Gå till innehåll

Orimligt fosfatvärde, är det möjligt?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Blir inte klok på mitt fosfatvärde.

 

Mätte fosfatvärdet den 26/7 - 40 ppb, 

 

Då hade jag doserat nopox cirka 90 ml/dygn i 3 dygn i förkant. Stoppade med dosering av nopox men behöll/kopplade på 1 liter GFO

 

Mätte igjen i dag och får då, efter flera mätningar, 82-92 ppb,

 

Är det möjligt att fosfaten studsar upp och ner på det sättet inom loppet av dagar eller är det något som stör mina mätningar som jag inte tänker på?

Mäter med hanna checker ULR och gör alltid på samma sätt med reagens osv.. 
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är rakt i akvariet som jag har mätt. 

@stigigemla så pH svängningarna som jag har haft kan orsaka mät "fel" även om det då är korrekt värde jag mäter.


@runstenen använder inte flytande (lantanklorid) då jag inte har någon filtrering och inte vill riskera hälsan på kirurgerna. Har många stora. 

Men det är alltså rimligt att fosfathalten ökar så kraftig på ett dygn om man stoppar med doseringarna av kolkälla? @Lasse

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätfel är det ju inte. Svängningar i pH medför motsvarande svängningar i fosfathalt.

Det var en medlem på R2R som gjorde fel och tillsatte 1000 gånger för mycket fosfat när han skulle höja fosfatvärdet från noll.

Från beräknat 10 mg/l sjönk det till 0. Fosfaten blev bunden i stenen. Se här: https://www.reef2reef.com/threads/10-ppm-phosphate-levels-no-need-to-panic.274887/#post-3312001

Här finns förklaringen till varför fosfatremovern har så liten inverkan på fosfatvärdet. Det bara kommer ny (gammal) fosfat ur stenen.

Det finns en enkel lösning på dina problem. Ta ur 4/5 av fisken och fortsätt med fosfatremovern och nitratreaktorn. Efter ett halvår eller ett år kommer akvariet att ha hämtat sig från överbelastningen. Du kanske till och med kan sluta oroa dig över nitratreaktorn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

för det första du mäter P med Hanna Ultra - inte fosfat

40 ppb PO4-P = 3,1*40/1000 ppm PO4 -> 0,124 ppm PO4

82 ppb PO4-P = 3,1*82/1000 ppm PO4 -> 0,254 ppm PO4

Räknat på 1800 liter betyder det att ditt totala fosfatinnehåll har stigit med 1800*0,254 mg - 1800*0,124 mg = 457 mg - 223 mg = 234 mg - räknat i  PO4-P så blir det 234/3,1 = 75 mg P = 0,075 gram P. Hur mycket matar du med per dag och vad är innehållet av P i fodret? Om du räknar ut ditt innehåll av P i den dagliga matningen - multiplicerar med 0,8 (mellan 20 och 25 % tas upp i biomassan hos växelvarma djur - har här räknat med 20 % pga av att det är växtätare och stora djur) då får du vad som tillförs  varje dag - då kan du göra en rättvis bedömning som förklarar varför fosfatvärdet fördubblats.

 

Stig teorier om den bundna fosfaten tror jag inte ett dyft på just nu. För det första - minskad kolkälla - minskad bakteriepoppulation - minskad intern koldioxid produktion - ökat pH. Dessutom är det vid ett pH på runt 7.8 som fosfat bunden som kalciumfosfat frigörs i en större mängd. Jag tror helt enkelt att du matar mer än vad ditt system tar upp just nu

P = fosfor. PO4 = fosfat, PO4-P = den delen av fosfaten som är ren P

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎2017‎-‎07‎-‎28 at 22:27, stigigemla sa:

Det mesta av den fosfat du har ligger bunden i stenen. Där kan den lösas ut i vattnet om pH sjunker. Eller om pH stiger faller en del av det som är i vattnet ut på stenen. 

Om det nu skulle vara så - vilket det ibland inte är - så är den riktiga texten 

"Det mesta av den fosfor du har ligger bunden i stenen. Där kan den lösas ut i vattnet som fosfat om pH sjunker. Eller om pH stiger faller en del av det som är i vattnet ut på stenen."

