Gå till innehåll

Rengöra gammal siporax?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Testade att ta ut mina 30 liter med siporax från sumpen och jag vet inte om det är anledningen till att värden har krypit uppåt (nitrit-nitrat) eller om det är något annat men funderar alltså på att stoppa ner dem igjen.

 

Jag tog dem rakt ut och hällde över alla siporax i hinkar. 

 

Behöver man rengöra dem på något sätt innan man stoppar ner dem igjen eller räcker det att skölja av dem? Eller man skall kanske inte göra det heller?

 

@Lasse Du kör med siporax? Har du rengjort dina vid något tillfälligt stopp?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

Nej - kan inte - de ligger under ca 20 cm sand :)

 

MVH Lasse


Hehe.. bekvämt.. Kanske jag skall hälla sand över allt mitt så slipper jag rengöra det ;)

Hypotetiskt om du hade haft siporax som varit i karet, uppe och torkat utan rengöring.. vad skulle du gjort med den innan du stoppade ner den igjen?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror på vad du vill uppnå med det. Vill du skapa anaeroba zoner - då skulle jag inte gjort ngt med dety. Skall du använda det till nitrifikation - skölj av det under rinnande vatten - kranvatten går bra.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 timmar sedan, Lasse sa:

Beror på vad du vill uppnå med det. Vill du skapa anaeroba zoner - då skulle jag inte gjort ngt med dety. Skall du använda det till nitrifikation - skölj av det under rinnande vatten - kranvatten går bra.

 

MVH Lasse

 

Det råder ju lite delade meningar om siporaxen's effekt. 

Nitrifikation - vilket flöde och vilken placering i sump?
Denitrifikation - vilket flöde och vilken placering i sump?

Jag tycker att de samlar skit oavsett var jag sätter dem. Har haft en korg i returfacket och en kort i nedfallsfacket men bägge var riktigt skitiga när jag tog upp dem. Flödet genom sumpen vet jag inte men returpumpen är på 15000 liter/timme. Vet inte hur mycket den tappar på lyfthöjd osv.. men det bör vara några tusen liter i timmen genom sumpen. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De samlar inte skit - inte överallt i alla fall - de producerar bakteriemassa Emellertid rörformen gör att vattnet i bädden får ömsom fart - ömsom avstannar - det gör att man får sedimentering av partiklar som sedan bryts ner till bakteriemassa.

 

Nitrifikation - så snabbt flöde som möjligt och så mycket syre som möjligt. 

Denitrifikation - tvärtom

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...