Gå till innehåll

Uppgradering och omstart 420 - 576 liter


zacke

Rekommenderade inlägg

Sist jag återkom var då jag återuppbyggde mitt 420 liters efter flytt.

Nu är det dags igen att trilla tillbaka in på detta forum jag tillbringat mången timmar med för många år sedan. @wrang, är du fortfarande vid liv?

Mitt 420, 140x53x60, fick en läcka (inga skador på varken hus eller levande som tur var, än så länge) och då jag funderat på en uppgradering under längre tid till ett 160x60x60 så kändes det som att det var dags, typ.

Sagt och gjort så tömdes det gamla karet raskt och skänktes bort via FB, nytt beställdes (160x60x60 i 12mm utan mittenstag) och installerades på plats av Akvarielagrets Christer och huserande glasmästare igår söndag.

 

Jag uppdaterar även en av sumparna i källaren i samma vända, för ska man ändå köpa lite pryttlar för över 20k, så varför inte byta ut den där "temporära" plastbacken som stått i över 10 år?

 

Jag hade två Max-S 160w LED som överhettades och tappade de flesta blå LED och fick "nedgradera" tillbaka till mina T5 för några år sedan, och när även ena dubbelrampen dog så plockade jag fram min gamla arbetshäst 250w MH. Nu byts allt detta åbäke ut mot en Ledzeal S400 Plus, och ta mig faen om jag inte har nog med ljus nu framöver.

 

Bilder, tog jag några?

Jodå, det gjorde jag väl...

 

Börjar fylla vatten imorgon, då jag egentligen enligt planen skulle satt mig i båten och åkt ut till vår ö i 2 avslappnande veckor. Förhoppningen är att jag kan göra det innan nästa helg.DSC_3189.thumb.JPG.c4a11d904e90f7247fb9a20a67ba65b5.JPG

Gamla "halvfullt" med bara fisk kvar

DSC_3242.thumb.JPG.5ef360a188daea4822bb8f7963e90401.JPG

Nya precis på plats med lampa

DSC_3187.JPG

Börjat riva och tömma

DSC_3191.JPG

Tomt på fisk (trodde jag)

DSC_3192.JPG

temporärt kar i källaren innan skummare och lampa

DSC_3195.JPG

Tömning

DSC_3196.JPG

temporära i källaren

DSC_3197.JPG

Tomt

DSC_3199.JPG

Tomt

DSC_3202.JPG

River skåp, bra med damm efter 10 år

DSC_3203.JPG

Bänk nedmonterad

DSC_3204.JPG

Dammsuget, dags för att måla

DSC_3206.JPG

Målat, leca placerad

DSC_3207.JPG

Ny skiva i 27mm ek, kapad till 180x67

DSC_3237.JPG

Limning av avrinningshörn (Akvarielagrets Christer och akvariebyggaren)

DSC_3241.JPG

Äldsta grabben provligger

Ändrat av zacke
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...