Allt detta om din fosfat binds uteslutande av kalcium. Men mycket av fosforn i sten och sand är bunden i andra metallföreningar som inte är pH beroende utan ligger kvar tills svavelväte frigör dem.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var nog få som förstod den knivsudden @stigigemla :) Jag är ju så sur i mun att inget fastnar - speciellt som jag är inne på tredje uppsättningen tänder :) 

 

Jovisst - visst fälls en massa fosfat ner som kalciumfosfat - det är ju en ganska vanlig fällningsmetod i många länder som har den typ av vatten. jag har ju bland annat använt kalkvatten för att åstadkomma det. Men min poäng var att pH måste ner rätt långt (ca 7,6 - 7,8) för att återlösning skall ske. Sedan tillhör jag de som tycker att det är bra med en reserv av fosfor i form av kalciumfosfat i botten eftersom man drabbas inte lika hårt om man lyckas nolla fosfaten i vattenkolumnen. Detta eftersom det finns en viss (om liten) löslighet även i högre pH. Problemet blir när man lyckats suga ut alla fosforkällor ur systemet.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade under en längre tid pH på 7.6-7.8 i min karantän där det låg 4 begagnade stenar av varierande storlek. Tog flera månader att få ner testresultat 199-200(kommer inte ihåg vad max är) till 10 med Hanna URL. 

Detta utan fisk eller annat som krävde matning. 

Matar jag inte nu så går fosfat rätt snabbt ner till 5-6, alltså under 0,03. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-07-28 at 22:27, stigigemla sa:

Det mesta av den fosfat du har ligger bunden i stenen. Där kan den lösas ut i vattnet om pH sjunker. Eller om pH stiger faller en del av det som är i vattnet ut på stenen. 

Jag tror absolut inte pH svängningarna över ett dygn har den motsvarande effekten på fosfatvärdet i ett akvarium. Så mkt löser det inte ut o så lågt går ej pH o så mkt är inte delta-pH så det förklarar delta-fosfat. Orsaken tror jag är den vanligaste när vi ser så stora svängningar: Felmätning.

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har aldrig trott på detta att kemiskt bunden oorganisk fosfat dvs calciumfosfat o andra jonföreningar med fosfat(tex järnfosfat, Mg fosfat osv), löses ut så mkt vid en pH sänkning så det spelar nån som helst roll. Den fosfor vi ibland ser att sten läcker tror jag är organiskt bunden, tex ny sten med massa organiskt material som bakterierna helt enkelt festar på, då frigörs denna fosfor i form av fosfat.

 

Skälen till min uppfattning är att jag menar att vi får inte så låga ph värden i ett kar så kalciumfosfat i sten löser ut så mkt helt enkelt, o ännu mindre löser andra oorganiska fosfatsalter ut. Tex järnfosfat är i det närmaste olösligt (så funkar ju GFO), o du skall ner till pH under 7.5 eller liknande för att lösa ut calciumfosfat så det betyder nåt(om ens då).  Där ligger vi sällan och om vi mot förmodan gör det så är det kortvarigt ngr timmar på sennatten. 

 

Dessutom även om vi skulle  sänka ph så lågt så vi löser upp stenen, så är det inte sannolikt att stenen innehåller så mkt kalciumfosfat i alla fall, så det spelar nån större roll. testa själva, ta tex korallsand(ren, fri från organiskt material), lägg den i saltvatten med pH 7.5(mha co2)...jag tror inte du kommer få fosfat  i det vattnet, det tror jag inte. 

 

 

Har man så stor skillnad mellan två närliggande mätningar så är det sannolikt mätfel. Att mäta fel med Hanna som bygger på fotometri är hur lätt som helst.  

 

 

 

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 timmar sedan, Kimozabe sa:

@jonasroman

jag tror väldigt mycket på min upplevelse. 

När jag fick ner fosfatet en bit valde jag att ta ut fosfatremover och då studsade fosfatet upp väldigt snabbt från 150-160 till max Hanna URL. 

Varför skedde detta flertalet gånger om inte stenen läckte fosfat?

