Gå till innehåll

Problem - vad göras?


AndreasL

Rekommenderade inlägg

Hej,

Har kanske haft igång mitt kar i 2 månader med fisk i, och ca 4 månader totalt. I mitt kar så har jag 5 fiskar och 1 stjärna och två eremiter och en turbosnigel. 

Det är först nu jag har en del motgångar, vilket gör att det inte är roligt längre och är på väg att ge upp, hoppas ni kan få mig på banan igen. 

 

Först - mitt NO3 verkar ha spårat ut. Förr hade jag ca 10-15 på mina tester, nu ligger värdet som i denna tråd. Men enligt dem orden så verkar det vara helt okej? 

Hur som helst. Min gula kirurg har börjat få en massa fläckar på sig och har kul nere i sanden, precis som att den kliar sig. Den har börjat få lite brun färg ovanför ögonen. Även munnen har typ blivit orange. Har även en "zebra" kirurg, och har sett att den börjar göra liknande saker. Den är dock mindre så vet inte om den härmar den andra för att passa in. 

 IMG_6663.JPG

 

Jag matar varannan dag, sätter ner en Vitalis och sedan får de tugga på den tills den är slut. Detta räcker väl för mina fem fiskar? Är det för mycket som gör att värdet påverkar? 

 

Hade 5 knappar/koraller, alla dessa har tyvärr dött av någon anledning. Matade dock inte de med något speciellt foder, så kan bero på det, eller något annat. 

 

Har ljusrör på 54W, ett vitt och ett blått. 

 

Jag är gärna tacksam för hjälp vad som kan orsaka mitt issue. Nu under semestertider där man reser bort så vill man verkligen inte ha problem. 

 

Ändrat av AndreasL
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inte hjälpa med fiskarna (får de ordentligt med alger/nori att äta?), men bara två lysrör låter alldeles för lite för koraller... Att mata koraller brukar inte behövas.

Högt nitrat påverkar först och främst sps-koraller, så har du inga såna så kan du mixtra med det värdet senare tycker jag.

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just now, BatmanGefle sa:

Kan inte hjälpa med fiskarna (får de ordentligt med alger/nori att äta?), men bara två lysrör låter alldeles för lite för koraller... Att mata koraller brukar inte behövas.

Högt nitrat påverkar först och främst sps-koraller, så har du inga såna så kan du mixtra med det värdet senare tycker jag.

 

 

 

 

Jag hade såna små som sattes på sina runda stenar och har varit i botten och på mina stenar.

Har märkt att gröna alger har börjat sätta sig på rutan (kanske är vanligt i början) och att brunalger har kommit för andra gången, nu i en stor skala. 

 

De har en massa brunalger, räknas det att äta? Vad är Nori för något? 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, AndreasL sa:

 

Jag hade såna små som sattes på sina runda stenar och har varit i botten och på mina stenar.

 

Knappar menar du? 

7kTXxuz.jpg

 

7 minuter sedan, AndreasL sa:

 

Vad är Nori för något? 

s-l300.jpg

8 minuter sedan, AndreasL sa:

 

Har märkt att gröna alger har börjat sätta sig på rutan (kanske är vanligt i början) och att brunalger har kommit för andra gången, nu i en stor skala. 

 

De har en massa brunalger, räknas det att äta?

Du bör nog utöka städpatrullen rejält! Ett tjugotal snäckor till utan problem. Två månader gammalt så händer det fortfarande en massa (karet är inte stabiliserat).

Brunalger för andra gången...kan det vara diatomer (kiselalger) igen? Ser de ut som håralger eller som "damm"? Osäker om fiskar äter kiselalger....

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, BatmanGefle sa:

Knappar menar du? 

 

 

 

Du bör nog utöka städpatrullen rejält! Ett tjugotal snäckor till utan problem. Två månader gammalt så händer det fortfarande en massa (karet är inte stabiliserat).

Brunalger för andra gången...kan det vara diatomer (kiselalger) igen? Ser de ut som håralger eller som "damm"? Osäker om fiskar äter kiselalger....

 

 

Åker på semester imorgon och är borta till fredag, men efter det så kanske man ska skaffa sig lite mer i städpatrullen. Fick höra på annat håll att en snigel räckte till mitt kar eftersom jag inte har så många fiskar, men så är kanske inte fallet. 

 

Se nedan bilder, det är såna här jag hade, men en dog efter den andra, hade två andra också som är liknande. 

 

Jag tror det är kiselalger, det ser ut som på den fjärde bilden, fast lite brunare nu. 

2017-07-24 21_47_39.png

2017-07-24 21_48_48.png

2017-07-24 21_48_55.png

2017-07-24 21_50_10.png

Ändrat av AndreasL
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blastomussa, Sarcophyton och Caulastrea ser det ut som iaf...men inga knappar (Zoanthid).

 

Håller med dig om att det verkar vara kiselalger igen. Tror inte kirurgerna hittar speciellt mycket mat där, det ser torftigt ut... De äter det mesta om tillfälle finns, men de måste ha mycket alger för att må bra!

