Gå till innehåll

Hur "färsk" levande sten?


Catchio

Rekommenderade inlägg

Nu när Triton får in en sändning levande sten skall jag köpa men..

Är det bättre att hänga på låset och få helt nyinkommen sten eller är det bättre om den fått ligga i deras kar och laka ur sig någon vecka?
Jag vill gärna ha så mycket liv som möjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag beställde levande sten från Triton, sa särskilt till om att stenen var fin och färsk.

Fick död sten utan något liv i och inte ens en gnutta kalkalger, aldrig mer handlar jag från denna skojarfirma. Finns gott om dom i denna bransch.

Ändrat av bengt
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, bengt sa:

Jag beställde levande sten från Triton, sa särskilt till om att stenen var fin och färsk.

Fick död sten utan något liv i och inte ens en gnutta kalkalger, aldrig mer handlar jag från denna skojarfirma. Finns gott om dom i denna bransch.

 

Du måste haft väldigt otur då, för de brukar ha fin sten. Jag köpte sten där tidigare i veckan, det sista de hade i princip. Det är dock sten som delvis var i deras akvarier så det är gott om liv och kalkalger i och på dem. All levande sten brukar dock förvaras utan någon direkt ljuskälla att hurra för i butikerna, så att förvänta sig massa kalkalger är generellt fel, iaf om stenen har varit där ett tag. Jag har tidigare köpt ls som varit i behållare utan något bra ljus och som var i princip vita men efter någon månad började kalkalgerna komma fram och det var ändå en hel del liv i redan från början. 

 

 Beställde du det från deras hemsida? Kan ju ha blivit så att informationen inte kom fram tyvärr..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När den exelenta affären Korallrevet i Södertälje fanns, köpte jag allt hos dom bl.a levande sten. Deras sten hade massor med små rörmaskar med kronor i olika färger fullt med kalkalger svamp små kräftdjur krabbor små ormsjöstjärnor m.m.

 

Så visst är det skillnad på levande sten och levande sten, om stenen man köper är död ska man inte kalla den levande, det är det som stör mig, det är inte otur utan lurendrejeri.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv mailade jag Triton och frågade när stenen väntades komma och då åkte jag dit.
Jag fick öppna de nya kartongerna och välja och vraka. Det var två distinkt olika typer av sten, en låda av varje.
Den sten jag fick var så färsk att det inte tycks ha dött så mycket och det fanns makroalger, kalkalger levande svampdjur mm på dom och djur i dom.
Jag är helnöjd med Triton än så länge!

Sedan är ju min ursprungsfråga hur stenen hanteras hos handlarna i fortsättningen. Ligger den utan ljus och vattenbyte så kommer den väl att genomgå kvävecykeln och bli lika levande eller död som den gjort i köparens kar?
Finns en del intressanta diskussioner på olika forum om hur man bör starta upp nitrifikationen beroende på om stenen är död, halvdöd eller levande för att hålla överlevnaden på det liv som finns i/på stenen så hög som möjligt och det kanske har diskuterats här också?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, bengt sa:

När den exelenta affären Korallrevet i Södertälje fanns, köpte jag allt hos dom bl.a levande sten. Deras sten hade massor med små rörmaskar med kronor i olika färger fullt med kalkalger svamp små kräftdjur krabbor små ormsjöstjärnor m.m.

 

Så visst är det skillnad på levande sten och levande sten, om stenen man köper är död ska man inte kalla den levande, det är det som stör mig, det är inte otur utan lurendrejeri.

 

Det är ju jättetråkigt att du har fått till synes "död" sten, har inget liv alls visat sig sedan du köpte stenen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

50 minuter sedan, Catchio sa:

Själv mailade jag Triton och frågade när stenen väntades komma och då åkte jag dit.
Jag fick öppna de nya kartongerna och välja och vraka. Det var två distinkt olika typer av sten, en låda av varje.
Den sten jag fick var så färsk att det inte tycks ha dött så mycket och det fanns makroalger, kalkalger levande svampdjur mm på dom och djur i dom.
Jag är helnöjd med Triton än så länge!

Sedan är ju min ursprungsfråga hur stenen hanteras hos handlarna i fortsättningen. Ligger den utan ljus och vattenbyte så kommer den väl att genomgå kvävecykeln och bli lika levande eller död som den gjort i köparens kar?
Finns en del intressanta diskussioner på olika forum om hur man bör starta upp nitrifikationen beroende på om stenen är död, halvdöd eller levande för att hålla överlevnaden på det liv som finns i/på stenen så hög som möjligt och det kanske har diskuterats här också?

 

Jag kan inte svara hur butikerna gör med vattenbyte, men på de flesta ställen jag har varit på så har stenen inte haft särskilt mycket ljus, utan mestadels icke direkt ljus från andra närliggande kar, eller något enkelt vitt lysrör som lyser över det. Nitrifikationscykeln börjar ju oavsett om det är i en butik eller hemma som stenen står i vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-07-30 at 10:33, bengt sa:

När den exelenta affären Korallrevet i Södertälje fanns, köpte jag allt hos dom bl.a levande sten. Deras sten hade massor med små rörmaskar med kronor i olika färger fullt med kalkalger svamp små kräftdjur krabbor små ormsjöstjärnor m.m.

 

Så visst är det skillnad på levande sten och levande sten, om stenen man köper är död ska man inte kalla den levande, det är det som stör mig, det är inte otur utan lurendrejeri.

Och du har fört en dialog med företaget och framfört din åsikt och de har svarat? 

Känns väldigt drastiskt att kalla dem för skojarfirma och lurendrejare. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går inte att se med ögat om stenen är död eller levande. Jag har köpt rent gråvit sten som efter ett par månader sprudlat av ormstjärnor pods och makroalger.

Det är skillnad på ytan på om stenen tagits ur solljus eller längre in i revet, men full av bakterier som är det absolut primära, det är den säkert.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...