömdes karet i fredags , pga av en groda med sand som blev ett bak slag ,

men karet har varit i gång 6 månader , enda skillnaden är att sanden är bort tagen nu , och allt ska flyttas tillbaka  till karet med nytt vatten i, 

och Jeanette försök att hålla dig till denna tråd för upp datering , det blir omöjligt att hänga med i svängarna om man inte läst alla trådar ,

mvh stefan

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Koraller, snäckor och kräftdjur har inte samma parasiter som fiskar. 

Korallerna behöver ljus och då växer alger. Du behöver alltså städpatrullen. Och Oodinium eller prick kan inte överleva om du inte har någon fisk i karet.

Stora vattenbyten kan vara lite känsligt. Byter man 100% varje vecka är ju det nya vattnet mycket likt det gamla men har man gammalt vatten man byter mot nytt bör man vara mer försiktig. Jag skulle rekommendera att du kontrollerar att salthalt och temperatur är densamma i båda karen. Sedan att du använder tre hinkar. Den första med 3/4 gammalt vatten. Nästa med lika delar nytt och gammalt och den tredje med 1/4 gammalt vatten. Sedan tar du städpatrullen först i 3/4 hinken , väntar 20 minuter och flyttar den sedan till lika delar hinken. Då är det dags att sätta korallerna i 3/4 hinken. Sedan låter man dem vara 20 minuter i varje hink mellan flyttarna. 

Så gör du flytten med minimum påfrestning för djuren.

Jag rekommenderar inte heller att du startar med sand i karet utan den lägger man i när den mesta algväxten minskat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

44 minuter sedan, stigigemla sa:

Koraller, snäckor och kräftdjur har inte samma parasiter som fiskar. 

Korallerna behöver ljus och då växer alger. Du behöver alltså städpatrullen. Och Oodinium eller prick kan inte överleva om du inte har någon fisk i karet.

Stora vattenbyten kan vara lite känsligt. Byter man 100% varje vecka är ju det nya vattnet mycket likt det gamla men har man gammalt vatten man byter mot nytt bör man vara mer försiktig. Jag skulle rekommendera att du kontrollerar att salthalt och temperatur är densamma i båda karen. Sedan att du använder tre hinkar. Den första med 3/4 gammalt vatten. Nästa med lika delar nytt och gammalt och den tredje med 1/4 gammalt vatten. Sedan tar du städpatrullen först i 3/4 hinken , väntar 20 minuter och flyttar den sedan till lika delar hinken. Då är det dags att sätta korallerna i 3/4 hinken. Sedan låter man dem vara 20 minuter i varje hink mellan flyttarna. 

Så gör du flytten med minimum påfrestning för djuren.

Jag rekommenderar inte heller att du startar med sand i karet utan den lägger man i när den mesta algväxten minskat.

Ok, problemet är att jag bara har 2 st 10 liters hinkar samt en 5 liters hink och jag kan säga att alla stenar med koraller på inte får plats i så små hinkar, får se om jag kan ta mig till biltema eller något för att kolla upp större hinkar då i så fall, och korallerna sitter ju fast på stenarna, alla utom ett par stycken som ligger fritt just nu så du menar att det bara är koraller och inte stenar + koraller som ska i hinkarna?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...