Har du akvarievakt under semestern? Be honom åka och köpa alger till kirurgerna imorgon (och gärna en klämma så det är enkelt att ge dem algerna)... Finns det ingen akvarieaffär nära, så duger vanlig sushi-nori från Ica, Coop mm denna vecka (de är rostade och inte lika näringsrika, men riktiga "asien-affärer" kan ibland ha orostad sushi-nori).

 

En enda snäcka låter som ett konstigt råd... Jag har kanske 50-70st (lågt räknat) olika sorters snäckor tillsammans med 5-10 eremiter, en sandvändande sjöstjärna och en sjöborre som alla konkurrerar som samma alger, men överlever i mitt 560-liters.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 minuter sedan, BatmanGefle sa:

Blastomussa, Sarcophyton och Caulastrea ser det ut som iaf...men inga knappar (Zoanthid).

 

Håller med dig om att det verkar vara kiselalger igen. Tror inte kirurgerna hittar speciellt mycket mat där, det ser torftigt ut... De äter det mesta om tillfälle finns, men de måste ha mycket alger för att må bra!

Har du akvarievakt under semestern? Be honom åka och köpa alger till kirurgerna imorgon (och gärna en klämma så det är enkelt att ge dem algerna)... Finns det ingen akvarieaffär nära, så duger vanlig sushi-nori från Ica, Coop mm denna vecka (de är rostade och inte lika näringsrika, men riktiga "asien-affärer" kan ibland ha orostad sushi-nori).

 

En enda snäcka låter som ett konstigt råd... Jag har kanske 50-70st (lågt räknat) olika sorters snäckor tillsammans med 5-10 eremiter, en sandvändande sjöstjärna och en sjöborre som alla konkurrerar som samma alger, men överlever i mitt 560-liters.

 

Ja, har en vakt som kommer hit och kollar till dem. Tyvärr är närmsta affär några mil bort, så det får i så fall bli att de får ut på en liten utflykt. Det är rätt märkligt att folk inte har rekommenderat att man ska ha speciell mat till kirurgerna. Om man nu säljer saker så borde det väl vara en självklarhet som man tipsar om? 

 

Vi hade tidigare fryst mat, typ mysis eller vad den andra sorten också heter. Hade det fungerat för dem att köra under tiden som man är borta? 

 

Känns som att ha saltvatten är en liten djungel där alla säger olika. Haha. :) Får ta och köpa lite mer snäckor när jag kommer hem. Jag köpte tre st en gång, men två av dem dödade eremiterna inom någon timme, men får väl placera den strategiskt denna gång. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det fungerar med både mysis och artemia men kirurger är i första hand algätare, alltså vegetarianer. grönfodret bör vara en bas för dem och så kan man kötta till det lite med mysis7artemia - dock inte för mycket.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, AndreasL sa:

Det är rätt märkligt att folk inte har rekommenderat att man ska ha speciell mat till kirurgerna. 

 

Vi hade tidigare fryst mat, typ mysis eller vad den andra sorten också heter. Hade det fungerat för dem att köra under tiden som man är borta? 

 

Nori (alger) är i sig inte någon speciell mat...algätande fiskar (väldigt, väldigt många olika arter) äter det.

Fryskuber är ok mat till de fiskar som äter det som är i kuberna (oftast småräkor (som mysis är) och liknande) men algätande fiskar måste få alger! Att bara ge mysis är som att du och jag blir matade med enbart chips och förväntas bli stora och fina av det! Just mysis ska dessutom vara extra näringsfattigt...

Jag har en palettkirurg och en Tominiensis-kirurg och de älskar fryskuberna (Cyclops, Marine Mix, Marine Quintett mm) som jag ger mina andra (köttätande) fiskar...men de får ändå rikligt med algblad och de äter dem med god aptit.

Ocean Nutrition Formula Two pellets äter de (kirurgerna) oxå med god aptit. Det ersätter inte nori, men det kompletterar.

Enkelt uttryck....jag varierar foder så mycket jag kan! Tänk på dig själv...bara fiskpinnar och potäter blir dumt i längden även om det är gott.

Herbi-/omnivorer måste få sina alger även om de gärna äter fryskuber/pellets... Carnivorer får varierande fryskuber samt rätt sorts pellets. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

35 minuter sedan, AndreasL sa:

 

Känns som att ha saltvatten är en liten djungel där alla säger olika.

 

Om du bara visste! :D 

Men det är faktiskt av en orsak...alla kar fungerar olika! Så det som fungerade som ett schweiziskt gökur i mitt kar kanske galer 2,14 gånger i timmen i ditt! Bara för att det fungerade i mitt kar betyder inte det att det fungerar i ditt kar... Variablerna är så löjligt många!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer mitt bästa råd som kan hjälpa i djungeln. Leta reda på en akvarist i din närhet som har ett välskött kar. Då vet du att han vet vad han talar om. Följ bara hans eller hennes råd, för det kan bli en väldig soppa om man följer många personers råd.

 

Lycka till och njut av semestern!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, AndreasL sa:

Hej,

Har kanske haft igång mitt kar i 2 månader med fisk i, och ca 4 månader totalt. I mitt kar så har jag 5 fiskar och 1 stjärna och två eremiter och en turbosnigel. 

