Gå till innehåll

Riva allt och börja om?..


bengt

Rekommenderade inlägg

Funderar på att riva ner hela inredningen och göra om, akvariet har varit igång i drygt ett år.

 

Tänkte blanda allt vatten nytt i tunnor och passa på att byta fosfatsanden till ny sand när jag ändå håller på, och rengöra stenarna med streamer pumpar. I det gamla vattnet.

 

kan jag sätta in fiskarna efter tillvänjning eller måste jag betrakta akvariet som nystartat?

eller ska jag låta akvariet gå något dygn utan fisk?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror lite på hur hårt belastat ditt kar är - du får alltid en viss "nystartsproblematik" med ommöblering, men om djuren bara går i en balja med gammalt vatten är det ett ännu större problem.

Jag skulle flytta över, ha stark genomluftning (gärna syresten)och  hålla järnkoll på ammoniak och nitrit med 20% vattenbyte i beredskap

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag och frugan plockade ut stenarna, satte fiskarna i en stor balja med 2 syrestenar och värmare och placerade stenen i 2 stora baljor. Vi hade blandat vatten 110 liter som stått med streamerpumpar. Resten av vattnet sparade vi, så det var inte ett helt nytt vattenbyte. Akvariet är ett Red Sea Reefer 250

 

Det som slog mig var hur rent det var mellan stenarna, nästan en känsla att det var sterilt, däremot sanden var det värsta jag upplevt under mina 30+ år inom hobbyn.

 

Som om det inte fanns några bakterier bara smuts mycket smuts. Akvariet är 14 månader gammalt, verkar som om bakteriertillväxten varit obefintlig.

 

Den slemmiga bakteriehinnan som jag haft i mina tidigare akvarier, fanns inte.

 

Någonting kändes helt enkelt fel, en onaturlig känsla med stenen och sanden.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...