Mvh

Kim

Varför just från stenen? Du har med GFO  exporterat fosfat, o när du minskar med den exporten så stiger såklart fosfat oavsett varirån den kommer. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 timmar sedan, stigigemla sa:

Vi har alltid pH under 7,8 i våra akvarier. Inte överallt men i de anaeroba zonerna och intill i den levande stenen.

När man sedan haft låg fosfathalt ett tag så studsar värdet inte upp mer även om man matar lika mycket som innan.

Eller hur Kim?

Ja, men pH 7.8 är väl fortfarande inte särskilt lågt för att lösa upp kemiskt bunden fosfat.. tror jag. Vi pratar ju här om i trådens inledning om väldigt stora variationer i fosfat. För det skulle isåfall krävas dels en väldigt hög fosfatinlagring från början o dels att den löses upp o binds på nytt väldigt synkront med så små pH variationer det ändå är. Det tror jag helt enkelt inte på. 

Om tex fosfat binds till stenen, sanden osv så är det ju inte bara som Calciumfosfat utan även andra föreningar som binder fosfat ännu hårdare..o sen om fosfat ändå skulle "släppa" från tex calcium, så finns det nog beträffande sten o sand andra joner som istället binder fosfaten, som tex järn, eftersom vi pratar om bottensubstrat o sten.

 

Detta är väl  ganska "enkelt" att bevisa eller motbevisa. Det är ju bara att ta ett caco3 media som är rent(kan ju testa det genom att lösa upp det lite i riktigt  lågt pH), lägga den i ett vatten med en del fosfat, kanske 0.1 ppm, o låta det vara i det under normala pH svängningar, kanske mellan 7.8-8.2....sen tar man detta media o låter det ligga i ett vatten med ph 7.8 hela tiden...o ser om det vattnet får utslag på fosfat. Då visar man ju med det dels om upptaget är signifikant men framför allt släppet.  Tror inte det blir utslag. men jag vet ej säkert innan detta testats.  

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall förklara lite mer varför jag inte tror calciumfosfat löser ut: Löslighetskonstanten för kalciumfosfat är 10^17 ggr lägre än för CaCO3, som redan det är svårlösligt. Lösligheten for Calciumfosfat är till o med lägre än för järnfosfat! Den ligger nånstans rent 10^-29!!. Kalk ligger runt 10^-12. 

Så jag tror att när/om väl fosfat bundits till sten eller sand som calciumfosfat, så löser det inte ut igen vid de ph värden vi har i ett akvarium, inklusive även om vi går ner till pH 7.6 osv. 

 

Calciumvätefosfat däremot löser tillbaka lättare, men jag tror inte fosfaten i sten o sand är bunden som calciumvätefosfat utan som calciumfosfat. Däremot fritt i vattenkolumnen finns säkert fosfat bundet som calciumvätefosfat, det som man kan se när man tillsätter kalkvatten, att man binder upp fosfaten på det sättet, o den bindningen kan nog lösa tillbaka på natten när pH sjunker, men det är ju inte fosfaten bundet i sten o sand, utan fritt i vattnet. Och det är nog osannolikt att variationen av denna vattenbunda form varierar så mkt mellan natt o dag, läs pH-svängingarna. Tänk att Calciumfosfat binder starkare än tom fosfaten bundet i GFO.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 minuter sedan, Kimozabe sa:

Har du exempel på var den annars skulle komma från?

Mvh

Kim

Har du inte belastat nåt? Du har väl organiskt material på stenen?, bakterier där som äter på dess yta frisätter fosfat. särskilt om du då har brist på organiskt kol utan fosfor, så kan detta ske. 

 

sen tillför du väl nåt? ingen mat alls? Men som sagt, stenen i sig är mat, den innehåller ju organik som bakterier bryter ner, då frisätter dom fosfat o ammonium. Dvs det vi alltid ser i nystartade kar när sten läggs i. Sen kommer ju ett moget kar ta hand om detta mha kvävecyklen samt beträffande fosfat mha av tex andra bakterier som konsumerar icke fosforinnehållande  organisk kolkälla. I ett karantänkar blir ekosystemet rätt så stympat där inte alla dessa steg fungerar=fosfatstegring. 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...