Det är först nu jag har en del motgångar, vilket gör att det inte är roligt längre och är på väg att ge upp, hoppas ni kan få mig på banan igen. 

 

Först - mitt NO3 verkar ha spårat ut. Förr hade jag ca 10-15 på mina tester, nu ligger värdet som i denna tråd. Men enligt dem orden så verkar det vara helt okej? 

Hur som helst. Min gula kirurg har börjat få en massa fläckar på sig och har kul nere i sanden, precis som att den kliar sig. Den har börjat få lite brun färg ovanför ögonen. Även munnen har typ blivit orange. Har även en "zebra" kirurg, och har sett att den börjar göra liknande saker. Den är dock mindre så vet inte om den härmar den andra för att passa in. 

 IMG_6663.JPG

 

Jag matar varannan dag, sätter ner en Vitalis och sedan får de tugga på den tills den är slut. Detta räcker väl för mina fem fiskar? Är det för mycket som gör att värdet påverkar? 

 

Hade 5 knappar/koraller, alla dessa har tyvärr dött av någon anledning. Matade dock inte de med något speciellt foder, så kan bero på det, eller något annat. 

 

Har ljusrör på 54W, ett vitt och ett blått. 

 

Jag är gärna tacksam för hjälp vad som kan orsaka mitt issue. Nu under semestertider där man reser bort så vill man verkligen inte ha problem. 

 

Hade EXAKT samma färgfläck efter ca 2 månader på min gula kirurg. Jag gav dagligen nori som jag smörjt med skivade vitlöksklyftor. Gick över på ca en vecka. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det inte är odinium som du fått, för det brukar se ut precis då där, så prova mata med grön mat. Köp baby spenat i en påse på din mataffär och sätt i en klämma på fönstret eller i en klämma runt en sten. Det är ett vanligt fenomen hos just gula kirurger när de får för litet grönt... Det finns även torkad "green seaweed" att köpa i din akvarieaffär som är väldigt bra... Den kommer från England från början och importeras till Sverige. Jag köpte min på Triton i Täby. Men egentligen räcker det med att du kör baby spenaten som jag nämnt ovan så kommer fläcken försvinna. Om du misstänker att det är odinium så ska du pressa ner några vitlöksklyftor i en glasburk med vatten och ställa i kylen. Köp sedan frusen artemia och marinera en portion lagom för varje matning ca 20 minuter och häll hela rasket i akvariet. Ta ett litet snapsglas och lägg i artemian och fyll på med vitlöksmixen. Mata med detta två ggr per dag... Det hjälper...

Ändrat av per.w
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är mycket tveksam till att använda spenat som fiskmat. Näringsvärdet är praktiskt taget noll då de har cellväggar som de flesta fiskar inte kan bryta ned.Fiskar tuggar inte maten. Vissa äter små bitar de river loss undan för undan så en del cellväggar öppnas. Men lite vitaminer innehåller den. Jag skulle köra med Nori. Alger har många gånger högre proteinhalt än spenat. Jag har sett liknande fläckar på fisk från grossist men de har försvunnit i karantänen. Levande alger i karet + fryst mat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grymt! Tack för alla tips och råd!

 

Jag har nu fått min vakt att åka iväg till en djuraffär och köpa lite Nori och lägga i till min kirurg. Jag hoppas att den förstår att det är mat att äta så den inte finns kvar när man kommer hem på fredag. 

 

Nu hoppas jag att min kirurg bättrar sig. :)  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

52 minuter sedan, AndreasL sa:

Grymt! Tack för alla tips och råd!

 

Jag har nu fått min vakt att åka iväg till en djuraffär och köpa lite Nori och lägga i till min kirurg. Jag hoppas att den förstår att det är mat att äta så den inte finns kvar när man kommer hem på fredag. 

 

Nu hoppas jag att min kirurg bättrar sig. :)  

Det är bra att försöka sätta fast norin på något sätt så det inte åker runt och typ lägger sig i streamern om du har någon sån :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, SaltisLinda123 sa:

Det är bra att försöka sätta fast norin på något sätt så det inte åker runt och typ lägger sig i streamern om du har någon sån :) 

 

Jag hade en sten med ett gummiband i karet, så länge inte fiskarna har loss det så tror jag det sitter fast. Får se när man kommer hem senare. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Titta på algerna i karet, kirurger mår bäst av att alltid ha tillgång till något att gnaga på. Har du mycket alger (alltså riktiga håriga), räcker nori någon dag emellanåt. Är karet rent och fint så kan det passa bra med nori eller annat grönt varje dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har mycket kiselalger (tror jag det heter) - hela karet var mer eller mindre brunt när man kom hem nyss. 

Satte ner lite Nori, men den verkar bara simma förbi den och inte ens lukta på det. Tar det en stund innan den vänjer sig? Min andra kirurg (zebra) den är ju nyfiken på allt och började äta nästan direkt på den. 

 

Jag har två eremiter, de äter upp alla mina sniglar, borde man göra sig av med eremiterna? Känns tråkigt och bara ha en massa skal på botten :( 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...